Perusta yhdistys

Eikö asuinalueellanne vielä ole tahoa, joka pitää pientaloasukkaiden puolia? Alkakaa porukalla ajaa asumisen asioita ja perustakaa omakotiyhdistys.

Kuva: AdobeStock

Kuka asuinalueellasi pitää esillä asumiseen liittyviä asioita? Miten alueellanne panostetaan asumisviihtyvyyteen ja asumisturvallisuuteen? Järjestetäänkö kunnassanne tilaisuuksia, joissa puhutaan talon kunnossapidosta, asumiskuluista ja muista pientaloasukkaille tärkeistä teemoista?

Pientaloasukkaat tarvitsevat puolestapuhujansa jokaisessa Suomen kunnassa. Vaikuttavimmin ja tehokkaimmin tämä onnistuu, kun perustatte omakotiyhdistyksen ja liitytte Suomen Omakotiliiton jäsenyhdistykseksi.

Suomen Omakotiliitto on suomalaisten pientaloasumista vaalivien yhdistysten keskusjärjestö, joka tarjoaa tukea ja tietoa paikallisille yhdistyksille yhdistystoiminnan pyörittämiseksi.

Omakotiliittoon liittyvät uudet paikallisyhdistykset saavat:

• Starttirahaa toiminnan aloittamiseksi.
  • Apua perustamiskokouksen järjestelyissä ja tarvittaessa liiton edustajan mukaan perustamiskokoukseen.
  • Omakotiliitto maksaa kokouskustannukset (lehti-ilmoitus, tilavuokra ja kokoustarjoilu).
  • Omakotiliitto auttaa yhdistyksen rekisteröinnissä ja muissa perustamisasioissa.

Kun olette perustaneet oman yhdistyksenne, pystytte ottamaan asioihin kantaa suuremmalla painoarvolla kuin yksittäisinä henkilöinä. Omakotiliiton jäsenenä olette osa valtakunnallista verkostoa ja saatte arvokasta tietoa yhdistyksenne toiminnan tueksi. Yhdistyksellänne on mahdollisuus vaikuttaa omakotiasumisen asioihin myös valtakunnallisesti toimimalla aktiivisesti omassa piirijärjestössä.

Omakotiliiton jäsenenä yhdistys on houkuttelevampi uusille jäsenille

Omakotiliiton yleismarkkinoinnin ja etujen ansiosta liittoon liittyy jatkuvasti uusia jäseniä, jotka liitämme lähimpään paikallisyhdistykseen – yhdistyksen jäsenmäärä voi näin kasvaa jopa huomaamatta.

Omakotiliiton jäsenmaksu on 20 euroa vuonna 2024. Omakotiliitto laskuttaa tämän ja yhdistyksen haluaman jäsenmaksuosuuden yhtenä summana jäseniltä ja tilittää yhdistyksen osuuden yhdistykselle. Jäsenmaksu vaihtelee paikallisyhdistyksittäin. Jäsenyys maksaa 20–35 euroa / 12 kk yhdistyksestä riippuen.

Mietitkö yhdistyksen perustamista? Ota yhteyttä:

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.