Sastamalan Omakotiyhdistys

Sähkön siirtomaksut kuriin – kansalaisaloite

21.10.2020

Omakotiliiton kansalaisaloitteella ehdotetaan muutosta olemassa olevaan sähkömarkkinalakiin, sekä sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annettuun lakiin. Kansalaisaloite etenee eduskunnan käsiteltäväksi, jos se on kerännyt vähintään 50 000 kannatusilmoitusta kuuden kuukauden kuluessa. Aloite on päivätty 7.10.2020. Kansalaisaloite on kerännyt 20.10.2020 mennessä jo yli 30 000 kannatusilmoitusta.

Sähkön siirtomaksut ovat jopa kaksinkertaistuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana. Hintojen nousu johtuu sähkömarkkinalain uudistuksesta vuonna 2013. Tuolloin jakeluverkkoyhtiöt velvoitettiin rakentamaan säävarmaa sähköverkkoa toimintavarmuuden parantamiseksi. Yhtiöille taattiin lainsäädännössä minimituotto, jonka ne saavat velottaa kansalaisilta investointien tekemisestä.

Jakeluverkkoyhtiöillä on kannuste investoida sähköverkkoihin kustannustehottomasti, koska lainsäädäntö antaa yhtiöiden veloittaa niistä jättimäisiä voittoja kansalaisilta. Sallitut tuotot ovat kohtuuttomia siihen nähden, että jakeluverkkoyhtiöt ovat monopoliasemassa ja sähkönsiirto on matalariskinen ala.

Jakeluverkkoyhtiöt saivat vuonna 2018 sijoittamalleen omalle pääomalle yli 32 prosentin tuoton, mikä on kolme kertaa enemmän kuin mitä menestyvät pörssiyritykset yleensä tuottavat. Jakeluverkkoyhtiön omistaminen on Suomessa nykyään poikkeuksellisen kannattavaa ja miltei riskitöntä bisnestä. Voitot tulevat kansalaisilta, jotka eivät pysty vaihtamaan siirtoyhtiötään.

Sähkönsiirto on valtion sääntelemä monopoliala. Sähkönsiirrolla jättimäisten voittojen kerääminen kansalaisilta on täysin kestämätöntä.

Omakotiliiton kansalaisaloitteella on kaksi tavoitetta:

1. Alentaa sähköverkkoyhtiöiden investointikustannuksia velvoittamalla yhtiöt kustannustehokkuuteen verkkoja parantaessaan.
  2. Kohtuullistaa yhtiöiden tuottoja paremmin vastaamaan luonnollisen monopolin hintoja.

22.1.2021

Kansalaisaloitteen luovutus eduskunnalle 21.1.2021

Omakotiliiton toiminnanjohtaja Janne Tähtikunnas ja puheenjohtaja Ari Rehnfors luovuttivat sähkön siirtomaksujen hillitsemiseen tähtäävän kansalaisaloitteen eduskunnalle 21.1.2021.

Reilut 52 000 kansalaisaloitteen kannattajaa katsoo nyt toiveikkaasti eduskunnan suuntaan, jotta kohtuuttomiksi kasvaneet sähkönsiirtomaksut ja jakeluverkkoyhtiöiden ylisuuret voitot saadaan kuriin.

Eduskunta käsittelee esitystä sähkömarkkinalaiksi 3.2.2021 alkavalla kevätkaudella.

1.9. 2021

Lakimuutokset, joilla pyritään hillitsemään sähkön siirtohintojen nousua tulivat voimaan elokuun alussa. Lakiuudistuksen yhteydessä on luvattu lakiuudistuksen vähentävän 350 miljoonaa euroa kuluttajien sähkönsiirtomaksuja.

Odotamme, että vaikutukset näkyvät luvatusti laskuillamme ja uskomme vasta sitten.