Omakotiliiton nuorisoristeily Tukholmaan – Kaikki paatissa, uudet jäsenet haaviin!

Julkaistu

Omakotiliiton nuorisoristeily Tukholmaan oli taas täynnä vilskettä ja vipinää. Viikonloppu toi mukanaan monenlaisia elämyksiä ja uusia ideoita, mutta ennen kaikkea se toi nuoret yhteen pohtimaan tulevaisuuden suunnitelmia ja keinoja uusien jäsenten houkuttelemiseksi.

Ensimmäinen päivä alkoi laivan seminaaritilassa tutustumisen ja Omakotiliiton kuulumisten merkeissä. Ensimmäisen kahvikupillisen seurassa syvennyimme työpajaan, jossa mietimme, miten saisimme enemmän nuoria liittymään mukaan toimintaan. Keskustelu kävi vilkkaana: ehdotuksia satoi laidasta laitaan, ja olimme yhtä mieltä siitä, että pelkkä kahvitarjoilu ei aina riitä. Tarvitaan vetovoimaisia tapahtumia, aktiivista viestintää ja ennen kaikkea yhteisöllisyyttä.

Työpajassa syntyi monia hyviä ideoita uusien jäsenten hankkimiseksi. Yhteistyö peruskoulujen kanssa ja nuorille kohdennetut jäsenedut nousivat esiin uusina mahdollisuuksina. Lisäksi pohdimme, miten yhdistyksen epämuodolliset tapahtumat, kaverien suosittelut ja kunnan tervetulopaketti, jossa Omakotiliitto voisi olla mukana, voisivat innostaa ihmisiä liittymään mukaan. Erityisesti korostettiin, että yhdistyksen tulee olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa, myös YouTubessa ja TikTokissa.

Kun aivot olivat ahkeran ideoinnin jälkeen sopivasti pehmenneet, oli aika suunnata Tukholman vanhaan kaupunkiin. Kapeat kadut ja historialliset rakennukset veivät meidät ajassa taaksepäin. Ihastelimme toinen toistaan upeampia vanhoja rakennuksia ja aukioita, jotka kertoivat kaupungin pitkästä historiasta.

Vanhan kaupungin sydämessä, keskusaukion laidalla, istuimme hetkeksi alas pohtimaan, miten voisimme hyödyntää näitä kokemuksia kotimaassa, esimerkiksi miten yhdistystoiminnalla on yleisesti heikko imago ja miten voisimme houkutella nuoria mukaan tarjoamalla heille koeasumismahdollisuuksia kuten Rääkkylässä ja kesätalkkaripestejä.

Laivalla paluuillallisella tunnelma ja yhteishenki oli korkealla. Oli aika koota päivän aikana syntyneet ideat yhteen ja laatia suunnitelma, jonka voisimme esittää liitolle. Päätimme ryhtyä suunnittelemaan useita pienempiä tapahtumia, joissa uudet ja vanhat jäsenet voisivat kohdata rennossa ympäristössä. Lisäksi päätimme hyödyntää sosiaalista mediaa entistä aktiivisemmin, sillä siellä ne nuoret jäsenet ovat. Tapahtumia lapsiperheille, kuten majanrakennuskursseja, ja paikallisten lehtien sekä radioiden kampanjat nousivat esiin konkreettisina ideoina.

Pohdimme myös, miten voisimme tehdä yhdistyksestä houkuttelevamman ja helpommin lähestyttävän. Selkeämpi organisaatiorakenne ja sen informointi jäsenistölle, aktiiveille suunnatut valtakunnalliset tapahtumat, sekä yhdistyskoulutus nousivat tärkeinä teemoina esiin. Lisäksi päätimme, että talkoolaisten huomioiminen on ensiarvoisen tärkeää – kunnon tarjoilut kevät- ja syyskokouksissa, kokouspalkkiot ja kilometrikorvaukset voivat tehdä osallistumisesta houkuttelevampaa.

Risteily Tukholmaan ei ollut vain reissu Ruotsiin, vaan se oli matka ideoinnin ja yhteisöllisyyden ytimeen. Nyt on aika ryhtyä sanoista tekoihin ja rakentaa Omakotiliitosta entistä vahvempi ja vetovoimaisempi yhteisö.

Teksti: Kai Ikonen, Kitee
Keski-Karjalan omakotiyhdistys ry