Kausiasukkaat osa kuhmoislaista elämää

KUHMOISTEN KAUSIASUMISEN TAVOITEOHJELMA 2021 - 2025

1.      YLEISTÄ
Entisten vuosikymmenien huvila-asutus ja kesäasutus ovat muuttuneet erääksi monipaikkaisuuden muodoksi.  Entiset kesäasukkaat ovat muuttuneet kausiasukkaiksi, jotka asuvat mökkikunnassa vaihtelevasti ympäri vuoden elämäntilanteen mukaan. Digitalisaatio mahdollistaa myös työnteon mökkikunnassa, joten asuminen ei rajoitu pelkästään vapaa-aikaan eikä kesäaikaan.

Muutos huvila-asukkaasta kausiasukkaaksi edellyttää vahvempaa osallisuutta mökkikunnan elämään ja sen yksityisten ja julkisten palvelujen käyttöön.

Tavoiteohjelman tarkoitus on vahvistaa kausiasukkaiden kiinnostusta Kuhmoisten kuntaa kohtaan sekä kunnan, sen yrittäjien ja vakinaisten asukkaiden kiinnostusta kausiasukkaiden palvelujen ja osallisuuden kehittämiseen.
Tavoiteohjelman tavoitteena on tukea kunnan, Kuhmoisten yrittäjien ja kausiasukkaiden yhteisiä tavoitteita pyrittäessä hakemaan konkreettisia ratkaisuja kausiasumisen ongelmiin ja kunnan elinvoiman vahvistamiseen. Aktiiviset kausiasukkaat tuovat Kuhmoisiin elinvoimaisuutta ja hyvinvointia. Kausiasukkailla on halua Kuhmoisten kehittämiseen.

Tavoiteohjelma päivitetään viiden vuoden välein.

2.      KUHMOINEN KESÄMÖKKIKUNTANA

Ilta-Sanomat on vuodesta 2015 alkaen tutkinut mökkikuntia viiden tilaston perusteella. Vertailussa ovat olleet mökkien määrä suhteessa kunnan asukaslukuun, mökkimurtojen määrä suhteessa mökkien määrään, kesän keskilämpötila ja sademäärä. Lisäksi on otettu huomioon kansan mielipide Ilta-Sanomien suuren mökkikyselyn perusteella.

Kuhmoinen oli vuoden 2020 vertailussa Suomen 16. paras mökkikunta ohittaen monet naapurikunnat. Kuhmoinen on myös saaristolaissa (494/1981)  tarkoitettu saaristo-osakunta.

Kuhmoisten monet julkiset palvelut ovat pääosin samoin ehdoin kausiasukkaiden kuin vakinaisten asukkaiden käytettävissä. Tällaisia palveluita ovat mm. huippukuntoiset liikuntapaikat, ohjatut ryhmät, hyvät kirjastopalvelut, kunnan osin rahoittama laajakaistaverkosto, edulliset elokuvaesitykset, rakennusvalvonnan palvelut ja jätehuolto.

Yksityisiä kaupallisia palveluita ovat tarjolla markkinakysyntää vastaavasti. Kausiasukkaat voivat tukea niiden vahvistumista ja säilymistä suuntaamalla ostojaan mahdollisimman paljon Kuhmoisiin, jossa löytää aina pysäköintipaikan ja voi asioida useimmiten jonottamatta. Kausiasukkaiden johdosta Kuhmoisissa kaupallinen palvelutaso on parempi kuin se olisi pelkästään vakinaisen väestön kysynnän pohjalta.

3.      KUHMOISTEN KUNNAN JA KAUSIASUKKAIDEN YHTEISTOIMINTA JA VERKOSTOITUMINEN

Kuhmoisten kunnan ja kausiasukkaiden yhteistoimintaelimenä on kausiasukastoimikunta, jossa on edustus Kuhmoisten kunnasta, Kuhmoisten Vapaa-ajan asukkaat ry:stä sekä Kuhmoisten Yrittäjät ry:stä. Kuhmoisten kunta on myöntänyt vuosittain Kuhmoisten Vapaa-ajan asukkaat ry:lle vuosi- ja kohdeavustusta. Kuhmoisten Vapaa-ajan yhdistys ry. on järjestänyt kunnan ja niiden kylien tulevaisuusnäkymiä pohtivia seminaareja ja kyläfoorumeita, osallistunut yhdistystoimintaan sekä tarjonnut talkoovoimin mm. jätehuoltoapua asukkaille.

4.      KAUSIASUMISEN TAVOITEOHJELMA 2020 - 2025

4.1.Tavoitteet kausiasumiselle
 Kunnan kannalta tavoiteohjelma tukee kunnan elinvoiman vahvistamista sekä kausiasukkaiden kannalta viihtyisän, virikkeellisen, luonnonläheisen, saasteettoman ja palvelukykyisen kausiasumisympäristön tarjoamista. Palvelujen saatavuuden ja monipuolisuuden säilyttäminen ja vahvistaminen koskee mm. ruoka- ja muita kauppoja, kulttuuripalveluita, kirjastoa, yhdistystoimintaa, terveydenhoitoa, sosiaalisen hyvinvoinnin ja liikuntapalveluita.

Tavoiteohjelma jakautuu 12 kohtaan, joissa on pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteita eri osa-alueille, jotka koskevat kausiasumista.

4.2.Kausiasukkaiden osallisuuden edistäminen
 Kuntalain (410/2015)  22 §;n mukaan osallistumista ja vaikuttamista voidaan edistää mm. selvittämällä asukkaiden ja kunnassa säännönmukaisesti tai pitempiaikaisesti asuvien tai oleskelevien palvelujen käyttäjien mielipiteitä ennen päätöksentekoa. Kuntalaissa määriteltyjä lakisääteisiä osallistumis- ja vaikuttamiselimiä ovat nuorisovaltuusto ja vanhusneuvosto, joiden jäsenet ovat kunnan vakinaisia asukkaita.Kausiasukastoimikunta on kausiasukkaiden osalta elin, joka edistää samoja tavoitteita kuin edellä mainitut viralliset vaikuttamiselimet. Osaltaan tavoitetta palvelee myös kunnan edustajien osallistuminen yhdistyksen järjestämiin kyläfoorumeihin ja vastaaviin, joiden toteutustapaa voidaan kehittää siten, että ne voivat välittää paremmin kausiasukkaiden toiveita kunnan päätöksentekoon.

Tavoitteena on kunnan vakinaisten asukkaiden ja kausiasukkaiden yhdenvertaisuus kausiasukkaiden arjen kannalta lainsäädännön asettamissa rajoissa.

Osallisuutta edistää myös kausiasukkaiden aktiivinen panos ja osallistuminen Kuhmoisten yhdistys- ja harrastustoimintaan sekä  sosiaaliseen elämään

4.3Kaavoitus, rakentaminen ja rakennusten kunnossapito
 Tavoitteina ovat joustavat asiointimahdollisuudet kuntaan, kestävän kehityksen rakentamisen edistäminen sekä neuvontapalveluiden pysyminen ja helppo saatavuus.

Koronapandemia on lisännyt kiinnostusta maaseutuasumiseen. Tee työtä maailmalla, asu Kuhmoisissa voisi olla entistä useamman kausiasukkaan tavoitteena. Tämän edistämiseksi vapaa-ajan asuntojen muuttamista vakinaiseksi asunnoksi tulisi tukea kaavoituksen ja rakentamismääräysten kautta.

Vapaa-ajan asuntojen kunnossapitoa tulee edistää esimerkiksi tietoa jakamalla, mihin esimerkiksi Suomen Omakotiliiton huoltokirja tarjoaa konkreettista apua, ja edistämällä mökkitalkkarien palvelujen käyttöä.

4.4.                   Ympäristönhoito
Ympäristönhoito on keskeinen osa kausiasukkaiden kuin vakinaisten asukkaiden elinympäristöä. Pyritään yhteisesti hakemaan ratkaisuja ympäristönhoitoon ja ilmastoviisaisiin toimintatapoihin mm. hiilineutraalinen kunta -tavoitteeseen liittyen. Osa tähän liittyviä palveluja on sähkölatausmahdollisuuksien lisääminen. Tarvitaan myös tarpeeksi jäteastioita ja joustavuutta jäteaseman aukioloon.

4.5.                   Tiet
Maanteiden ympärivuotisen kunnon parantaminen on  keskeinen tavoite. Tähän tarvitaan yhteistä kunnan ja Kuhmoisten Vapaa-ajan asukkaat ry:n vaikuttamista valtion tiehallintoon. Kunnan yksityistieavustusten myöntämisperusteita tulisi muuttaa siten, että avustuksia voidaan myöntää myös sellaisille yksityisteille, joiden vaikutuspiirissä on vain kausiasukkaita.

4.6.                   Liikennepalvelut

Julkisen liikenteen palvelut tulisi turvata tarvittaessa uusin palvelumuodoin (kutsuliikenne ym.). Taksien saatavuus tulisi turvata kaikkina vuorokauden aikoina.

4.7.                   Terveyspalvelut

Kausiasukkaat on otettava huomioon terveyspalvelujen tarjonnassa ja mitoituksessa. Yhdistys voi tehdä aloitteita kausiasukkaiden terveyspalvelujen parantamiseksi.

4.8.                   Turvallisuus

Turvallisuuden varmistaminen haja-asutusalueilla on tärkeää niin kylien vakinaisen kuin kausiasutuksenkin kannalta. Keinona turvallisuuden vahvistamiseen ovat olleet kylien turvallisuussuunnitelmat, jollainen on tehty Päijälässä. Pyritään löytämään resursseja niiden tekemiseen muillakin kyläkunnilla.

Riittävät myös kausiasukkaat huomioon ottavat ensihoito-, pelastus- ja poliisipalvelut Kuhmoisissa tulisi turvata.

Mökkimurtojen ja sään aiheuttamien vahinkojen torjuntaan ja seurantaan tulee löytää keinoja esim. vapaaehtoisesta naapuriavusta.

4.9.                   Kiinteistövero ja kunnalliset maksut

Kausiasukkaiden edunvalvonnan tavoitteena on kiinteistöveron kohtuullisuus ja riittävä vastine verorahoille ja kunnallisille maksuille palvelujen kehittämisessä

4.10.               Kaupalliset palvelut ja yhteistyö Kuhmoisten yrittäjien kanssa

Tavoitteena on monipuolisten  palvelujen säilyttäminen, majoitus- ja ravintolapalvelujen parantaminen sekä yritysten yhteistyön ja verkottumisen tehostaminen (monta palvelua samalta luukulta). Tavoitteena on aktivoida kausiasukkaita käyttämään mahdollisimman paljon Kuhmoisten kaupallisia ja muita palveluita ja näin tukea niiden säilymistä Kuhmoisissa.

4.11.               Yhteistyö kyläkuntien, kyläyhdistysten ja kansalaisjärjestöjen kanssa

Vakiinnutetaan kunnan, kyläyhdistysten, Kuhmoisten kansalaisjärjestöjen sekä vapaa-ajan asukkaiden yhteistyö näkyväksi osaksi kunnan toimintaa. Tarvitaan enemmän keskinäistä yhteistyötä ja tiedottamista sekä toiminnan parempaa koordinointia.

4.12.               Edunvalvonta

Vaikuttamisen ja edunvalvonnan lähtökohtana on hyvä vuorovaikutus ja yhteishenki kaikkien osapuolten kesken.

Kausiasukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistyksen tulee näkyä kunnan eri toiminnoissa kausiasumisen merkityksen edellyttämällä tavalla ja myös osallisuutena kausiasumiseen liittyvien asioiden valmistelussa.
Edunvalvonnassa tulee hyödyntää Vapaa-ajan asukkaiden liitto VAAL:a ja Suomen Omakotiliittoa  valtakunnallista merkitystä omaavien ja valtakunnallista vaikuttamista edellyttävien kausiasumisen tavoitteiden edistämiseksi.

Kuhmoisten vapaa-ajanasukkaat ry kasvattaa jäsenmääräänsä kymmenkertaiseksi nykyisestä ja v. 2025 se on jäsenmäärältään suurin yhdistys Kuhmoisissa, jonka sanaa kuunnellaan. Yhdistyksen vaikuttamisen keinoja ovat lausunnot, kannanotot, mielipidekirjoitukset ja kampanjat.

4.13.               Tiedottaminen

Keskeistä osallisuuden edistämisessä on kausiasukkaisiin kohdistuva monikanavainen tiedotus sekä kausiasukkaiden arvostaminen osa-aikaisina kuntalaisina.

Kuhmoisten kunnan nettisivu, Kuhmoinen – Kunta  -Facebook-sivu, visit.kuhmoinen.fi sekä Kuhmoinen palvelee-julkaisu ovat keskeisiä tiedotuskanavia kausiasukkaille.

Kuhmoisten Sanomille tarjotaan aktiivisesti kausiasumista ja sen tavoitteita koskevaa uutismateriaalia.

Myös epäviralliset kanavat, jotka tavoittavat laajalti kausiasukkaita, otetaan huomioon tiedotuksessa.

Kuhmoisten vapaa-ajan asukkaiden yhdistyksen tunnettavuutta ja näkyvyyttä lisätään.

3.13          Ohjelman toteuttaminen ja vuosittaiset kärkihankkeet

Kausiasukastoimikunta päättää vuosittain kärkihankkeesta, jolla edistetään tavoiteohjelman toteutumista.

PÖYTÄKIRJA
KUHMOISTEN KAUSIASUKASTOIMIKUNTA 2/2020

Aika ja paikka:  17.4 klo 13.00-14.45, videokokous Skypella

Läsnä: Liisa Kontturi (pj.), Kuhmoisten kunnan edustajina valtuuston pj. Minna Korppila, valtuuston 2. varapj. Martti Kankkunen ja kehittämisasiamies Arto Kummala, Kuhmoisten Yrittäjät ry:n edustajana pj. Eija Heinonen, Kuhmoisten Vapaa-ajan asukkaat ry:n edustajina puheenjohtajan lisäksi Ari Kajander ja Pentti Rauhala( yhdistyksen varapj. ja kausiasukastoimikunnan sihteeri) kausiasukastoimikunnan jäseninä sekä Kuhmoisten mökkihöperöt -ryhmästä kokoukseen kutsuttuina edustajina Markku Haulivuori ja Kirsi Salminen. Poissa oli kausiasukastoimikunnan jäsenistä Mikko Sinko. Kuhmoisten mökkihöperöt facebook-ryhmän perustaja Satu Janhunen oli myös kutsuttu kokoukseen, mutta ei voinut osallistua työesteen vuoksi.

1. Läsnäolijoiden toteaminen ja esittäytyminen sekä kokouksen lähtökohdat

Todettiin läsnäolijat.

Todettiin, että Kuhmoinen facebook-sivun, joka on vapaa kansalaisfoorum,  keskustelujen muutamat ylilyönnit koronavirustilanteen johdosta johtivat Kuhmoisten mökkihöperöt facebook-ryhmän spontaaniin syntymiseen. Kuhmoisten mökkihöperöt -sivulla käytiin alussa osin kriittistä keskustelua vakinaisten asukkaiden ja kunnan suhtautumisesta kausiasukkaisiin koronatilanteen aikana sekä toivottiin mahdollisuutta esittää kunnan edustajille toivomuksia kausiasukkaiden huomioon ottamisesta kunnan toiminnassa. Keskustelua ovat aiheuttaneet asiantuntijoiden ja viranomaisten osin erilaiset näkemykset siitä, millaisia käyttäytymisrajoituksia koronatilanne käytännössä  vaatii.

Kuhmoisten kunnan virallinen tiedotuskanava on Kuhmoinen -Kunta facebook-sivu (ei ryhmä). Sivua on hyvä seurata ja sille yritetään parhaillaan kerätä riittävästi seuraajia, jotta jatkossa kunnan tiedotus voidaan hoitaa sitä kautta. Yksittäisten kuhmoislaisten puheenvuorot Kuhmoinen  facebook-sivulla ovat aiheuttaneet väärinkäsityksiä eivätkä ne ole missään suhteessa yleistettävissä.

Kuhmoisten vapaa-ajan asukkaat tarjoutui järjestämään yhteisen keskustelun kunnan ja yhdistyksen yhteisen kausiasukastoimikunnan kokouksen muodossa ja kutsui kokoukseen edustajia mökkihöperöistä. Kausiasukastoimikuntia on vain harvoissa mökkikunnissa, mutta Kuhmoisissa siitä on  niin kunnan kuin yhdistyksenkin näkökulmasta kehittynyt toimiva yhteistyöelin.

Todettiin, että keskustelu on sittemmin tasaantunut sekä että keskeisistä asioista vallitsee yhteisymmärrys. Kaikilla tahoilla on pyrkimys hyvään yhteistyöhön kunnan, yrittäjien , kausiasukkaiden ja vakinaisten asukkaiden kesken.

2. Korona – ajan ja muut yhteistyöhaasteet Kuhmoisissa kausiasukkaiden näkökulmasta

Keskeiseksi asiaksi todettiin viestintä, johon liittyvät seuraavat asiat:

-kausiasukastoimikunnan työstä tulee tiedottaa enemmän

-Arto Kummala kertoi keskustelua herättäneestä robotin välityksellä tapahtuneesta yhteydenotosta vakinaisten asukkaiden puhelimiin koronan johdosta. Kyseessä oli Sitran rahoittama ja toteuttama kokeilu, jonka oli alun perin tarkoitus rajoittua yli 70-vuotiaisiin, mutta jota laajennettiin kaikkiin ikäryhmiin. Kausiasukkaiden osoitetietoja kunnalla ei ole, mistä syystä kausiasukkaita ei voitu ottaa mukaan

-kausiasukastoimikunnassa on aiemmin keskusteltu kunnan henkilökohtaisen tiedottamisen tarpeesta  kausiasukkaille, mutta osoitteiston saanti ja sen kustannukset ovat muodostuneet esteeksi.

-ehdotettiin, että Kuhmoisten Sanomien kesäkuun numero voitaisiin postittaa ilmaisjakeluna kaikille kausiasukkaille kaupunkiosoitteeseen. Viestinnän tarve ei koske pelkästään faktatietoja, joita on saatavissa Kuhmoinen palvelee-hakemistosta ja kunnan nettisivuilta, vaan tarvitaan myös suhdetoimintaviestintää, tervetulotoivotusta mökkikuntaan. Eija Heinonen, joka kuuluu Kuhmoisten Sanomien toimituskuntaan, lupasi selvittää asiaa Kuhmoisten Sanomien osalta ja Arto Kummala ottaa uudelleen selvitettäväksi kausiasukkaiden osoitteiston käyttöön saamista. Yrityksille ehdotettu numero olisi hyvä mainosväline, mikä kattaisi kustannuksia.

-vaihtoehtona pohdittiin kausiasukkaiden osoitteiston keräämistä kesätapahtumissa ja yhteydenpitoa sähköpostitse

-todettiin, että Kuhmoisten Vapaa-ajan asukkaat ry olisi nykyistä tehokkaampi viestintäkanava, jos yhdistyksen jäsenmäärä saataisiin kattavammaksi

-tarvitaan monikanavaista viestintää.  Kuhmoisten kunnan nettisivulla on tietoa. Lisäksi on kunnan Kuhmoinen – Kunta facebook-sivu. Facebook-ryhmiä on kolme: Kuhmoinen, Kuhmoisten mökkihöperöt ja Kuhmoisten Vapaa-ajan yhdistys. Kuhmoisten Vapaa-ajan asukkaiden jäsenet saavat tietoa myös yhdistyksen nettisivuilta, jotka ovat jäsentunnuksella käytettävissä Suomen Omakotiliiton nettisivuilla. Kuhmoisten Vapaa-ajan asukkaat ry ryhtyy tiedottamaan entisten kanavien lisäksi myös Kuhmoisten mökkihöperöt -ryhmässä, jonka jäsenistä vain muutamat ovat yhdistyksen jäseniä, mikä lisää yleisen tiedottamisen tarvetta.

-kokouksessa kysyttiin Tietokodasta. Kunnan edustajat kertoivat sen kävijämäärän romahtaneen niin, ettei sille ollut enää tarvetta.

Kausiasukkaiden äänen kuuluminen kunnan toiminnassa ja päätöksenteossa

Kunnan edustajat totesivat, että kunnan näkökulmasta kausiasukastoimikunta on se taho, jonka kautta asiat etenevät kunnan portaissa helpommin ja johdonmukaisemmin kuin Facebook-sivujen keskustelun kautta.  Tästä syystä Kuhmoisten Vapaa-ajan yhdistyksen jäsenmäärän kasvu edistäisi yhteistyötä.

Koronan vaikutus Kuhmoisten yritystoimintaan

Korona on iskenyt voimakkaasti ennen kaikkea yksinyrittäjinä toimiviin palveluyrittäjiin, joilta asiakkaat ovat loppuneet yli 85%:sti, sekä ravintoloihin jotka ovat suljettuna tämän hetken tietojen  mukaan toukokuun loppuun saakka. Elintarvikeliikkeet toimivat normaalilla volyymillä, mutta asiakasmäärää on vaikea ennustaa koska korona-aika on vaikuttanut normaalin kevätsesongin asiakasmääriin. Mutta tärkeintä kaikkien asiakkaiden kannalta on se että yrittäjät pyrkivät pitämään edelleen palvelut laadukkaina ja saatavilla korona-ajasta huolimatta.

Kuhmoisten yhdistystoiminta ja kylätoiminta

Todettiin, että kausiasukkaat osallistuvat vilkkaasti paikkakunnan tapahtumiin niin tuottajina kuin kuluttajinakin. Tapahtumien koordinointia on tehty yhdistysten kesken ja kunnan pitämän tapahtumakalenterin avulla, mutta lyhyen sesonkiajan johdosta päällekkäisyyttä ei ole aina voitu välttää.

Kausiasukkaiden kannalta keskeisiä ovat kyläyhdistykset, joiden kanssa Kuhmoisten Vapaa-ajan asukkaat ry on tehnyt kiinteää yhteistyötä mm. kyläfoorumien myötä. Kylien asumaväestöstä enemmistö keskustaajaman ulkopuolella on kausiasukkaita, mikä korostaa yhteistyön tarvetta Vapaa-ajan asukkaiden yhdistyksen kanssa.

3. Kausiasutuksen/ kausiasukkaiden huomiointi

Minna Korppila totesi, että eräs kausiasukkaiden ryhmä unohtuu usein. Vapaa-ajan asuntoja käyttävien lisäksi on huomattava joukko kuhmoislaissyntyisiä, jotka viettävät vapaa-aikaa vanhoissa kodeissaan tai sukulaisissaan Kuhmoisissa.

4. Kuhmoisten terveyspalvelut ja kausiasukkaiden osallisuus mökkikunnassa

Maakuntauudistus siirtää Kuhmoisten kunnan vuoden 2021 alusta Pirkanmaan maakuntaan. Hallitusohjelmassa edelleen oleva maakunta- ja sote-uudistus siirtää sotepalvelut maakuntien järjestämis- ja kokonaan valtion rahoitusvastuulle. Kuhmoisten terveyspalvelujen tulevassa mitoituksessa on otettava huomioon ympärivuotinen kausiasukasväestö. Kausiasukasväestö auttaa tällöin perusterveyspalvelujen säilymistä kunnassa riippumatta siitä, miten ne toteutuvat uudessa maakuntamallissa. Jos myös yksityiset palveluntuottajat pääsevät toteuttamaan yhteiskunnan kustantamia palveluja, on mahdollista, että joku yksityinenkin palveluntuottaja olisi kiinnostunut toteuttamaan niitä Kuhmoisissa kausiasukasväestön huippukausina.

Kaakkkois-Suomen sekä Keski-Suomen ja Etelä-Savon maakuntauutisissa on 7.4.2020 ollut keskustelua siitä, että vahvan kausiasutuksen kunnissa tulisi ottaa huomioon kausiasukkaat terveyspalvelujen mitoituksessa. Samassa yhteydessä on herätetty keskustelua laajemminkin siitä, että monipaikkaisuus tulisi ottaa huomioon julkisten palvelujen mitoituksessa laajemminkin. Yksityisissä palveluissa tämä tapahtuu markkinaehtoisesti.

Kuhmoisten vapaa-ajan asukkaat ry:n keskeinen strateginen tavoite on ollut kausiasukkaiden osallisuuden edistäminen Kuhmoisissa. Osallisuus tarkoittaa juuri mm. edellä esitettyjä asioita. Kausiasukkaiden osallisuuden edistäminen on keskeinen tavoite valmisteilla olevassa Kuhmoisten vapaa-ajan asutuksen tavoiteohjelmassa.

Minna Korppila, Pirkanmaan sairaanhoitopiirin valtuuston jäsen, oli selvittänyt ensihoidon palvelukysyntääKuhmoisissa. Maaliskuussa 2020 ensihoitotapahtumia oli 35 % enemmän kuin normaalisti. Heinäkuussa normaalioloissa niitä on lähes 50 % enemmän. Puhelinoperaattoreiden tilastojen mukaan maaliskuussa 2020 Kuhmoisissa oli 52 % enemmän liittymiä kuin normaalisti maaliskuussa. Sairaanhoitopiirit koko maassa ovat olleet koronan alkuvaiheessa huolestuneita kapasiteetin riittävyydestä. Paikalla olleiden kokemusten kausiasukkaat ovat saaneet aina Kuhmoisissa hyvin perusterveydenhuollon palveluita, mitä paikkakunnan pienen koon aiheuttama joustavuus helpottaa.

5. Uudet mahdollisuudet yhteistyöhön

Liisa Kontturi informoi 1.8. Kylämän Jukolassa pidettävästä Kylämä-foorumista. Sen ohjelmassa on mm. punkkiasiantuntija prof. Heikki Henttosen esitelmä. Tarkoitus on järjestää myös paneeli, johon osallistuvat kunnan edustajat ja kausiasukkaiden edustajat ja jossa voidaan jatkaa  yhteistyökeskustelua ja tehdä aloitteita kausiasukkaiden palvelujen parantamisesta. Kunnan edustajat lupasivat kunnan edustuksen järjestyvän lomakaudesta huolimatta. Yhdistyksen on tarkoitus jatkaa kyläfoorumeita uusilla kyläkunnilla. Vuonna 2019 foorumi pidettiin Päijälässä, ja siihen osallistui mm. kunnanjohtaja Anne Heusala.

Todettiin, että osanottajien yhteinen toive on, että Kuhmoisten Sanomien kaikille kausiasukkaille jaettavasta ilmaisjakelunumerosta tulee jatkuvaa perinne.

6. Kausiasukastoimikunnan pöytäkirja

Kausiasukastoimikunnan pöytäkirja päätettiin laittaa yhdistyksen tiedotuskanavien lisäksi lisäksi Kuhmoisten mökkihöperöiden Facebook-ryhmään sitten, kun kokouksen osanottajat ovat sen tarkastaneet.

Sihteeri Pentti Rauhala

Aloite yksityistieavustusperusteiden muuttamisesta ja avustusmäärärahan korottamisesta

Kuhmoisten kunta joutui korottamaan vuodelle 2020 kiinteistöveroa kaikissa kiinteistöveroryhmissä 0,1 %. Valtuuston päätöksen 28.10.2019 mukaan korotus on tarkoitettu tilapäiseksi, ja sen syynä ovat yhtenäiskoulurakennuksen aiheuttamat tilapäiset investointimenot.

Kausiasukkaiden osuus kiinteistöverotuloista on entisillä verotusperusteilla noin 700000 euroa eli keskimäärin 280 euroa loma-asuntoa kohti.  Valtuuston esityslistan 28.10.2019 mukaan vapaa-ajan asuntojen kiinteistöveron korotus tuo lisää verotuloja 46000 euroa vuodessa. Esityslistasta ei selviä, onko tässä mukana myös maapohjan kiinteistöveron nousu. Tätä vastaavaa palvelujen lisäystä ei tapahdu kausiasukkaille, koska kunnan lisäverotulot kohdentuvat vakinaisia asukkaita palvelevaan yhtenäiskouluun.

Kuhmoisten laajan alueen tieverkosto on keskeinen infrastruktuuripalvelu, jota kausiasukkaat tarvitsevat. Kunnan rooli tieverkostossa koskee kaavateitä ja tiekuntien ylläpitämien yksityisteiden avustamista. Nykyisten avustusperusteiden mukaan kunnan avustusta voidaan myöntää vain sellaisille yksityisteille, joiden vaikutuspiirissä asuu vähintään yksi kuhmoislainen osakas. Vakinaisen asutuksen vähetessä haja-asutusalueella tällaista rajoitusta ei voi nykyoloissa pitää tarkoituksenmukaisena, kun kyläkuntien asumisväestön enemmistö  alkaa melkein kokonaan koostua kausiasukkaista.

Kuhmoisten vapaa-ajan asukkaat ry. ehdottaa kunnalle, että kausiasukkaiden lisääntyvän asumisajan ja taloudellisen merkityksen huomioon ottaen, että myös sellaisille yksityisteille, joiden vaikutuspiirissä on merkittävän laajaa  kausiasutusta voitaisiin myöntää kunnan avustusta, vaikka tien vaikutuspiirissä ei asuisi kuhmoislaisia osakkaita. Edelleen yhdistys ehdottaa, että tästä syystä yksityistieavustusmäärärahaa korotetaan kunnan vuoden 2021 talousarviossa.

Kuhmoisten vapaa-ajanasukkaat ry

Kausiasukastoimikunnanpöytäkirja

Aika: Perjantai 24012020 (1/2020)klo10.10-11.45

Paikka:Kuhmoisten kunta, Toritie 34 A

Eija Heinonen, Ari Kajander (poissa, ilmoittanut esteestä),Arto Kummala, Martti Kankkunen, Minna Korppila (poissa, ilmoittanut esteestä),Mikko Sinko (poissa, ,ilmoittanut esteestä),  Pentti Rauhala, sihteerijaLiisa Kontturi, pj.

1. Kokouksen avaus

Pj. Liisa Kontturi avasi kokouksen klo 10.10

1. Laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen

Todettiin.

1. Läsnäolijoiden toteaminen, varahenkilökäytäntö

Todettiin. Päätettiin, että estynyt jäsen voi lähettää sijastaan varahenkilön eikä heitä erikseen nimetä.

1. Esityslistan hyväksyminen kokouksen työjärjestykseksi

Hyväksyttiin.

1. Edellisen kokouksen pöytäkirjanhuomiointi

Hyväksyttiin.

Vapaa-ajan asuntojen käyttötarkoituksen muutos

Edellisessä kokouksessa rakennustarkastaja Lauri Pasanen lupasi laatia ohjeenkunnansivuille vapaa-ajanasuntojen käyttötarkoituksen muutoksesta. Todetaan asian vaihe.

Uuden Kuhmoisten kunnan rakennusjärjestyksen saatua lainvoiman äskettäin rakennustarkastaja pystyy nyt laatimaan ohjeen.

6.Kausiasukastoimikunnannäkyminen

Kausiasukastoimikunnantehtävät, säännöt, päätöspöytäkirja, - pöytäkirjojen tallennuspaikat

Edellisessä kokouksessa sovittiin, että Kuhmoisten vapaa-ajan asukkaat ry tallentaakausiasukastoimikunnanpäätöspöytäkirjan yhdistyksen kotisivuille, jotka ovat Suomen Omakotiliiton sivulla. Tämä on toteutunut.

Kunnantiedottamisessanäkyminen: Edellisessä kokouksessa ehdotettiin, ettäkausiasukastoimikunta mainitaankunnannettisivuilla ja että ko. kohdassa viitattaisiin siihen, että toimikunnan pöytäkirjat löytyvät Kuhmoisten vapaa-ajan asukkaiden yhdistyksen nettisivulta.

Kausiasukastoimikunnan kokouspöytäkirjat näkyvät Kuhmoisten kunnan nettisivulla kohdassa Yhdistykset.

7.Vapaa-ajan asumisen tavoiteohjelman laatiminen 2020-2025

Yhdistyksenedustajat: Liisa Kontturi, Liisa Peake jaPentti Rauhala.

Kuhmoistenkunnanedustaja: Arto Kummala

Kuhmoisten yrittäjien edustajat: Unto Sarvala

Luonnos Kuhmoisten kausiasumisen tavoiteohjelmaksi

Tavoiteohjelman tavoitteena on edistää kausiasukkaiden osallisuutta kunnassa ja kiinnittää huomiota heidän tarvitsemiensa palvelujen kehittämiseen.

Pj. esitteli tavoiteohjelman sisältörunkoa.

8. Kuhmoisten vapaa-ajan asukkaat ry:n jäsenten palautetta

8.1. Kunnallisten maksujen erilaisuus. Todettiin, ettei tällaista erilaisuutta ole.

9. Lausuntoja ja esityksiä kausiasukkaita ja vapaa-ajan asukkaita koskevista asioista

9.1.Kunnanpyytämät lausunnot, ei pyydettyjä lausuntoja

9.2. Yhdistyksen aloite yksityistieavustusperusteiden muuttamisesta ja avustusmäärärahan korottamisesta  ( Liite).

Todettiin, että Arto Kummala vie aloitteen teknisen lautakunnan käsittelyyn ajankohdan ollessa sille sopivan lautakunnan muut asiat huomioon ottaen.

10.Ilmastoviisas (vapaa-ajan) asuminen

Liite

Ilmastonmuutos-vastaaminen,  miten  Kuhmoisten alueella?( keskilämpötilan nousu, kasvihuonekaasupitoisuuksien lisääntyminen…)

Toimenpiteitä Kuhmoisten alueella

Vapaa-ajan asukkaiden liitto julistaa kilpailun/ tapahtuman aktiviteetin ilmastomuutos – teeman ympärille ja samalla auttaa ja tekee asioita ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi

Osallistuminen/?

- Keinoja hiilijalanjäljen pienentämiseksi ( Liite Hiilijalanjäljen pienentäminen

( melläkotona.fi, Meidän mökki)

- Ilmastoviisas ohjelma, jalkauttaminen,  Sitra, Tulevaisuuden uudistajat, ennakointi

Arto Kummala totesi, että hiilineutraalikunta näkyy kaukolämpölaitoksen perustamisessa.  Suurin päästölähde on liikenne, jonka päästöt ovat vähentyneet nelostien siirryttyä Päijänteen itäpuolelle, mutta tieyhteyksien parantuessa liikenne 24-tiellä on jälleen kasvanut. Julkisen liikenteen supistuminen on lisännyt liikennepäästöjä. Pelimerkkejä on vähän.

Jos halutaan järjestää tapahtuma asian merkeissä, kunta on valmis tulemaan mukaan. Asian voisi ottaa seuraavan kyläfoorumin aiheeksi.

Kuhmoinen 2030-teema: Arto Kummalalla on hyvää esitelmämateriaalia, joten häntä voitaisiin sopivassa tilanteessa pyytää esitelmöijäksi..

11. Tiedoksi yhdistyksen näkyminen 2020

-  Kuoksenjärven hiihto,  jäätilanteen salliessa

- Maaliskuussa ikoni ja mattotaidenäyttely kirjastossa

- Roskat pois nurkista- tempaus touko, elokuussa. Muutos toimintatavassa.

-OmaMökki= Asu ja remontoi- messuilla  edustaja ja esittelijä.Kunnanjärjestämiin/ osallistuviin messuihin yhdistyksen edustaja mukaan yhteistyökumppanina.

Kunta osallistuu Raksa-messuille ja Matkailumessuille. Sovittiin, että yhdistys toimittaa Arto Kummalalle yhdistystä esittelevää materiaalia ja jäseneksi liittymislomakkeita.

- Kuhmoisten vapaa-ajan asukkaat Jukolaan joukkue, 3-14.6.2020 Rovaniemellä

- Toritapahtumat, asiantuntijoita paikalla, kunnan edustaja?

- 5.6.2020- Kuhmoisten vapaa-ajan asukkaat ry:n vuosikokous Kuhmoisten kirjastossa

-  Kesäasukkaiden kirkkopyhä, Kuhmoisten seniorit, Kuhmoisten vapaa-ajan asukkaat ry,osallistujianoin 100 henkilöä. Johtuen Kuhmoisten Kulttuuriyhdistyksen 40-vuotisjuhlavuodesta kesäkuhmoislaisten kirkkopyhä olisi su 12.7, koska Kulttuuriyhdistyksen juhlan vuoksi 5.7. on juhlajumalanpalvelus.

- Kyläfoorumi, yhdessä  kyläyhdistyksen kanssa, kunnan osallistuminen yhteistyötahona

-v 2020 Tulevat yhteiset tapahtumatkunnankanssa jaKeski-Suomen kylät hanke“ Tuu meille kylään“ Yhteisöllinen toiminta eri tapahtumien järjestelyissä.Yhdistyksen sidosryhmätoiminta.

- yhdistyksen osallistuminen kultturiyhdistyksen 40 v tapahtumiin, kotiseutuyhdistyksen  Linnavuoren toimintaan

12. Seuraavan kokouksen ajankohta

Päätettiin pitää seuraava kokous 25.9.2020 klo 14