Ylä-Savon Omakotiyhdistys ry

Iisalmen OKY kesäretkellä Loviisassa ja Porvoossa

Kesäretkemme suunnattiin tänä vuonna, asuntomessujen sijaan, Etelä-Suomen vanhoihin rannikkokaupunkeihin, iki-ihaniin Loviisaan ja Porvooseen. Loviisa kutsui meitä Lowiisan Wanhat Talot -tapahtumaan sekä Porvoo, siinä kupeessa, houkutti Haikollaan.
Linja-autossa oli tunnelmaa kun 36 iisalmelaista matkaajaa jo kukonlaulun aikaan hyppäsi bussiin, köröttelemään kohti Loviisaa. Loviisassa meitä odotti upea sää ja niinpä lauantai-iltapäivä kului kierrellessä viehättävästi remontoiduissa yli 100 -vuotiaissa taloissa ja puutarhoissa. Vastassa oli mahtavia sisustuksia, upeita värejä, vanhoja kalusteita, tapetti-ilottelua ym.ym.  Jos nälkä, jano tai väsymys yllätti, löytyi alueelta viehkoja kahviloita ja ravintoloita ja matkaa saattoi taittaa myös museobussilla. Olipa Aku Ankkakin tilattu kyydittämään lapsia punaisella autollaan.
Niin monta pientä ikkunaa
Sisustusta
Sisustusta 2

Yöksi ajoimme upeaan Haikkoon ja maistuvan kartanoaamiaisen jälkeen suuntasimme opastetulle historiakierrokselle Porvoon vanhaan kaupunkiin. Nähtiinpä Remu Aaltosen asuintalokin ”Porvoon linna” (v. 1760), jossa hän asui 20 vuotta. Ja herkut haettiin Brunbergiltä.
Palasimme takaisin Loviisaan, emmehän olleet ehtineet nähdä vielä kaikkea. Vielä toinen toistaan mielenkiintoisempia koteja tuli vastaan ja pihat kutsuivat. Koko kaupunki oli valjastettu vastaanottamaan vieraansa ja me viihdyimme. Pää täynnä ideoita suuntasimme kotimatkalle.

Haikon kartano

Loviisan torilta, kaduilta ja kujilta löytyi myös antiikin ja kirppareiden ystävien ”herkkuja”. Käyntikohteita; Tuhannen tuskan kahvila, Everstin linna ja Laivasillan wc – harvoin moista ”yleistä” näkee – ei kannattanut ohittaa.
Loviisaan on helppo hullaantua – Loviisan Wanhat Talot -tapahtumaa vietetään vuosittain elokuun viimeisenä viikonvaihteena – kannattaa harkita! Asuntomessut pidetään Loviisassa vuonna 2023, ehkäpä silloin harkitsemme uutta retkeä rannikolle?

Pihaidylliä
Sisustaa voi myös ulkona
Puutarha kukkii
Terassitulmaa