Marjaniemen Kiinteistönomistajat ry Vuoden 2020 toimintasuunnitelma
(hyväksytty syyskokouksessa 9.12.2019)

Marjaniemen Kiinteistönomistajat ry (MKO) on perustettu v. 1947, joten v. 2020 on yhdistyksen 73. täysi toimintavuosi.
Yhdistyksen toiminta perustuu sääntöjen 2 §:ssä määriteltyyn tarkoitukseen toimia Helsingin Marjaniemessä kiinteistön tai osan siitä omistavien henkilöiden ja yhteisöjen yhdyssiteenä, valvoa jäsenistönsä kiinteistöön ja asuinympäristöön liittyviä etuja sekä edistää heidän kiinteistönsä hoitoa ja kunnossapitoa koskevia harrastuksia. MKO on Suomen Omakotiliiton jäsen. Tätä kautta se osallistuu myös valtakunnan tasolla ja Helsingin alueella toimintaan pientalovaltaisen elämänmuodon edistämiseksi ja hyvän ja laadukkaan asuinympäristön luomiseksi. Keskeisimmät toiminta-alueet on määritelty sääntöjen 3 §:ssä
  • pitää yhteyttä viranomaisiin, järjestöihin ja muihin tahoihin
  • voi olla jäsenenä toimialaansa liittyvissä yhdistyksissä ja järjestöissä
  • seuraa toimintaansa vaikuttavien asioiden kehittymistä, osallistuu asioiden valmisteluun sekä osaltaan ohjaa päätöksentekoa
  • valvoo kaupunkisuunnittelua ja rakentamista alueellaan
  • tukee ja edustaa jäsenkuntaansa alueen kehittämistä koskevissa asioissa
  • palvelee jäsenkuntaansa hankkimalla tietoa ja etuja kiinteistönomistajille
Yhdistyksen toiminta nojaa talousarvioon. Vuoden 2020 jäsenmaksu on 30 euroa (v. 2019 30 euroa), josta Omakotiliiton osuus on 20 euroa (v. 2019 20 euroa). Sotaveteraanit vapautetaan kokonaan jäsenmaksusta. Yhdistyksen jäsenmäärä on 209 ja sitä pyritään lisäämään tehostetulla tiedotuksella ja muilla toimenpiteillä.

Yhdistyksen keskeisimpänä tehtävänä on seurata ja vaikuttaa Marjaniemen ja sen lähialueiden suunnitteluun ja rakentamiseen mm. pitäen tiivistä yhteyttä Helsingin kaupungin elimiin ja toimihenkilöihin. Keskeisiä hankkeita ovat mm: - Sinivuokonpolku 9 rakentaminen (uusi päiväkoti- ja koulurakennus) ja tontin muut järjestelyt - Vartiokylänlahden suunnittelu, ml. Puotilan venerannan/Marjaniemen Niittyranta -alueen asemakaava - Itäkeskuksen eri hankkeet - liikenneväylien ja -ratkaisujen kunnossapito ja kehittäminen Marjaniemessä ja lähialueilla

Tärkein yksittäinen hanke on vuonna 2004 aloitettujen omakotitalkkaripalvelujen jatkaminen ja kehittäminen. Palveluilla tuetaan ikääntyneitä ja muuten asumisapua tarvitsevia jäseniä niin, että he voivat jatkaa asumista omissa kodeissaan. Tämä edellyttää 2-3 talkkarin työpanosta, kuten edellisinäkin vuosina. MKO toimii talkkarien työnantajana ja hoitaa mm. työnjohtotehtävät. Toiminnan hallinnointiin saadaan tukea Omakotiliiton Helsingin piiriltä.  Palveluista perittävä asiakasmaksu pidetään edelleen edullisena valtion ja Helsingin kaupungin tukien ja avustusten avulla. Palveluista tiedotetaan asukkaille aktiivisesti mm. jokaiseen talouteen jaettavan Marjaniemi-Tiedotteen kaikissa numeroissa, jäsentiedotteilla, yhdistyksen internet-sivuilla ja elokuussa järjestettävillä Marjaniemi-päivillä.

Puistoalueita ja muuta ympäristöä kehitetään yhteistyössä kaupungin kanssa mm. kukkasipulien istutuksilla. Jäsenpalveluja kehitetään ja jatketaan neuvontaa mm. tietoliikenneyhteyksien ja sähkön käytössä ja hankinnassa. Keskeisiä tehtäviä ovat myös osallistuminen Suomen Omakotiliiton ja sen Helsingin piirin toimintaan sekä yhteistyö Marjaniemi-Seuran ja muiden seurojen ja asukkaiden kanssa mm Marjaniemi-päivän valmistelussa.

Yhdistyksen tiedotus hoidetaan verkkosivujen ( www.marjaniemi.fi/mko ),  facebook-sivujen, Marjaniemi-tiedotteen, ilmoitustaulun, Marjaniemi-päivän informaatiopisteen sekä jäsenkirjeiden ja sähköpostien avulla. Keskeisiä informaatiokanavia omakotiasumisesta ovat myös jäsenetuna jaettava Suomen Omakotilehti sekä liiton tiedotteet ja verkkosivut ( www.omakotiliitto.fi ). Syys- ja vuosikokousten yhteyteen ja tarvittaessa muutoinkin järjestetään ajankohtaisia esitys- ja keskustelutilaisuuksia. Yhdistyksen verkkosivuja ylläpidetään ja kehitetään edelleen. Jäsenhankintamuotoja kehitetään yhdessä Omakotiliiton ja sen Helsingin piirin kanssa. Jäsenrekisteri ja jäsenmaksut hoidetaan edelleen Omakotiliiton toimesta liiton järjestelmiä käyttäen.