Tammelan vapaa-ajan asukkaat

Toimintasuunnitelma vuodelle 2020

Tammelan vapaa-ajan asukkaiden yhdistys

- pitää yhteyttä kunnan johtoon ja sen toimielimiin,

- seuraa toimialansa asioiden valmistelua ja pyrkii ohjaamaan päätöksentekoa
  tavoitteenaan mm.

- vapaa-ajan asukkaiden palvelujen kehittäminen

- vapaa-ajan asukkaiden etujen sekä luonto-, ympäristö- ja
  kulttuuriarvojen huomioon ottaminen kaavoituksessa sekä

- luonnonvesien laadun parantaminen,

- jatkaa jätteidenkeräysjärjestelmän toiminnan seuraamista kesäasukkaiden,
  näkökulmasta

- osallistuu jäsenenä Tammelan kylät ry:n toimintaan ja pitää yhteyttä Tammelan
  omakotiyhdistykseen,

- osallistuu Tammelassa tapahtuu –kirjasen valmisteluihin,

- järjestää Tammelan kesäasukaspäivän yhdessä Tammelan kunnan kanssa,

Suomen Omakotiliiton puitteissa,

- tehostaa tiedotustaan
                      - lisäämällä s-postin käyttöä jäsentiedotuksessa,

- välittämällä paikallislehtiin tietoa toiminnastaan,

- kehittämällä internet-sivustoaan siten, että sen kautta on saatavissa

mm. yhdistyksen säännöt, toimihenkilöiden yhteystiedot ja
  yhdistyksen kokouspöytäkirjat sekä tietoa tapahtumista,

- jakamalla Vapaa-ajan asukkaiden liiton esitteitä ja jäseneksi
  liittymislomakkeita eri tilaisuuksissa,

- järjestää tarpeelliseksi katsottavaa koulutusta jäsenilleen,

- panostaa nuoremman polven rekrytointiin sekä jäseniksi että hallitustyöhön,

tarjoavat mahdollisuuden jäsenhankintakampanjan toteuttamiseen.

Toimintakertomus vuodelta 2019

Vuosi 2019 oli yhdistyksen kolmastoista toimintavuosi. Yhdistyksellä oli vuoden lopussa 115 jäsentä. Noin kolmannes yhdistyksen jäsenmäärästä on pääkaupunkiseudulta.

Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana toimi Ilkka Kouri, varapuheenjohtajana Lasse Aarnio ja jäseninä Minna Hammarberg, Marketta Havola, Pentti Jolanki, Olavi Kari, Juhani Kostet, Lasse Willman ja Anne Ylitalo. Hallituksen varajäsenet olivat Toini Nukari, Ahti Syrjäaho, Mikko Tavastila ja Johannes Rämö. Anne Ylitalo ja Johannes Rämö olivat Tammelan kunnan nimeämiä. Yhdistyksen sihteerinä toimi Pentti Jolanki ja rahastonhoitajana Minna Hammarberg.  Toiminnantarkastajana oli Seija Nurmi ja varalla Maj-Lis Koskelainen. Hallitus kokoontui 2 kertaa.

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin 18.5.2019 Lounais-Hämeen Pirtillä. Kokouksen alussa Erkki Virtanen piti mielenkiintoisen esityksen sähkön siirtohinnan muodostuksesta. Paikalla oli 20 jäsentä.

Syyskokous pidettiin 21.9.2019 Hämeen Luontokeskuksessa. Paikalla oli 16 jäsentä. Sekä kevät- että syyskokouksessa yhdistys tarjosi osallistujille pulla- tai sämpyläkahvit.

Yhdistys järjesti yhdessä Tammelan kunnan kanssa 28.6.2019 Kunnantalossa kesäasukaspäivän.  Kunta tarjosi osallistujille pullakahvit Cafe Tammelassa. Kesäasukastilaisuus pidettiin kunnantalon valtuustosalissa klo 14-16. Tilaisuudessa kunnanhallituksen puheenjohtaja Simo Pärssinen esitti kunnan tervehdyksen kesäasukkaille. Hän korosti puheessaan, että kesäasukkaiden palaute on kunnalle erittäin tärkeää, kuten myös kesäasukkaiden merkitys kunnalle ja sen elinvoimaisuudelle.

Yhdistyksen talous on ollut kohtuullisessa kunnossa kertomusvuoden aikana.  Jäsenmaksun suuruus vuonna 2019 oli 22 euroa/henkilö, josta tilitettiin Omakotiliitolle 20 €/hlö.

Yhdistys seurasi Tammelan kunnan päätöksentekoa, erityisesti vapaa-ajan asukkaita koskevia asioita. Kesäasukaspäivänä yhdistys oli järjestänyt kesäasukkaille ajankohtaista jätevesineuvontaa. Muita aiheita olivat kalastus Tammelassa, sähkön siirtomaksut, Tammelan kulttuuritarjonta sekä tv- ja nettiyhteydet mökeillä. Hykkilän-Lunkaan kyläkirja valmistui marraskuussa 2019. Sen tekemisessä vapaa-ajan asukkailla on ollut keskeinen rooli.

Yhdistys kuuluu jäsenenä Vapaa – ajan asukkaiden liitto ry:een (VAAL), joka on Suomen Omakotiliitto ry:n piirijärjestö, Tammelan Kylät ry:een ja Louna Plussa ry:een. Yhdistyksen edustaja VAAL:n hallituksessa oli Erkki Virtanen ja Tammelan Kylät ry:n hallituksessa Lasse Willman.  Yhdistyksen kotisivu on osoitteessa  http://www.omakotiliitto.fi/tammelanvap.

Toimintakertomus vuodelta 2018

Vuosi 2018 oli yhdistyksen kahdestoista toimintavuosi. Yhdistyksellä oli vuoden lopussa 115 jäsentä. Noin kolmannes yhdistyksen jäsenmäärästä on pääkaupunkiseudulta.

Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana toimi Ilkka Kouri, varapuheenjohtajana Lasse Aarnio ja jäseninä Marketta Havola, Pentti Jolanki, Juha Kantola, Juhani Kostet, Minna Hammarberg, Erkki Virtanen ja Anne Ylitalo. Hallituksen varajäsenet olivat Olavi Kari, Paavo Kuusela, Toini Nukari, Johannes Rämö ja Lasse Willman.  Anne Ylitalo ja Johannes Rämö olivat Tammelan kunnan nimeämiä. Yhdistyksen sihteerinä toimi Lasse Willman ja rahastonhoitajana Minna Hammarberg.  Toiminnantarkastajana oli Seija Nurmi ja varalla Maj-Lis Koskelainen. Hallitus kokoontui 2 kertaa.

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin 19.5.2018 Härkätien Elämysportaassa. Kokouksen alussa Jorma Pura piti esityksen Elämysportaan tämän päivän toiminnasta ja vähän historiastakin. Paikalla oli 20 jäsentä.

Syyskokous pidettiin 15.9.2018 Venesillan leirintäalueella. Kokouksen aluksi Eija Laine kertoi Venesillan historiaa ja nykyistä toimintaa. Paikalla oli 21 jäsentä. Sekä kevät- että syyskokouksessa yhdistys tarjosi osallistujille pulla- tai sämpyläkahvit.

Yhdistys järjesti yhdessä Tammelan kunnan kanssa 29.6.2018 Kunnantalossa kesäasukaspäivän.  Kunta tarjosi osallistujille pullakahvit Cafe Tammelassa. Kesäasukastilaisuus pidettiin kunnantalon valtuustosalissa klo 14-16. Tilaisuudessa kunnanvaltuuston puheenjohtaja Ismo Ojansuu esitti kunnan tervehdyksen kesäasukkaille. Hän korosti puheessaan, että kesäasukkaiden palaute on kunnalle erittäin tärkeää, kuten myös kesäasukkaiden merkitys kunnalle ja sen elinvoimaisuudelle.

Yhdistyksen talous on ollut kohtuullisessa kunnossa kertomusvuoden aikana.  Jäsenmaksun suuruus kuluneena vuonna oli 22 euroa/henkilö, josta tilitettiin Omakotiliitolle 17,50 €/hlö.

Yhdistys seurasi Tammelan kunnan päätöksentekoa, erityisesti vapaa-ajan asukkaita koskevia asioita. Yhdistyksen edustajana Kuhalankosken patoasiassa ja vesiensuojelussa oli Lasse Aarnio. Yhdistyksen edustajat kävivät onnittelemassa Tammelan kuntaa sen täyttäessä 150 vuotta. Kesäasukaspäivänä oli yhdistys järjestänyt jätevesineuvontaa kesäasukkaille.

Yhdistys kuuluu jäsenenä Vapaa – ajan asukkaiden liitto ry:een (VAAL), joka on Suomen Omakotiliitto ry:n piirijärjestö, Tammelan Kylät ry:een ja Louna Plussa ry:een. Yhdistyksen edustaja VAAL:n hallituksessa on Erkki Virtanen ja Tammelan Kylät ry:n hallituksessa Lasse Willman.  Yhdistyksen kotisivu on osoitteessa  http://www.omakotiliitto.fi/tammelanvap.

Toimintasuunnitelma vuodelle 2018

Yhdistys

- pitää yhteyttä kunnan johtoon ja sen toimielimiin, seuraa toimialansa asioiden
  valmistelua ja pyrkii ohjaamaan päätöksentekoa tavoitteenaan mm.

- vapaa-ajan asukkaiden palvelujen kehittäminen

- kesäasukkaille sopivat nuohousjärjestelyt

- vapaa-ajan asukkaiden etujen sekä luonto-, ympäristö- ja
  kulttuuriarvojen huomioon ottaminen kaavoituksessa

- jatkaa jätteidenkeräysjärjestelmän toiminnan seuraamista kesäasukkaiden
  näkökulmasta

- osallistuu jäsenenä Tammelan kylät ry:n toimintaan ja pitää yhteyttä Tammelan
  omakotiyhdistykseen

- osallistuu Tammelassa tapahtuu –tapahtumaluettelon valmisteluihin

- järjestää Tammelan kesäasukaspäivän yhdessä Tammelan kunnan kanssa

Suomen Omakotiliiton puitteissa

- tehostaa tiedotustaan
                      - pyytämällä jäseniltään s-postiosoitteita

- välittämällä paikallislehtiin tietoa toiminnastaan

- kehittämällä internet-sivustoaan siten, että sen kautta on saatavissa

mm. yhdistyksen säännöt, luottamushenkilöiden yhteystiedot ja
  hallituksen kokouspöytäkirjat

- jakamalla Vapaa-ajan asukkaiden liiton esitteitä ja jäseneksi
  liittymislomakkeita eri tilaisuuksissa

- järjestää tarpeelliseksi katsottavaa koulutusta jäsenilleen

tarjoavat mahdollisuuden jäsenhankintakampanjan toteuttamiseen

Toimintakertomus vuodelta 2017

Vuosi 2017 oli yhdistyksen yhdestoista toimintavuosi. Yhdistyksellä oli vuoden lopussa 112 jäsentä. Noin kolmannes yhdistyksen jäsenmäärästä on pääkaupunkiseudulta.

Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana toimi Ilkka Kouri, varapuheenjohtajana Lasse Aarnio ja jäseninä Marketta Havola, Pentti Jolanki, Juha Kantola, Juhani Kostet, Minna Hammarberg, Erkki Virtanen ja Anne Ylitalo. Hallituksen varajäsenet olivat Olavi Kari, Paavo Kuusela, Toini Nukari, Johannes Rämö ja Lasse Willman.  Anne Ylitalo ja Johannes Rämö olivat Tammelan kunnanhallituksen nimeämiä. Yhdistyksen sihteerinä toimi Lasse Willman ja rahastonhoitajana Minna Hammarberg.  Toiminnantarkastajana oli Seija Nurmi ja varalla Maj-Lis Koskelainen. Hallitus kokoontui 2 kertaa.

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin 20.5.2017 Eerikkilän Urheiluopistolla. Kokouksen alussa Urheiluopiston edustaja piti esityksen Eerikkilän tämän päivän toiminnasta ja tulevaisuuden suunnitelmista. Paikalla oli 18 jäsentä.

Syyskokous pidettiin 16.9.2017 Torron Kappelissa Torrossa. Kokouksen aluksi Tuula Honkonen kertoi Torron kylän ja Kappelin historiaa ja nykyistä toimintaa. Paikalla oli 21 jäsentä. Sekä kevät- että syyskokouksessa yhdistys tarjosi osallistujille pullakahvit.

Yhdistys järjesti yhdessä Tammelan kunnan kanssa 30.6.2017 Mustialan kartanossa kesäasukaspäivän.  Tilaisuuden aluksi kunnanjohtaja Kalle Larsson esitti kunnan tervehdyksen kesäasukkaille. Kesäasukaspäivän teemana oli ”yhdessä Tammelassa”. Toimintavuosi oli Suomen 100-vuotisjuhlavuosi ja Tammelan vapaa-ajan asukkaiden 10-vuotisjuhlavuosi. Yhdistyksen puheenjohtaja esitti katsauksen yhdistyksen toimintahistoriaan. Hallituksen jäsen Marketta Havola esitteli mielenkiintoisin kuvin vanhaa Tammelaa, sen asukkaita ja toimintoja. Yhdistyksen puheenjohtaja ojensi pitkäaikaiselle, entiselle puheenjohtajalle Lasse Aarniolle Omakotiliiton hallituksen myöntämän hopeisen ansiomerkin.

Tammelan kunta tarjosi osallistujille kakkukahvit.

Yhdistyksen talous on kohtuullisessa kunnossa kertomusvuoden aikana.  Jäsenmaksun suuruus kuluneena vuonna oli 22 euroa/henkilö, josta tilitettiin Omakotiliitolle 17,50 €/hlö.

Yhdistys seurasi Tammelan kunnan päätöksen tekoa, erityisesti vapaa-ajan asukkaita koskevia asioita. Yhdistys otti kantaa mm yksityisteiden tieavustuksiin ja Kuhalankosken patoasiaan. Yhdistyksen edustaja projektissa oli Lasse Aarnio.

Liitteenä yhdistyksen tilinpäätös v 2017.

Toimintasuunnitelma vuodelle 2017

Yhdistys

- pitää yhteyttä kunnan johtoon ja sen toimielimiin, seuraa toimikenttänsä asioiden valmistelua ja pyrkii ohjaamaan päätöksentekoa tavoitteenaan mm.

• vapaa-ajan asukkaiden palvelujen kehittäminen
  • kesäasukkaille sopivat nuohousjärjestelyt
  • vapaa-ajan asukkaiden etujen sekä luonto-, ympäristö- ja   kulttuuriarvojen huomioon ottaminen kaavoituksessa

- jatkaa jätteidenkeräysjärjestelmän toiminnan seuraamista kesäasukkaiden näkökulmasta

- osallistuu jäsenenä Tammelan kylät ry:n toimintaan ja pitää yhteyttä Tammelan omakotiyhdistykseen

- osallistuu Tammelassa tapahtuu –tapahtumaluettelon valmisteluihin

- järjestää Tammelan kesäasukaspäivän yhdessä Tammelan kunnan kanssa

- järjestää jäsenilleen mahdollisuuden sähkösopimusten yhteiseen kilpailuttamiseen Suomen Omakotiliiton puitteissa

- tehostaa tiedotustaan:

• välittämällä paikallislehtiin tietoa toiminnastaan
  • kehittämällä internet-sivustoaan siten, että sen kautta on saatavissa mm. yhdistyksen säännöt, luottamushenkilöiden yhteystiedot ja kokouspöytäkirjat
  • jakamalla Vapaa-ajan asukkaiden liiton esitteitä ja jäseneksiliittymislomakkeita

- järjestää tarpeelliseksi katsottavaa koulutusta jäsenilleen

- osallistuu Tammelassa järjestettäviin erilaisiin tilaisuuksiin ja tapahtumiin, jotka tarjoavat mahdollisuuden jäsenhankintakampanjan toteuttamiseen

Toimintakertomus vuodelta 2015

10.4.2016  Toimintakertomus vuodelta 2015

Vuosi 2015 oli yhdistyksen yhdeksäs toimintavuosi. Yhdistyksellä oli vuoden lopussa 115 jäsentä. Yhdistyksen jäsenet ovat pääosin  pääkaupunkiseudulta, noin kolmannes jäsenmäärästä.

Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana toimi Lasse Aarnio, varapuheenjohtajana Ilkka Kouri ja jäseninä Marketta Havola, Pentti Jolanki, Juha Kantola, Juhani Kostet, Minna Hammarberg ja Ismo Ojansuu. Hallituksen varajäsenet olivat Heikki Ahlgren, Marjatta Jaarmo, Olavi Kari, Paavo Kuusela, Simo Pärssinen ja Lasse Willman.  Ismo Ojansuu ja Simo Pärssinen olivat Tammelan kunnanhallituksen nimeämiä. Hallituksen sihteerinä toimi Lasse Willman. Yhdistyksen rahastonhoitajana toimi Minna Hammarberg.  Hallitus kokoontui 3 kertaa.

Yhdistyksen kevätkokous  pidettiin 23.5.2015 Teuron Kylätalolla, Teurolla. Kokouksen jälkeen Teuron-Kuuslammin kylätoimintayhdistys ry:n puheenjohtaja Mikko Pietilä piti mielenkiintoisen esityksen Teuron ja Kuuslammin kylistä sekä kyläyhdistyksen  toiminnasta ja Kädentaitoa-myyntinäyttely / Tekniikka tapahtumasta. Syyskokous pidettiin 19.9.2015 Letkun Pirtillä, Letkulla. Kokouksen jälkeen Esko H Koskinen, joka on myös Letkun kesäasukas ja perehtynyt Letkun historiaan sekä kirjoittanut muun muassa Letkun lukukirjan, piti mielenkiintoisen esitelmän aiheesta Letku.  Siinä hän toi esille mistä nimi Letku on saanut alkunsa sekä valotti Letkun kylän historiaa ja kehitystä.

Yhdistys kuuluu jäsenenä Vapaa – ajan asukkaiden liitto ry:een (VAAL), joka on Suomen Omakotiliitto ry:n piirijärjestö, Tammelan Kylät ry:een ja Louna Plussa ry:een. Yhdistyksen edustaja VAAL:n hallituksessa on Ilkka Kouri ja Tammelan Kylät ry:n hallituksessa Lasse Willman.  Yhdistyksen kotisivu on osoitteessa  http://www.omakotiliitto.fi/tammelanvap.

Yhdistys on järjestänyt yhdessä Tammelan kunnan kanssa  3.7.2015 kunnantalossa kesäasukaspäivän.  Tilaisuuden teemoina olivat Tammelassa vireillä olevat kaavoitusasiat, joita esitteli kaavoitusarkkitehti Miikka Tuki. Varautuminen pelastus- ja ensiaputoimiin kesämökeillä, esittelijänä paloinsinööri Esa Tuominen Kanta-Hämeen pelastuslaitokselta ja Erkki Uusitalo SPR:n Tammelan osastosta.

Yhdistyksen hallitus tapasi Tammelan kunnanjohtaja Kalle Larssonin 23.10. Tapaamisia sovittiin jatkettavan vuosittain.

Yhdistyksen talous oli kohtuullisessa kunnossa kertomusvuoden aikana.  Jäsenmaksun suuruus kuluneena vuonna oli 22 euroa/henkilö, josta tilitettiin Omakotiliitolle 16 €/hlö.  Yhdistys seuraa kunnan päätöksen tekoa, erityisesti vapaa-ajan asukkaita koskevia asioita  sekä ottaa tarvittaessa kantaa niihin. Myös muihin mm. jätehuoltoa koskeviin asioihin on yhdistys ottanut kantaa.

Liitteenä yhdistyksen tilinpäätös v 2015.

Toimintakertomus vuodelta 2014

18.4.2015 TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2014

Vuosi 2014 oli yhdistyksen kahdeksas toimintavuosi. Yhdistyksellä oli vuoden lopussa 101 jäsentä, mikä oli 5 jäsentä enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana toimi Lasse Aarnio, varapuheenjohtajana Pentti Jolanki ja jäseninä Marketta Havola, Juha Kantola, Juhani Kostet, Ritva Ojala ja Ismo Ojansuu. Hallituksen varajäsenet olivat Heikki Ahlgren, Marjatta Jaarmo, Olavi Kari, Ilkka Kouri, Paavo Kuusela, Simo Pärssinen ja Lasse Willman. Ismo Ojansuu ja Simo Pärssinen olivat Tammelan kunnanhallituksen nimeämiä. Hallituksen sihteerinä toimi Lasse Willman. Hallitus kokoontui 2 kertaa. Yhdistyksen rahastonhoitaja oli Matti Setälä.

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin 24.5.2014 ravintola Wehnäpaakarit Oy:ssä. Koko-uksen yhteydessä kunnan ympäristösihteeri Erja Klemelä kertoi vireillä olevista viemäröintisuunnitelmista ja vesihuollon järjestämisestä Tammelan kylissä. Syyskokous pidettiin 20.9.2014 Hykkilä-Lunkaan nuorisoseuran talo Ahjolassa. Kokouksen yhtey-dessä hallituksen jäsen Marketta Havola kertoi Hykkilän ja Lunkaan kylistä.

Yhdistys kuuluu jäsenenä Vapaa-ajan asukkaiden liitto ry:een (VAL), joka on Suomen Omakotiliitto ry:n piirijärjestö, Tammelan Kylät ry:een ja LounaPlussa ry:een. Yhdistyksen edustaja VAL:n hallituksessa oli Ilkka Kouri ja Tammelan kylät ry:n hallituksessa Pentti Jolanki. Yhdistyksen kotisivu on osoitteessa http://www.omakotiliitto.fi/tammelanvap.

Yhdistys järjesti yhdessä Tammelan kunnan kanssa 4.7.2014 kunnantalossa Kesäasukaspäivän. Tilaisuuden teemoina olivat museo- ja kotiseututyö, vesihuolto- ja viemäröintisuunnitelmat sekä luontoretket ja ohjelmapalvelut. Kotiseutu- ja museotyötä avasi museonjohtaja Kati Kivimäki, vesihuolto- ja viemäröintisuunnitelmia ympäristösihteeri Erja Klemelä. Kunnassa saatavilla olevista luontoretki- ja muusta ohjelma-palvelusta kertoi Tarja Jaakkola. Kunnanvaltuuston istuntosali oli täynnä kuulijoita.

Yhdistyksen talous oli kohtuullisessa kunnossa kertomusvuoden aikana. Vuoden 2014 alijäämä oli 151,83 € ja pankkitilillä oli vuoden lopussa rahaa 1515,99 €.

Toimintakertomus vuodelta 2013

Vuosi 2013 oli yhdistyksen seitsemäs toimintavuosi. Yhdistyksellä oli vuoden lopussa 96 jäsentä, mikä oli 9 jäsentä enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana toimi Lasse Aarnio, varapuheenjohtajana Pentti Jolanki ja jäseninä Heikki Ahlgren, Marketta Havola, Marjatta Jaarmo, Juhani Kostet, Ritva Ojala ja Ismo Ojansuu. Hallituksen varajäsenet olivat Juha Kantola, Olavi Kari, Ilkka Kouri, Paavo Kuusela, Simo Pärssinen ja Lasse Willman. Ismo Ojansuu ja Simo Pärssinen olivat Tammelan kunnanhallituksen nimeämiä. Hallituksen sihteerinä toimi Lasse Willman. Hallitus kokoontui 3 kertaa. Yhdistyksen rahastonhoitaja oli Matti Setälä.

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin 18.5.2013 Vanhassa opistossa Hämeen ammattikorkeakoulussa Mustialassa. Kokouksen yhteydessä tutustuttiin Mustialan maatalousmuseoon Lassi Puupposen opastuksella. Syyskokous pidettiin 21.9.2013 Eerikkälän urheiluopiston tiloissa. Kokouksen yhteydessä varapuheenjohtaja Pentti Jolanki kertoi Eerikkilän urheiluopistosta ja Ruostejärven suojeluyhdistyksen puheenjohtaja Sauli Syrjälä Ruostejärven suojelusuunnitelmista ja niiden toteuttamisesta.

Yhdistys järjesti yhdessä Tammelan kunnan kanssa 5.7.2013 kunnantalossa Kesäasukaspäivän. Tilaisuuden teemoina olivat kesämökkiläisten jätehuoltoasiat, Tammelan kalastusmahdollisuudet ja järven kunnostustilanne. Jätehuoltoasioista kertoi Forssa jätehuoltopäällikkö Marja Rantanen, kalastusmahdollisuuksista kalastusalueen isännöitsijä Hannu Numminen ja Tammelan järvien kunnostamisesta kunnan hanketyöntekijä Jenni Kemppi. Kunnanvaltuuston istuntosali oli täynnä kuulijoita.

Yhdistyksen talous oli kohtuullisessa kunnossa kertomusvuoden aikana. Vuoden 2013 ylijäämä oli 418,34 € ja pankkitilillä oli vuoden lopussa rahaa 1667,82 €.