Mikkelin vapaa-ajan asukkaat ry

Saimaan kaunis Mikkelinseutu haluaa lisää vireitä mökkiläisiä

Mikkeli ja sen lähikunnat, Hirvensalmi, Kangasniemi, Mäntyharju, Pertunmaa ja Puumala, ovat erittäin suosittuja vapaa-ajan asumisen alueita.

Vapaa-ajan asukas hakeutuu lähelle luontoa ja pyrkii sitä vaalimaan. Etelä-Savolle tyypillinen vehmas luonto sekä Saimaan vesistön monet järvet ja upeat maisemat luovat vapaa-ajan asumiselle poikkeuksellisen otolliset lähtökohdat. Seudulle myös pääsee helposti erilaisilla kulkuneuvoilla maan eri puolilta.

Mökkiläisten vaikutus on suuri

Mökkiläisten suuri määrä seudulla on vaikuttanut mökkipaikkakuntien palvelurakenteen kehittymiseen. Mökkiläiset haluavat ostaa yhä useampia tuotteita ja palveluja vapaa-ajan asunnon lähiympäristöstä. Tämä on merkinnyt maaseudun yritystoiminnan huomattavaa monipuolistumista. Vapaa-ajan asumisen taloudellinen merkitys on suosituissa mökkikunnissa merkittävä. Yksi osoitus mökkiläisten tarpeiden huomioon ottamisesta on lähiruoan tarjonnan voimakas kasvu.

Mikkelin seudulla on runsaasti vireää kulttuuritarjontaa, jota vilkas vapaa-ajan asuminen osaltaan lisää. Unohtaa ei myöskään sovi Mikkelissä, sodanaikaisessa päämajakaupungissa, sijaitsevaa Päämajamuseota ja Lokki-viestikeskusta, jotka tarjoavat ainoalaatuiset puitteet maamme sodanjohdon toimintaan tutustumiseen. Museossa on kesällä 2017 uusi näyttely, joka avaa näkökulmia ihmisten kokemuksiin sodan keskellä.

Mikkelin seudun kunnat ovat huomioineet mökkiläisten tarpeet ja pyrkivät mm. laajan viestinnän avulla jakamaan mökkiläisille ja muille alueella vapaa-aikaa viettäville tietoa seudun lukuisista matkailukohteista. Mikkelin kaupungin kotisivuilta löytyy runsaasti ajantasaista tietoa esimerkiksi Mikkelin seudun tapahtumista www.mikkelinyt.fi, majoituksesta, ravintoloista ja matkailunähtävyyksistä www.visitmikkeli.fi sekä karttapohjaista tietoa mm. erilaisista matkailureiteistä www.seutuhaku.fi. Myös hyödyllistä tietoa terveys- ja hyvinvointipalveluista on tarjolla.

Mikkelin seudun kunnat ovat havainneet vapaa-ajan asumisen keskeisen merkityksen alueen kehittämisessä. Kunnat ovat perustaneet Vapaa-ajasta kestävää kilpailuetua -ohjelman, jonka tavoitteena on tukea Mikkelin seudun vahvistamista kestäväksi vapaa-ajan asumisen mallialueeksi. Mikkelissä myös jatkuvasti selvitetään vapaa-ajan vieton tapoja ja niiden muutoksia tutkimuksen avulla.

Vapaa-ajan asumisen tyylit ovat moninaistumassa. Ennen lähdettiin mökille uurastamaan, mutta yhä useammat etsivät mökiltä nykyään kevyttä puuhastelua tai ostavat kaikki lomalla tarvittavat palvelut valmiina. Nuorimmat näyttävät puolestaan arvostavan vuokrattujen mökkien käyttöä ja mökkien yhteisomistusta. Mikkelin seutu tarjoaa erinomaiset palvelut vapaa-ajan asumisen erilaisia tyylejä varten.

Vapaa-ajan asukkaiden ja julkisten ja yksityisten palveluntarjoajien välistä yhteistyötä tarvitaan. Sitä pyrkii edistämään Vapaa-ajan asukkaiden liitto ry, www.vaal.fi, jota Mikkelin alueella edustaa Mikkelin seudun vapaa-ajan asukkaat ry. Järjestö pyrkii myös tukemaan eri tavoin vapaa-ajan asumista ja sen muutoksia sekä huolehtii mökkiläisten edunvalvontaan liittyvistä kysymyksistä. Suomen Omakotiliiton osana järjestö on aito kansalaisjärjestö, jonka toimintaan kaikki vapaa-ajan asukkaat ovat tervetulleita.

Esko Kalimo
Mikkelin seudun vapaa-ajan asukas, Mikkelin seudun vapaa-ajan asukkaat ry:n puheenjohtaja (2017) ja Vapaa-ajan asukkaiden liiton hallituksen jäsen

joutsenia