Tervetuloa Järvenpään Kiinteistöyhdistyksen kotisivuille!

Täällä pääset tutustumaan yhdistyksemme toimintaan ja palveluihin. Pyrimme pitämään sivuston ajan tasalla, mutta löydät täältä myös historiatietoja. Vuosi 2024 on yhdistyksen 79. toimintavuosi.

Palautetta saa antaa hallituksen jäsenille. Toivomme, että otatte muutenkin aktiivisesti yhteyttä hallituksen jäseniin, kun jokin yhdistyksen toimialaan liittyvä asia askarruttaa mieltänne.

Yhdistyksemme kuuluu Omakotiliittoon

Omakotiliiton kautta, yhdessä muiden paikallisyhdistysten kanssa, voimme vaikuttaa valtakunnallisesti asumisen asioihin. Liitto ajaa pientaloasujien sekä mökkiläisen asioita erilaisissa työryhmissä sekä lausuntojen ja lakialoitteiden kautta. Liitto haluaa edistää pientalovaltaista asumistapaa ja tuoda suomalaiseen asumispolitiikkaan lisää todellisia vaihtoehtoja. Liiton tavoitteena on kohottaa omakotiasumisen arvostusta valtakunnallisessa ja kunnallisessa päätöksenteossa sekä linjauksissa. Lue lisää liiton teemoista! Mitä enemmän meitä jäseniä on, sen paremmin meitä kuunnellaan!

Liiton kautta saat neuvoja ja hyötytietoa sekä rahanarvoisia etuja. Lue lisää jäsenyyden hyödyistä.

Liity nyt ja ota edut itsellesi!

Kokouskutsu kevätkokoukseen 18.4.2024

Järvenpään Kiinteistöyhdistyksen kevätkokous pidetään torstaina 18. huhtikuuta 2024 klo 18.30 Shed Bar, Venny Soldanin raitti 4, JÄRVENPÄÄ.

Kahvitarjoilu klo 18.15. Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat.

Kokouksen jälkeen Joakim Malassu Pohjantähti-vakuutusyhtiöstä esittelee yhtiön vakuutustuotteita.

Tervetuloa!

HALLITUS

Asuntokauppailta kiinnosti

Järvenpään Kiinteistöyhdistyksen 9.4.2024 järjestämä Asuntokaupan ABC-ilta keräsi Eikan pubin tuvan täyteen kuulijoita, vaikka tällä hetkellä asuntokauppa onkin hiljaista.

Illassa todettiin hyvän etukäteen valmistautumisen olevan turvallisen asuntokaupan perusedellytys. Kauppaan tarvittavien todistustenkaan hankkimisessa ei kannata pihtailla, sillä kaupanteon jälkeinen riitely oikeudessa on kallista.

Asiantuntijapaneelin ensimmäisen puheenvuoron käyttänyt kiinteistönvälittäjä Pirjo Weber kehotti kuulijoita keräämään kauppaan liittyvät dokumentit huolellisesti.

-Omakotitalon alkuperäiset piirustukset ja niihin tehdyt muutokset ovat tärkeitä, ja täyttäkää talonhuoltokirjaa, patisti Pirjo Weber Kiinteistönvälitys Pirjo Weber Oy:stä.

Raksystems Insinööritoimistoa edustanut Antti Heimlander sanoi kuntotarkastuksessa ja -tutkimuksessa ohjeenmukaisen tutkimuksen tekemisen olevan luotettavan kuntotarkastajan tunnusmerkki. Asiantunteva tarkastaja ryömii ullakkotiloissa ja talon alla, jos talon alle on pääsy. Tarkastuksessa asioiden toteamisen lisäksi voidaan antaa ehdotuksia lisätutkimuskohteista.

Suurin osa yleisön esittämistä kysymyksistä kohdistui energiatodistukseen, jota selvitti Markku Elg CO₂ Oy:stä. Yleisö penäsi, että kannattaako kohtapuolin myyntiin menevään taloon enää tehdä hintavia korjauksia.  Markku Elg innosti tekemään energiaa säästäviä korjauksia, vaikka ei olisi myyntiaikeissakaan.

-Sähkötauluun lisätyllä automaatiolla pystytään ohjaamaan pörssisähkönkulutusta halvimpiin ajankohtiin ja säästämään myös euroja, valisti Markku Elg.

Asianajotoimisto Fennon asianajaja Juha Saarimäki sanoi asuntokauppariitojen olevan melko yleisiä, mutta onneksi monet riidat ratkeavat sopimalla, mikä on oikeuskäsittelyä halvempaa.

-Turvallisen asuntokaupan onnistumisessa myös ostajalla on vastuunsa, korosti Juha Saarimäki. -Ostaja ei voi vedota myöhemmin asioihin, jotka ovat olleet hänellä nähtävissä kaupan kohteeseen tutustuessaan.

-Myyjä voi rajata kaupan jälkeisiä vastuitaan kirjaamalla kauppakirjaan vastuunrajoituksia, jatkoi hän.

Järvenpään Kiinteistöyhdistys aikoo laittaa asiapitoisen illan annista tallenteen www-sivuilleen sitten, kun se on editoitu.

Turvallisen asuntokaupan ABC - Järvenpään KY 2024 (pdf) (876.2 KB)

Järvenpään Kiinteistöyhdistys vaatii jätetaksan kohtuullistamista

Järvenpään Kiinteistöyhdistyksen syyskokous 21.11.2023 piti Kiertokapula Oy:n esittämää jätetaksan korotusesityksestä osittain huonosti perusteltuna ja antoi jätetaksaesityksestä oheisen julkilausuman:

Kiertokapulan jätetaksan korotuksia hillittävä

Omakotiliiton tekemissä asumiskuluselvityksissä Järvenpään asumiseen liittyvät kuntakohtaiset maksut ovat korkean sähkön siirtohinnan ja kiinteistöveron vuoksi valtakunnan korkeimpien joukossa.

Järvenpään Kiinteistöyhdistyksen syyskokous totesi jätehuollosta vastaavan Kiertokapulan jätetaksojen kohonneen lyhyessä ajassa voimakkaasti.

Esimerkiksi 240 litran jäteastian tyhjennyshinta on kahdessa vuodessa kohoamassa 25 prosenttia, mikäli Kiertokapulan esittämä jätetaksan korotus toteutuu 1.1.2024 alkaen.

Tämänkertaista 7,86 prosentin korotusta yhtiö perustelee osittain sillä, että yhtiö vastaa jatkossa uusien jätesopimusten jäteastioista. Nykyisessä rakentamisen pysähtyneessä tilanteessa uusia jätesopimuksia tehdään lähiaikoina vähän eikä yhtiön tarvitse hankkia suuria määriä uusia sekajäteastioita.  Käytännössä tämä merkitsee sitä, että sekajäteastian omistajat pannaan maksamaan itse hankkimaansa sekajäteastian hankintahintaa yhtiölle.

Järvenpään Kiinteistöyhdistyksen syyskokouksen mielestä jätehuollon perusmaksun perintätapa on omakotiasukkaita rasittava, kun 1–4 huoneiston omakotikiinteistöltä tultaisiin perimään perusmaksua 36 euroa vuodessa ja viisi tai enemmän huoneistoa käsittävältä rivi- ja kerrostalokiinteistöltä 24 euroa vuodessa.

Järvenpään Kiinteistöyhdistys vaatii, että Kiertokapulan jätelautakunta kohtuullistaa esitettyjä sekajäteastioiden tyhjennysmaksujen korotusprosentteja ja tasapuolistaa jätehuollon perusmaksun perintätapaa niin, että se paremmin vastaisi kiinteistöllä olevien asuinhuoneistojen määriä.

Tärkeimpiä Järvenpään Kiinteistöyhdistyksen syyskokouksen päätöksiä:

Jäsenmaksu säilyy vuonna 2024 ennallaan eli 25 euroa

Puheenjohtajaksi seuraavaksi kahdeksi toimintakaudeksi valittiin puheenjohtajuudesta eroa pyytäneen Pekka Packalénin tilalle Teuvo Rantajääskö.

Hallituksen erovuoroiset jäsenet Markku Elg, Esko Lappalainen, Tauno Pekuri, Jaakko Stjerna ja Pirjo Weber valittiin uudelleen seuraavaksi kahdeksi toimintakaudeksi.

Hallituksessa jatkavat seuraavan toimintakauden Jorma Ikonen, Mikko Laavola, Veikko Norrman, puheenjohtajaksi siirtyneen Teuvo Rantajääskön tilalle valittu Pekka Packalén ja uutena Heikki Komulainen.

Hallitus pitää järjestäytymiskokouksensa 27.11.2023.

Kompostointi-ilta 20.9.2023

Katso yhdistyksemme järjestämässä kompostointi-illassa esitetty video napauttamalla linkistä  https://youtu.be/LiWUJa9HOgg

Video ei ole huippulaatuinen, mutta lämpökompostorin hoitamisen idea siitä tulee esille. Siitä vain mullan tekoon

Haluan liittyä jäseneksi!