Vapaa-ajan asukkaiden Liiton omat kotisivut osoitteessa www.vaal.fi.

Suomessa on puoli miljoonaa loma-asunnon omistajaperhettä.

Suomen Omakotiliitto ry on sääntöjensä nojalla myös vapaa-ajan asukkaiden asialla. Liiton 74 000 jäsenistä lähes puolet omistaa myös kesämökin. Vapaa-ajan asukkaiden liittoon kuuluu jäseninä vapaa-ajan asukasyhdistyksiä. Nimestään ja toimialueestaan huolimatta Vapaa-ajan asukkaiden liitto on yksi 14:sta liiton piirijärjestöstä. Vapaa-ajan asunnot ry toimii valtakunnallisesti. Yhdistyksessä on vain henkilöjäseniä.

Suomen Omakotiliitossa aloitettiin vapaa-ajan asukkaiden sektorikohtainen järjestäytyminen vuonna 1995, jolloin perustettiin valtakunnallisesti toimiva Vapaa-ajan asunnot ry. Vapaa-ajan asukkaita edustavat yhdistykset mukaan lukien Vapaa-ajan asunnot ry perustivat vuonna 2006 oman kattojärjestön Vapaa-ajan asukkaat – Vap ry:n (nykyisen Vapaa-ajan asukkaiden liiton). Vapaa-ajan asukas, joka asuu esimerkiksi vakituisesti kerrostalossa, voi liittyä jäseneksi joko valtakunnallisesti toimivaan yhdistykseen (Vapaa-ajan asunnot ry) tai paikallisesti toimivaan vapaa-ajan asukasyhdistykseen.

Vapaa-ajan asukkaiden liitto ottaa kantaa asioihin, jotka koskettavat erityisesti vapaa-ajan asukkaita. Vapaa-ajan asukkaita edustavien Suomen Omakotiliiton jäsenjärjestöjen edustajia on nimetty erilaisiin viranomaistyöryhmiin, joissa valmistellaan loma-asukkaita koskevaa lainsäädäntöä tai viranomaispäätöksiä. Vapaa-ajan asukasjärjestöjen keskeisinä teemoina on: mökkiläisdemokratian kehittäminen, toimivan jätehuollon järjestäminen, joustavan rantarakentamisen edistäminen, kunnallisten taksojen ja verojen, kuten kiinteistöveron kohtuullisuus ja oikeudenmukaisuus sekä yksityistieasiat. Paljon julkisuutta saanut hajajätevesiasetuksen toimeenpano ja siihen vaikuttaminen on ollut vapaa-ajan asukkaita edustavien toimijoiden keskeinen edunvalvonnallinen asia.

Haluan liittyä jäseneksi!
Vapaa-ajan asukkaiden liitto ry

Mukana messuilla ja yleisötilaisuuksissa

Omakotiliiton jäsenjärjestöt Vapaa-ajan Asukkaiden Liitto ja Vapaa-ajan Asunnot ry ovat mukana messuosastollaan, yhteistyökumppanina messuilla ja messujen järjestelyissä vuosittain OmaMökki -messuilla Helsingin Messukeskuksessa. Lisätietoja messujen sivuilta. Tervetuloa messuille ja messuosastollemme!

Saaristopolitiikka

Suuri mökkiläisseminaari 5.4.2019 klo 13.00-15.30, Messukeskus
Lue lisää ja ilmoittaudu täältä

Vaatimus yhdenvertaiseen kohteluun on perusteltu

Miksi loma-asuntojen kiinteistövero on korotettu, vaikka käyttöaika on lyhyt? Sama veroprosentti kaikille asuntotyypeille olisi tasapuolinen ja hyväksyttävä ratkaisu.

Vuosijätemaksut ovat mökeille jopa 80-100% kokovuosimaksusta. Jätehuoltomaksujen tulee olla aiheuttamisperusteisia ja jätemäärän vähentämiseen kannustavia kaikille.

Paikallisesti mökkiläiset on huomioitava kunnan jäseninä kaikenlaisissa ympäristöön ja maisemaan vaikuttavissa suunnitelmissa.

Fritidsboende förbund

Fritidsboende rf är en nationell organisation för semesterbostadsägare. Den består av flera regionala föreningar samt en nationell. Den är medlem i Finlands Egnahemsförbund.

Fritidsboende bör beaktas rättvist bl.a. vid fastighetsskatt, avfallstaxa, landskaps- och miljöplanering och byggnadsrätt.

Bli medlem – du får många förmoner.

Loma-asukkaat ovat voimavara

Vapaa-ajan asukkaat käyttävät runsaasti yksityissektorin palveluja sekä elävöittävät ja lisäävät mökkikuntien väkilukua kesäisin.

Erinomainen tapa hyödyntää loma-asukkaiden tietoa ja kokemusta on yrityskummitoiminta.

Etätyön aikakaudella mökkiläinen on potentiaalinen uusi asukas. Loma-asunnon muuttamista kokovuotiseksi ei pidä vieroksua vaan edesauttaa.

Liity jäseneksi – edut ovat monet

1. Omakotilehden vuosikerta maksutta
  2. Maksutonta Lakimiesneuvontaa puhelimitse
  3. Maksutonta Rakennusneuvontaa puhelimitse
  4. Maksutonta Energianeuvontaa puhelimitse
  5. Maksutonta Pihaneuvontaa puhelimitse
  6. Kaksi jäsentä yhden hinnalla OmaMökki- ja Oma Koti -messuille
  7. Edullista sähköenergiaa valtakunnallisen sopimuksen ansiosta
  8. Alennuksia lukuisista pientaloasujalle tärkeistä tarvikkeista ja palveluista.

VAAL_esitteen_kansi
Klikkaa kuvaa ja katso esite kokonaisuudessaan