Kaanaan Omakotiyhdistys

Retkeillään luonnossa!

Tervetuloa tutustumaan Omakotiyhdistyksen kaupungin myötävaikutuksella toteuttamaan luontopolkuun Raision Kaanaan vesitornin ympäristöön. Polun pituus noin 1,5 km ja sen  vaikeusluokitus on keskivaikea eli se on tasoittamaton metsäpolku kivineen ja puunjuurineen.. Polku on merkitty sinisin maalitäplin ja ympäristön teiltä sinne on punaiset opastenauhat. Varsinaisessa lähtöpaikassa vanhan tienoikaisun kohdalla Sommaroa vastapäätä on polun reittikartta samoin kun joissakin kohdin reitin varrella. Hyvä lähtöpaikka on myös Lampitien alkupäästä jossa opastaulu ja pysäköintitilaa muutamalle autolle. Mäellä rengaspolun sisäpuolella on runsaasti myös jo aiemmin käytössä olleita polkureittejä joihin voi myös käydä  tutustumassa. Iltaliikkujia varten polku on merkitty heijastintarroin jotka tuovat otsalampun valossa kulkijalle mukavan lisäominaisuuden  ja auttavat pysymään polulla.  Polun koilliskulmassa on postilaatikko kulkijoiden käyntimerkkauksille sekä pölkkypöytä matkaeväiden nauttimista varten.

Sieltä voit myös löytää polkujen varsiin osuneita, Jukolan veljesten mukaan nimettyjä, jääkauden tuomia siirtolohkareita.

Rospuuttoaikana polku saattaa olla joltakin kohdin märkä joten jalkineet kelin  mukaan.

Isovuoren/Vesitorninmäen poluilta voi jatkaa Kaanaantien toisella puolen sijaitseville Järviniityn metsäpoluille. Sinne pääsee esim. radan varrelta Louhelantieltä tai Vuotamantien loppupäästä, Lausmäen puolelta radan yli  sekä Järviniityntieltä useasta kohdasta jossa on myös polkukartat. Järviniityn polut on merkitty vihrein maalitäplin. Polku kiertää myös luonnonsuojelualueena olevan jyrkän mäkirinteen  ja entisen Ristimäenjärven rannan alueen länsipäässä.

Linkki Eveliinan blogeihin Isovuoren ja Järviniityn poluista löytyy osoitteesta:
Ja kaikki luontopolkukirjoitukset täältä: https://koiraretkella.com/category/luontopolut/