Varsinais-Suomen Omakotiyhdistys

VARSINAIS-SUOMEN OMAKOTIYHDISTYS RY

Tervetuloa mukaan yhdistyksen toimintaan!

Edunvalvonnan lisäksi yhdistys voi järjestää myös paikallista toimintaa kuten luentoja asumisen asioista, kasvinvaihtopäiviä, kylätapahtumia, yms. Ota yhteyttä ja kerro, minkälaista toimintaa sinä kaipaisit alueellemme! Yhdistyksestä löytyy aina samanhenkisiä ystäviä, joten sinun on myös helppo toteuttaa itseäsi yhdistyksen kautta.
Täältä löydät tietoa tulevista sekä menneistä tapahtumista sekä tilaisuuksista..

Kompostointiin liittyvää tietoa

Jätelain muutoksen voimaantulosäännöksissä on sanottu seuraavasti ”Tämän lain 41 a §:n mukaista jätteen haltijan velvollisuutta antaa tiedot biojätteen kiinteistöllä tapahtuvasta pienimuotoisesta käsittelystä kunnan jätehuoltoviranomaiselle ja kunnan jätehuoltoviranomaisen velvollisuutta merkitä tiedot 143 §:ssä tarkoitettuun rekisteriin sovelletaan 1 päivästä tammikuuta 2023.” Olemme pyytäneet toimittamaan tiedot jo nykyisin olemassa olevista biojätteen kompostoinneista kuluvan vuoden loppuun mennessä, jotta voimme alkaa siirtämään ko. tietoja viranomaisen rekisteriin 1.tammikuuta alkaen kuten tuo em. voimaantulosäännös edellyttää.

Mikäli biojätteen kompostointi aloitetaan kiinteistöllä vasta 1.tammikuuta 2023 jälkeen, ei ilmoitusta tarvitse siis nyt vielä tehdä. Jäteasetuksen mukaan biojätteen kompostoinnin aloittamisesta on ilmoitus tehtävä kahden kuukauden kuluessa aloittamisesta. Mitään kiirettä ilmoituksen tekoon ei siis ole niillä, jotka ovat aloittelemassa kompostointia vasta ensi vuonna tai sen jälkeen.

Heinäkuussa 2024 tulee voimaan jäteasetuksen säännös, jonka mukaan kunnan on järjestettävä biojätteen erilliskeräys jokaiselta yli 10 000 asukkaan taajamassa sijaitsevalta kiinteistöltä, jossa on vähintään yksi asuinhuoneisto. Tätä velvollisuutta ei sovelleta kiinteistöön, jonka biojätteet kompostoidaan kiinteistöllä. Kompostointi on siis erilliskeräyksen vaihtoehto. Tämä säännös ei siis suoraan liity kompostoinnista ilmoittamiseen.

Veli-Matti Suhonen

Jätehuoltoasiamies