Vapaalan Omakotiyhdistys

Muovijätteen kerääminen Rajatorpassa

Esitys HSY:lle

Vapaalan ja Rajatorpan alueen lajiteltavan jätteen vastaanottopiste sijaitsee Rajatorpassa Piikkikujalla.

Keräyspisteen ympärillä ovat kaupunginosat Vapaala ja Rajatorppa.
Piikkikujan vastaanottopisteen alueella on erittäin huomattava määrä kotitalouksia.

Ongelmaksi on muodostunut muovi- ja muovipakkausjätteiden vastaanottokapasiteetti aivan liian pienen säiliön vuoksi. Pienen säiliön kyljessä oleva ohje opastaakin, että se on tarkoitettu vain muovikasseille. Säiliö on niin pieni, että varsinaisen kaikenlaisen muovijätteen kerääminen sen kapasiteetin kautta on mahdotonta.

Muovijätteen lähimmät kapasiteetiltään toimivat keräyspisteet ovat alueen asukkaille liian kaukana Myyrmäen alueella ja Hämeenkylässä. Tästä ongelmastahan seuraa, että muovijäte heitetään sekajätteeseen. Ja muovi- ja muovipakkausjätettä tulee kotitalouksista eritäin paljon.

Vapaalan omakotiyhdistyksen hallitus esittää, että Rajatorpan keräyspisteeseen on tuotava riittävän suuri keräyssäiliö muovijätteelle. Ei voi olla järkevää, että näin pieni tekninen ongelma estää tehokkaan muovijätteen keräämisen.

Vapaalassa 23.4.2024

Vapaalan Omakotiyhdistys