Iittalan Omakotiyhdistys

Kevätkokous pidetty 20.5.2024

Iittalan omakotiyhdistys ry:n kevätkokous pidettiin 20.5.2024 Iittalan Kylätalolla. Tervetuliaisosuudessaan yhdistyksen puheenjohtaja Seija Rantonen kertoi puulajipuiston eli Puuttalan tilanteesta ja 11.5. olleista istutustalkoista. Viralliset avajaiset järjestetään syksyllä. Kokouksessa vieraillut puutarhuri Timo Koskinen Hämeenlinnan Viherrakennuksesta antoi vinkkejä puutarhanhoitoon eri vuodenaikoina.

Varsinaisessa kevätkokouksessa hyväksyttiin Iittalan omakotiyhdistys ry:n toimintakertomus vuodelta 2023, esiteltiin vuoden 2023 tilinpäätös, myönnettiin tilivelvollisille tili- ja vastuuvapaus, hyväksyttiin vuoden 2024 toimintasuunnitelma sekä valittiin yhdistyksen edustaja Omakotiliiton liittokokoukseen, -hallitukseen ja -valtuustoon.

Tervetuloa mukaan toimintaan!

Kiinnostaako tulla mukaan kehittämään hyvän asumisen edellytyksiä Iittalassa? Tule mukaan tapahtumiin tai ota yhteyttä niin kerromme lisää. Lähetä sähköpostia osoitteeseen srantonen72@gmail.com.

Toimintasuunnitelma 2024

Vuoden 2024 tavoitteena on toimia aktiivisena vaikuttajana edistämässä paikallisten asukkaiden ja toimijoiden yhteistyötä sekä aktivoida uusia innokkaita toimijoita Iittalan Omakotiyhdistykseen. Tavoitteena on järjestää jäsenhankintakampanja Facebookissa Omakotiliiton tuella.

Toiminta perustuu jäseniltä sekä sidosryhmiltä tuleviin aloitteisiin, joita hallitus edistää ja toteuttaa yhdessä jäsenistön kanssa. Kauden tapahtumat on suunniteltu esitettyjen toiveiden mukaisesti. Toimintamenoissa varaudutaan näiden tapahtumien järjestämiseen. Yhdistys tarjoaa jäsenistölleen myös aktiivisesti Omakotiliiton ja sen Hämeen piirin tarjoamia tapahtumia ja omakotiasumiseen liittyviä koulutuksia.

Tavoitteena on toteuttaa Iittalan viihtyisyyttä ja yhteisöllisyyttä rakentavia ja edistäviä hankkeita. Yhdistys panostaa vahvasti Iittalan puulajipuiston perustamiseen yhdessä muiden paikallisten yhdistysten, koulun, kaupungin, paikallisten yritysten ja muiden hankkeen toteutukseen liittyvien sidosryhmien kanssa. Iittalan Omakotiyhdistys on vetovastuussa hankkeen toteutuksesta.

Yhtenä yhteisöllisyyttä edistävänä toimena Iittalan Omakotiyhdistys myöntää kaksi stipendiä Iittalan yhtenäiskoulun oppilaille. Stipendit myönnetään oppilaille, jotka ovat osoittaneet omalla toiminnallaan aktiivisuutta ja kiinnostusta omaa asuinympäristöä ja yhteiskunnallisia asioita kohtaan. Stipendien saajat valitsee koulun opettajista koostuva stipendiryhmä.

Paikallisesti pyrimme vaikuttamaan osallistumalla pitäjienneuvoston perustamishankkeeseen Iittalan edustajana yhdessä Eläkeliitto Kalvolan ry:n kanssa. Lisäksi teemme toimintaamme tunnetuksi osallistumalla Hämeen kylien kyläkummitoimintaan Iittalan edustajan yhdessä Eläkeliitto Kalvolan ry:n kanssa. Iittalan Omakotiyhdistyksen edustajana toimii Seija Rantonen.

Tapahtumakalenteri 2024

Tammikuu: Hallituksen järjestäytymiskokous
Maaliskuu: Hallituksen tilikokous
Huhtikuu: Kesän tapahtumien ja kevätkokouksen valmistelukokous
Toukokuu: Yhdistyksen kevätkokous

Huhti-lokakuun tapahtumat:
Siisti Iittala! -tapahtuma
Puulajipuiston perustaminen
Hallikirppikset huhti- ja lokuussa
Peräkonttikirppikset kesä- ja elokuussa
Kesätapahtuma, esim. teatteriretki tai perhepäivä

Lokakuu: Syyskokouksen valmistelukokous
Joulukuu: Yhdistyksen syyskokous ja pikkujoulut

Jatkuva toimintamme

• Edistämme paikallista yhteistyötä muiden yhdistysten, seurojen ja yrittäjien kanssa
  • Osallistumme paikallisten yhteistyökumppanien tapahtumiin
  • Osallistumme Omakotiliiton ja sen Hämeen piirin tapahtumiin ja kokouksiin

Toimintakertomus 2023

Yhdistyksen jäsenmäärä oli vuoden 2023 päättyessä 220. Vuoden 2023 tilinpäätös oli 3645,98 euroa ylijäämäinen. Ylijäämän taustalla on kevään 2024 aikana perustetavan puulajipuiston lahjoitusrahat. Hankkeen kustannukset, tuotot ja menot tilitetään Iittalan Omakotiyhdistyksen tilin kautta.

Kokoukset

Yhdistyksen hallitus kokoontui kauden aikana yhteensä 5 kertaa, joista kaksi pidettiin etäyhteydellä Teamsissa. Hallituksen järjestäytymiskokous pidettiin 1.2., tilikokous 15.3 lisäksi kokoonnuttiin 25.4., 29.8. sekä 24.10. Iittalan Omakotiyhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous järjestettiin 24.5. ja syyskokous 8.12.

Kevätkokous järjestettiin 24.5. Iittalan Shellin kokoustiloissa. Läsnä oli 8 yhdistyksen jäsentä. Kokouksessa esiteltiin sääntömääräisten asioiden lisäksi yhdistyksen kesän tapahtumia ja tutustuttiin käynnistyneen puulajipuistohankkeen tilanteeseen.

Vuoden 2024 hallitus valittiin yhdistyksen syyskokouksessa ja yhdistetyssä puurojuhlassa 8.12. Kokous pidettiin Kalvolan Kylätalon tiloissa. Kokoukseen osallistui 12 yhdistyksen jäsentä.

Vuoden 2024 hallitus nimettiin seuraavasti: Varsinaiset jäsenet Jatta Vahekoski, Kirsi Kinnunen, Tuija Kinnunen-Härmälä, Marja-Leena Raunisto, Joel Rinne, Seija Rantonen ja Heidi Virtanen. Varajäseniä ei erikseen nimetty, vaan kaikki jäsenet ovat varsinaisia jäseniä. Yhdistyksen voimassa olevat säännöt mahdollistavat tämän. Yhdistyksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024 valittiin Seija Rantonen. Varapuheenjohtajana toimii Kirsi Kinnunen. Toiminnantarkastajaksi valittiin hallituksen esityksen mukaisesti Tuula Järvinen ja varalle Pirjo Lamminpää.

Yhdistys on osallistunut Hämeen piirin kokouksiin sekä Suomen Omakotiliiton toimintaan osallistumalla Omakotiliiton syyskokoukseen lokakuussa Jyväskylässä. Kokouksessa Iittalan Omakotiyhdistystä edusti varapuheenjohtaja Kirsi Kinnunen.

Jäsentoiminta

Perinteinen Siisti Iittala -tempaus järjestettiin jo seitsemättä kertaa 5.5. Mukana olivat Iittalan yhtenäiskoulun oppilaat ja opettajat, paikalliset yhdistystoimijat, oman yhdistyksemme jäsenet sekä muut kylän asukkaat. Siistijöitä kertyi 300:n koululaisen lisäksi tällä kertaa noin 20 hengen ryhmä, joka laittoi kylän kesäkuntoon.

Kesän 2023 aikana järjestettiin kaksi peräkonttikirppistä Iittalan ostoskeskuksen parkkipaikalla 10.6. ja 19.8., sekä kaksi hallikirppistä Iittalan Iskuasemalla 23.4. ja 8.10. Mukana osassa tilaisuuksia oli myös Omakotiliiton Hämeen piirin edustus. Lisäksi Omakotiyhdistyksemme osallistui Omakotiliiton Hämeen Piirin järjestämään teatteriretkeen Toijalaan 25.7. Näytöksenä oli Onnellinen mies.

Yhdistys osallistui vuoden aikana aktiivisesti myös muuhun paikallisen asumisviihtyisyyden lisäämiseen liittyvään toimintaan. Yhdistyksemme koordinoi Linnaseutu Leaderille tehtyä rahoitushakua puulajipuiston perustamiseksi. Rahoitusta myönnettiin noin 14 000 euroa. Lisäksi toteutettiin kampanja, jolla haettiin lahjoittajia istutettavien puiden hankintaan. Tämä pääosin Facebookissa toteutettu kampanja tuotti 61 lahjoitusta, joiden arvo on yhteensä 6 100 euroa. Nämä varat käytetään kevään 2024 aikana puuntamien hankintaan. Puiston perustajien, ”puistotiimin” starttikokous järjestettiin Iittalan yhtenäiskoululla 25.4. Alueelle haettiin maankäyttölupaa kaupungilta Iittalan yhtenäiskoulun nimissä ja tämä lupa myönnettiin puiston perustamista varten. Alueen istutustyöt käynnistettiin kirsikkapuiston perustamistalkoilla syksyllä 2023. Puisto on saanut hienosti huomiota tiedotusvälineistä. Hankkeesta on kerrottu mm. YLEn uutisissa, verkkouutisissa, Hämeen sanomissa sekä Metsänhoitoyhdistyksen julkaisemassa metsänomistajalehdessä.

Iittalan Omakotiyhdistys myönsi Iittalan yhtenäiskoululle kaksi stipendiä. Stipendin myöntämisen perusteena oli aktiivisuus ja kiinnostuneisuus omaa asuinympäristöä ja yhteiskunnallisia asioita kohtaan. Osallistuimme myös Skeittipuiston perustamiseen 200 euron lahjoituksella ja olimme mukana frisbeegolf-radan talkoissa. Lisäksi myönsimme Heikki Majavalle 140 euron lahjakortin Shellille kiitokseksi koko kylän eteen tehdystä työstä kelkkaradan ylläpitäjänä.

Vuoden 2023 aikana lisättiin merkittävästi yhteistyötä paikallisten yhdistysten kanssa. Puulajipuistohankkeeseen saatiin mukaan kattava edustus paikallisia toimijoita. Lisäksi osallistuimme kutsuvieraana MML:n vuosijuhlaan, jossa lahjana tarjouduimme osallistumaan elokuussa 2024 järjestettävän urheilutapahtuman talkoisiin.

Jäsenviestinnässä ja yhteisöviestinnässä on käytetty kanavina Hämeen Sanomia, Kaupunkiuutisia, yhdistyksen Facebook-tiliä, yhdistyksen internetsivua, sähköpostia sekä kylän ilmoitustauluja. Yhdistyksen Facebook-tili on saavuttanut hyvin paikalliset asukkaat. Sivuilla on seuraajia yli 450 ja parhaimmillaan julkaisut ovat saavuttaneet yli tuhat henkilöä.