Halikon Pienkiinteistöyhdistys

Puheenjohtajan tervehdys

Vuosi 2023 muutti koronan jo tavanomaiseen flunssaluokkaan, mutta Venäjän ja Ukrainan konflikti jatkui yhä ilman lopun merkkejäkään. Inflaatio oli totuttua korkeampaa aiheuttaen korkotason nousua. Tämä taas loi kuluttajille epävarmuustekijöitä päivittäisessä arjessa. Energian hinta on ollut peloista huolimatta melko maltillista joitakin hintapiikkejä lukuun ottamatta.

Neuvontatarvetta oli yhdistyksellä selvästi enemmän, ja monipuolisemmin ilmeisesti juuri kohonneitten kustannusten vuoksi. Kiitettävästi jäsenistömme on myös säästänyt eurojaan vuokraamalla edullisia laitteitamme joko talkkarin tai itsensä käyttämänä.

Omakotiliiton jäsenyhdistyksenä pyrimme vaikuttamaan sekä asukkaiden viihtyvyyteen että asumisen kustannuksiin. Jäsenistön hyvinvointia tukeaksemme tulemme järjestämään taas retkiä ja muuta kivaa. Niistä löydät enemmän tietoa toisaalta tästä lehtisestä.

Talkkaritoiminnassamme on edelleen haasteita ehdokkaiden saatavuuden vuoksi, mutta aktiivisesti heitä tavoittelemme tuomaan helpotusta jäsentemme arkeen. Huomioithan heidän olevan kaikkien jäsentemme käytössä, joten välttämättä et heitä heti huomiseksi saa. Valtakunnallisten alennusten ja neuvonnan lisäksi jäsenemme saavat monista paikallisista liikkeistä alennuksia.

Tervetuloa jäseneksi. Se kannattaa.

Reijo Salokannel

Veikkoa muistaen

Yhdistyksemme pitkäaikaisen sihteerin ja kunniajäsenen Veikko (Vexi) Tähtisen elämä päättyi 23.12.2023 vain kymmenen päivää ennen 90-vuotis syntymäpäivää. Hän teki elämäntyönsä Puolustusvoimissa hävittäjälentäjänä luoden suomalaista ilmailun historiaa. Suomeen hankittiin Mig21 hävittäjiä v. 1962. Vexi oli samana vuonna ensimmäisen ryhmän mukana 4 kuukautta koulutuksessa Neuvostoliiton Kirgisiassa. Siellä perustettiin myös Kirgiisikilta, joka toimii edelleen.

Sotilasura vei raisiolaispoikaa ympäri Suomea. Kauhavalla varusmiespalveluun, siirto Uttiin hävittäjälentolaivue 31:een 1950-luvulla, palvelu 1960-luvulla Kuopiossa Karjalan lennostossa. Sotakorkeakoulu Helsingissä. Siirto Rovaniemelle Hämeen lennoston siirto-operaatioon Lapin lennostoksi ja lennoston komentajaksi.

Eläköityessään hän muutti Saloon ja astui Saloran palvelukseen vuonna 1973, jonka jälkeen ilmailu jatkui oman yhtiön, Turku Air Oy:n hallituksen puheenjohtajana sekä aktiivisena lentäjänä pitkään 2000-luvun puolelle yhtiön myyntiin saakka. Aluksi yhtiö keskittyi lentokoulutukseen ja myöhemmin rahtilentoihin.

Ansioista ilmailun saralla Tasavallan Presidentti myönsi Vexille lentokapteenin arvonimen v. 2004.

Vexin harrastuksiin kuuluivat mökkeily, ulkoilu ja metsästys. Hän oli yksi Raision partiotoiminnan alkuunpanijoista v. 1951. Myöhemmin hän kuului perustettuun Kirgiisikiltaan. Salossa hän osallistui aktiivisesti erilaisiin yhdistystoimintoihin, Lions-klubi, RT- ja OT-toimintaan sekä reserviläis-, sotilaspoika- ja pienkiinteistöyhdistyksen toimintaan. Hän oli myös aktiivinen Turun Seudun Lentäjissä, Turun Lentokerhossa ja Oripään Lentokerhossa.

Yhdistyksessämme Vexi toimi sihteerinä 30 vuotta. Aikana, jolloin yhdistyksellä ei ollut omaa tilaa, jäsenten ja hallituksen kokouksia pidettiin koulun tai kunnantalon tiloissa tai Kannisen Martin, Kylänpään Juhanin tai Vexin kotona. Sellaista toimintaa yhdistyksessämme ei ollut missä Vexi ei olisi ollut mukana. Hän kuului Suomen Omakotiliiton valtuustoon v. 2005-2012. Piirin hallitukseen vuoden 2012 loppuun.

Vexi osallistui ja suunnitteli Kylänpään Juhanin kanssa kesäisin saaristoretkiä sekä Viron matkoja toimien jopa oppaana. Hän oli mukana messuilla, teattereissa sekä virkistyspäivillä.

Osallistujia oli tilaisuuksissa yleensä runsaasti, joten tarjottavat hupenivat vauhdilla. Tällöin Vexi ennakoi tilannetta mennen hakemaan kaupasta lisää pelastaen tarjoilun.

Hän toimi yhdistyksemme historiikin alkuunpanijana, jota jatkoivat Lahtisen Reijo ja Orren Marja-Leena. Suomen Omakotiliitto myönsi Vexille kultaisen ansiomerkin v. 2003. Halikon Pienkiinteistöyhdistyksen kunniajäseneksi v. 2013.

Yhdistyksen logo on Vexin suunnittelema ja piirtämä.

Vexi teki kaiken täydellä sydämellä. Hän oli oikeudenmukainen, sovitteleva, avarakatseinen, ymmärtävä, luotettava, rauhallinen sekä motivoitunut. Ei jättänyt aloittamaansa kesken.

Talven väistyttyä, maan sulettua Veikon tuhkauurna lasketaan Raision kirkon vieressä sijaitsevaan sukuhautaan. Veikon matkan ympyrä sulkeutuu.

Kiitollisuutta ja kunnioitusta tuntien

Halikon Pienkiinteistöyhdistyksen hallituksen puolesta

Airi Nikkanen

Tutustu myös tähän tietoiskuun

Seudulla pyörii työsuoritusten tekijöitä, jotka pyrkivät sisään tekemään ikkunoiden tarkastusta, putkien tarkastusta, ulkokaton tarkastusta, rännin tarkastusta, hormin tarkastusta. Enenevässä määrin näitä samoja tarjotaan myös puhelimitse. Kaikki näistä tekijöistä eivät valitettavasti ole oikealla asialla, mistä esim. Salon Seudun Sanomat kirjoitti vuodenvaihteessa: on näytetty kuvia katolta tai putkista, jotka eivät olleetkaan talosta, jonne tarjousta oltiin tekemässä.

Jos kyseisten palvelujen edustaja pyrkii sisälle, tarkista että hän on oikealla asialla. Hänen on esimerkiksi näytettävä henkilötietokortti, josta ilmenee, kuka ja kenen palveluksessa kyseinen henkilö on. Kortista voi ottaa valokuvan kännykällä.

Jos olet yhtään epävarma tulijasta, älä päästä häntä sisälle. Se ei ole epäkohteliasta.

Jos olet epävarma palvelun tarjoajasta, pyydä häntä tulemaan uudelleen jonain toisena päivänä. Pyydä uutta vierailua varten kotiisi esim. omainen tai joku tuttava, jonka kanssa yhdessä voit keskustella palvelua tarjoavan kanssa.

Jos olet kiinnostunut tarjottavasta palvelusta, pyydä hinta-arvio. Hinta-arvion pyytäminen ei velvoita sinua tekemää sopimusta. Pyydä samasta palvelusta hinta-arvio myös joltain muulta tarjoajalta. Mieti tarkkaan, ennen kuin allekirjoitat mitään tarjousta.

Sinulla on oikeus tutustua hinta-arvioon ja tarjoukseen rauhallisesti; mitään ei koskaan tarvitse päättää heti. Jos olet epävarma, mutta olet kiinnostunut, tee päätös yhdessä jonkun omaisesi tai tuttavasi kanssa. Ja silloinkin sinulla on vielä oikeus purkaa sopimus tietyn ajan kuluessa.

Löydät lisätietoa kotikauppaan liittyvistä säännöistä: