Saarenkylä-Rovaniemen Omakotiyhdistys

Tälle sivulle on siirretty talteen lakkautetun Rovaniemen Omakotiyhdistyksen sivuilta historiatietoja.

70 vuotta edunvalvontaa

Rovaniemen Omakotiyhdistys on perustettu 30.5.1948 ja on toiminut Rovaniemen jälleenrakentamisen ajoista lähtien kohta tulee 70-vuotta.

Rovaniemen Omakotiyhdistys on huolissaan ikääntyneiden omakotitalossa asuvien kaupunkilaisten mahdollisuuksista saada edullisesti apua omatoimiseen asumiseen. Myös asumisen sietämätön kalleus huolestuttaa. Erityisesti asumiseen kohdistuvat ratkaisut, joilla on nostettu vesi, jätevesi, hulevesi, jätehuolto ja sähkönsiirto hintoja. Ne ovat veroluonteisia maksuja ilman tuloporrastusta.

Rovaniemen Omakotiyhdistys on seurannut mielenkiinnolla keskustelua uuden uimahallin rakentamisesta ja sijaintipaikasta. Yhdistys vaatii päättäjiä toteuttamaan uimahallihankkeen asukkaiden ääntä kuunnellen.

Yhdistys seuraa nyt miten uusi jätelietemassan polttolaitos hanke edistyy. Jos hyvin käy se maksaa itsensä takaisin jollakin aikavälillä, mutta epäonnistumisen hinta kaatuu asukkaille..

Omakotiyhdistys haluaa Rovaniemen päättäjien katsovan tulevaisuuteen ja valvovan, miten kaupunki kehittyy asukkaita kuunnellen. Päättäjiltä yhdistys odottaa päätöksenteossa vastuullisuutta ja toivoo, että asukkaiden etu yhdistetään tulevaisuuteen elinkaariajattelun pohjalta.

Yhdistys haluaa lisätä kumppanuutta Kaupungin päättäjien kanssa, jotta pientaloasukkaiden asiat tulisivat paremmin huomioiduksi kaupungin päätöksenteossa.

Kohti elinkaariajattelua

Paljon on vettä virrannut Kemijoessa Rovaniemen ohi yhdistyksen perustamisen jälkeen. Joki ei enää virtaa vapaana ja rannat ovat täynnä omakotitaloja. Yhdistyksen perustamisen aikaan taisteltiin omakotitonttien ja rakennustarvikkeiden saamiseksi. Enää ei ole pulaa kummastakaan.

Valtava on myös se muutos, mikä Rovaniemen kaupungissa on tapahtunut. Rakentamisen painopiste on siirtynyt omakotialueilta keskustaan, ja sukupolvenvaihdos tuo vanhat asukkaat keskustaan ja nuoret omakotialueille. Omakoti se on kerrostalo- tai rivitaloasuntokin. Monet meistä ehtivät asua omassa kodissa monella eri tapaa elämänsä aikana, ja tällaista elinkaariajattelua Rovaniemen yhdistys haluaa edistää.

Tänä kesänä Rovaniemen kaupunki on saattanut tuoda joillekin mieleen yhdistyksen perustamisen aikaisen kaupungin: monttuja on keskustassa ja vähän muuallakin. Kadut ovat auki ja monissa paikoissa kaivannot joutuu ylittämään lankkusiltoja pitkin. Vanhoilla alueilla tehdään sekä uudisrakentamista että korjausrakentamista. Rakentamismääräykset ovat kuitenkin muuttuneet niin, että rakentajilta vaaditaan erittäin monien taitojen ja tietojen hallintaa. Harva rakentaja hallitsee kaikki nämä taidot. Oikean tiedon löytäminen tuleekin entistä tärkeämmäksi, ja tässä Omakotiyhdistys tulee apuun.

Nyt on aika hengähtää hetki ja katsoa arvostavasti niitä saavutuksia, joita yhdistys on asukkaiden yhteistyöllä saavuttanut. Nyt tehdystä historiikista selviää, miten paljon yhteisten tavoitteiden eteen on taisteltu ‒ ja tavoitteita on myös saavutettu. Yhdistys voi nyt tehdä tulevaisuuden historiaa edistämällä niitä asioita, joiden vaikutukset näkyvät vasta vuosien jälkeen. Elinkaariajattelu voidaan ja pitää yhdistää kaikenlaisiin asumismuotoihin. Kertakäyttöinen malli ja materiaali asuntoja suunniteltaessa ei ole tätä päivää, kiertotalous on.

Omakotiyhdistys pyrkii toimimaan ennakoivasti ja auttamaan päättäjiä panostamaan asuinalueiden palveluihin ennen kuin niiden puuttumisesta tulee ongelmia. Yhdistys kuuntelee jäseniään ja ottaa kantaa kulloisiinkin asumiseen liittyviin ajankohtaisiin asioihin. Tavoitteemme on asukkaiden kannalta hyvin toimiva, elinkaariajatteluun perustuva yhteiskunta.

Olemme tehneet hyvää yhteistyötä kaikkien kaupunginosayhdistysten ja asukasyhdistysten kanssa. Yhteistyö kaupungin virkamiesten kanssa on erittäin toimivaa, ja virkamiehet ovat tulleet yhdistyksen tilaisuuksiin kertomaan niistä asioista, joista tietoa on pyydetty. On aika kiittää kaikkia jäseniä ja yhteistyökumppaneita pitkästä yhteisestä taipaleesta ja ponnistaa uusin voimin eteenpäin!

Osmo Valkonen

Rooseveltin maja eli Napapiirin maja

Rovaniemi ja Lappi olivat Unicefin edeltäjän avustusjärjestö UNRA:n ensimmäisiä avustuskohteita sodanjälkeisessä Suomessa. Unicefin antamaan apuun liittyy myös Napapiirin majan ja matkailupalveluiden synty. UNRA:n ”sieluna” tunnettu Eleanor Roosevelt saapui yllättäen Rovaniemelle vuonna 1950. Vastaanottoseremonioita varten rakennettiin Napapiirin maja parissa viikossa. ”Majan” ympärille on rakennettu Joulupukin pajakylä ja tapulimainen rakennus on Joulupukin pääpostikonttori.