Sipoon Omakotiyhdistys

Retki Söderskäriin

Teimme sunnuntaina 21.8. retken Porvoon ulkosaaristossa sijaitsevalle Söderskärin majakkasaarelle sekä Pirttisaarelle. Matkaan lähdimme aamulla Kalkkirannasta m/s Sibbellä.

Sää oli koko päivän lämmin ja aurinkoinen.

Söderskärillä oli mahdollisuus kiivetä idylliseen majakkatorniin, joka huojuu entisten aikojen tunnelmaa. Majakan eri kerrosten seiniltä voit lukea tarinoita majakanvartijoiden ja luotsien elämästä ennen vanhaan sekä saaren historista. Kerroksissa on myös mielenkiintoisia pikkuhuoneita sekä upeita ikkunoita. Huipulta näet kauas avomerelle.

Söderskärin majakka on rakennettu v. 1862. Söderskär on osa luonnonsuojelualuetta. Sen luonto on karun kaunista ja jääkauden siloittamia kallioluotoja.

Paluumatkalla pysähdyimme ruokailemaan Pirttisaareen, jossa meille tarjoiltiin saaren koululla maittavaa lohikeittoa, paikalla leivottua saaristolaisleipää sekä pullakahvit. Lämmin aurinko helli ruokailijoita pihalle katetuissa pöydissä. Viihdyimme pitkään ruuasta nauttien sekä toisiimme tutustuen.

Samassa koulurakennuksessa oli runsautta pursuava käsityökauppa. Herkullista saaristolaisleipää sai ostaa mukaan kotiinvietäväksi. Pirttisaaressa on hienot saaristokulttuurimaisemat sekä sotahistoriasta kertovat muistomerkit.

Matka oli kaikin puolin onnistunut! Ryhmän maksimikoko 40 henkilöä täyttyi ja lisääkin kiinnostuneita olisi ollut. Toivottavasti saamme taas ensi vuonna järjestettyä tämän joka vuosi yhtä suositun retkemme!

Katso lisää kuvia retkeltä täältä

Kuvat ja teksti Tarja Belardinelli