Lappohja logo

Tervetuloa Lappohjan Kylä- ja Omakotiyhdistyksen kotisivuille!

Yhdistys on perustettu 2012. Missiomme on edstää asuinolosuhteet Lappohjan alueen asukkaille. Visiomme on että kylä uudestaan kasvaa ja kukoistaa.

Lappohja on Hankoon kuuluva taajama. Lappohja mainittiin ensimmäisen kerran kirjallisesti 1549. Siihen aikaan Lappohjassa oli vain viisi perhettä, jotka elivät kalastuksesta. Lappohjan ensimmäinen kartta on peräisin 1640-luvulta, ja silloin väestö eli kalastuksesta, maanviljelystä ja karjankasvatuksesta. Skogbyn ruukin tulon jälkeen 1686 väestö eli teollisuudesta. Vuodesta 1914 vuoteen 1917 Lappohja oli venäläisten sukellusveneiden tukikohta.

Talvisodan jälkeen Lappohjan asukkaat evakuoitiin vuonna 1941. Vuonna 1960 terästeollisuus tuli Lappohjaan jolloin kylä kehittyi voimakkaasti ja kylästä tuli kaksikielinen. Lappohja liittyi Hangon kaupunkiin 1976/1977.

Nykyään Lappohjassa on noin 550 asukasta ja kesäisin asukasmäärä kaksinkertaistuu kesäasukkaista.

Liity sinäkin mukaan ja ota jäsenedut itsellesi!

Välkommen till Lappvik Bya- och Egnahemsförenings hemsidor!

Föreningen är grundad 2012. Vår mission är att utveckla boendeförhållandena för invånarna i Lappvik med omnejd. Vår vision är att byn åter igen skall växa upp och bli livskraftig.

Lappvik är en del av Hangö stad. I skrift nämndes Lappvik första gången 1549. Då bodde endast fem familjer i byn och de livnärde sig huvudsakligen på fiske. Den första kartan över Lappvik är från 1640-talet och då var de viktigaste näringarna jordbruk, boskapsskötsel och fiske. Efter tillkomsten av Skogby bruk och masugnen år 1686, blev industrin en ny näring. Från 1914 till Finlands självständighet 1917 var Lappvik en bas en för ryska ubåtar.

Efter vinterkriget 1941 evakuerades Lappvikborna, och efter kriget fick de återvända. Lappvik by utvecklades kraftigt och blev tvåspråkig i och med att stålindustrierna etablerade sig 1960. Lappvik blev en del av Hangö stad vid årsskiftet 1976/1977.

Nu har Lappvik cirka 550 invånare och under sommarmånaderna fördubblas antalet med sommarbor.

Anslut dig du också och utnyttja våra fömåner!

Haluan liittyä jäseneksi!
Lappohjan Kylä- Ja Omakotiyhdistys

Miksi Omakotiyhdistys?

Yhdistyksen tarkoituksena on koota yhteen alueemme pientalo- ja vapaa-ajan asukkaat. Yhdessä voimme vaikuttaa paikallisesti mm. kaavoitukseen, ympäristöön, turvallisuuteen sekä asumisviihtyvyyteen. Tehdään meidän kunnasta paras mahdollinen paikka asua!

Edunvalvonnan lisäksi yhdistys voi järjestää myös paikallista toimintaa kuten luentoja asumisen asioista, kasvinvaihtopäiviä, kylätapahtumia, yms. Ota yhteyttä ja kerro, minkälaista toimintaa sinä kaipaisit alueellemme! Yhdistyksestä löytyy aina samanhenkisiä ystäviä, joten sinun on myös helppo toteuttaa itseäsi yhdistyksen kautta.

Lue täältä lisää Omakotiliiton sekä Uudenmaan piirin jäseneduista!

Yhdistyksemme kuuluu Omakotiliittoon

Omakotiliiton kautta, yhdessä muiden paikallisyhdistysten kanssa, voimme vaikuttaa valtakunnallisesti asumisen asioihin. Liitto ajaa pientaloasujien sekä mökkiläisen asioita erilaisissa työryhmissä sekä lausuntojen ja lakialoitteiden kautta. Liitto haluaa edistää pientalovaltaista asumistapaa ja tuoda suomalaiseen asumispolitiikkaan lisää todellisia vaihtoehtoja. Liiton tavoitteena on kohottaa omakotiasumisen arvostusta valtakunnallisessa ja kunnallisessa päätöksenteossa sekä linjauksissa. Lue lisää liiton teemoista! Mitä enemmän meitä jäseniä on, sen paremmin meitä kuunnellaan!

Liiton kautta saat neuvoja ja hyötytietoa sekä rahanarvoisia etuja. Lue lisää jäsenyyden hyödyistä.

Liity nyt ja ota edut itsellesi!

Uutisia

12.12.2022 Syyskokous