Vesalan Pienkiinteistöyhdistys

Mellunkylästä tuli osa Helsinkiä vuoden 1946 alusta. Tuolloin koko Mellunkylässä asui n. 600 asukasta. Nykyisin Mellunkylässä on n. 37 000 asukasta.

Rakentaminen alkoi keväällä 1946 vanhan Mellunkyläntie eli nykyisen Muinaistutkijantien ja Humikkalantien varresta.

Valtion omistama Kone ja Silta Oy hankki vuorostaan 1947 rintamamiespalstat työntekijöilleen nykyisen Vesalantien alueelta. Yhtiö oli osa Wärtsilä-yhtymää, jonka varatoimitusjohtaja Yrjö Vesa tuki hanketta. Uudisasukkaat nimesivät alueen Vesalaksi.

Vuoden 1959 aluejaossa rintamamiesalueet yhdistettiin Vesalaksi ja Kelkkapuiston alue Kontulaksi.

Mellunkylän pientaloalueiden asukkaiden yhteisiä asioita ajamaan ja hoitamaan perustettiin v. 1961 yhdistys, joka silloin oli nimeltään Mellunkylän Pienkiinteistöyhdistys, koska alue kuului osana Mellunkylään. Vuonna 1977 yhdistyksen nimi muutettiin Vesalan Pienkiinteistöyhdistykseksi.

Yhdistyksen toiminta-ajatuksena on edelleen vaikuttaa siihen, että alueemme luonne ja asumiskulttuuri pysyy ennallaan ja mahdollisestri vielä paranee. Toisaalta emme ole mikään erillinen saareke Mellunkylässä, vaan myös lähialueet ja toiminta koko alueen puitteissa vaikuttavat alueeseemme ja toimintaamme.

Yhdistys on järjestänyt vuosittain  tapahtumia ja mielenkiintoisia luentotilaisuuksia jäseniä kiinnostavista asioista.

Vesalan PKY:n  50 -vuotisjuhlat

Edellisenä syksynä istutetut 500 tulppaaninsipulia kukkivat Vesalantiellä muodostaen kuvion 50 v. Varsinaisia juhlallisuuksia vietettiin ke 08.06.2011 Kontulan vanhustenkeskuksessa. Tilaisuuteen osallistui 120 juhlijaa. joille tarjottiin ruokailu buffet- pöydästä. Onnittelut ja tervehdykset saatiin Suomen Omakotiliitolta ja sen Helsingin piiriltä sekä kirkkoherra Martti Häkkäseltä. Juhlapuheen ja historiankatsauksen piti Kalevi Salo. Kalliolan Suuri Viihdeorkesteri soitti musiikkiesityksiä. Vesalan alueen vanhoista valokuvista eri aikakausilta tehtiin skannaamalla valokuvanäyttely ja kuvat heijastettiin projektorilla juhlasalin valotaululle.

Huomionosoituksena merkittävästä toiminnasta omakotiaatteen edistämisessä jakoi Suomen Omakotiliitto ry kultaisen ansiomerkin Reijo Sytelälle ja Kalevi Salolle ja hopeisen ansiomerkin  Lasse Lehtikalliolle.