Palvelut yhdistyksille

Omakotiliiton toiminnan sydän on paikalliset omakoti- ja vapaa-ajan yhdistykset. Yhdistyksillä on käytössään Omakotiliiton tarjoamat, monipuoliset yhdistyspalvelut. Olemme yhdistysten tukena arjessa!

Kuva: AdobeStock

Toimitamme jäsenillenne jäsenkortin yhdistyksen nimellä. Jäsenkortilla jäsen todistaa jäsenyytensä, kun hän hyödyntää yhdistyksenne tarjoamia paikallisetuja. Jäsenkortti toimii suoraan myös St1-käteisalennuskorttina.

Omakotiliiton toimisto hoitaa yhdistyksenne puolesta jäsenten palvelun sähköpostitse ja puhelimitse. Osoitteenmuutokset, tietojen täydennykset, liittymiset ja erot sekä jäsenten neuvonta ovat tehtäviämme. Lisäksi teemme yleisneuvontaa ja tarvittaessa ohjaamme jäseniä eteenpäin laki- tai rakennusneuvontaan.

Laskutamme jäseniä puolestanne sekä hoidamme jäsenmaksuperinnän. Järjestömme maksuprosentti on noin 97 %. Jäsenlaskutuksessa laskutetaan jäseneltä yhdistyksen jäsenmaksu per jäsen Omakotiliitolta sekä yhdistyksen oma osuus jäsenmaksusta. Vuonna 2024 liiton osuus jäsenmaksusta on 20 €. Tilitämme jäsenmaksut yhdistyksille neljä kertaa vuodessa.

Yhdistyksen käytössä on maksuton jäsenrekisteri, jota yhdistys voi käyttää netin kautta. Jäsenrekisterissä seuraat yhdistyksesi jäsenistön kehitystä ja jäsenmaksuja. Koulutamme yhdistyksen jäsenrekisterikäyttäjät ja tarjoamme lähituen rekisterin käyttöön.

Yhdistys voi lähettää jäsenille sähköisiä jäsenkirjeitä jäsenrekisterin viestityökalun kautta. Tarvittaessa Omakotiliitto avustaa jäsenkirjeen toteutuksessa ja lähetyksessä.

Yhdistys saa Omakotiliitosta veloituksetta jäsenhankintaesitteitä ja Omakotilehtiä markkinointitarkoituksiin. Omakotiliitto toteuttaa yhdistysesitteitä jäsenyhdistyksille veloituksetta, ja tulostaa yhdistysesitteitä tai markkinointikirjeitä veloituksetta aina 500 kappaleeseen asti per vuosi. Muita tulosteita ja osoitetarroja voi tilata liitosta omakustannushintaan. Tarvittaessa avustamme myös postituksissa.

Omakotiliiton yhdistykset voivat ylläpitää omia kotisivujaan veloituksetta liiton sivustolla. Omakotiliitto tarjoaa sivuston ylläpitoon päivitysapua ja kouluttaa yhdistysaktiivit kotisivujen ylläpitoon.

Autamme yhdistystä Facebook-sivujen perustamisessa ja opastamme some-viestinnän käynnistämisessä.

Yhdistys voi ottaa käyttöönsä @omakotiliitto.fi -loppuisen sähköpostilaatikon.

Voimme laatia yhdistykselle Omakotiliiton logon kanssa yhteneväisen logon, jonka yhdistys saa käyttöönsä eri tiedostomuodoissa.

Tuemme yhdistysten jäsenhankintaa ilmaisin liittymislahjoin, autamme yhdistyksiä jäsenhankintakampanjoiden toteutuksessa sekä vuosittain päätettävillä jäsenhankinnan kannustimilla.

Yhdistysaktiivi voi ilmoittautua jäsenhankkijaksi, jolloin hänelle maksetaan 6 € palkkio per hänen hankkimansa maksanut uusi jäsen. Palkkiosta pidätetään vero verokortin mukaan. Yhdistystä tuetaan jäsenhankinnassa vuosittain. Vuonna 2024 yhdistyksille maksetaan 5 € uusista maksaneista jäsenistä, jotka ovat liittyneet vuoden 2024 aikana. Tuki maksetaan ainoastaan, jos yhdistys on saanut uusia jäseniä enemmän kuin vuoden aikana yhdistyksestä on eronnut.

Avustamme yhdistyksiä etäkokousjärjestelyissä ja koulutamme etäkokousten järjestämiseen. Omakotiliiton jäsenyhdistykset voivat ottaa käyttöön kokousasiakirjojen sähköisen allekirjoittamisen.

Omakotiliitolla on kunniakirja (0 €) sekä pronssinen (30 €), hopeinen (100 €), kultainen (310 €) ja timanttinen ansiomerkki (535 €).

Ansiomerkkejä myönnetään anomuksesta liiton ja sen jäsenyhdistysten toiminnassa ansioituneille jäsenyhdistysten henkilöjäsenille. Ansiomerkit myöntää liiton hallitus tai työvaliokunta. Esityksen kunniakirjan ja ansiomerkin myöntämisestä voivat tehdä liiton jäsenyhdistykset, niiden muodostamat paikallisjärjestöt, piirijärjestöt ja liiton sääntömääräiset toimielimet. Esitykset on tehtävä hallituksen vahvistamalla lomakkeella.

Lomakkeet ja lisätiedot:
järjestöpäällikkö Sami Toivanen 040 847 4440, sami.toivanen@omakotiliitto.fi tai järjestöasiantuntija Riikka Hyvärinen 09 6803 7133, riikka.hyvarinen@omakotiliitto.fi

Omakotiliiton toimiston henkilöstö on yhdistystoimijoiden tukena muutostilanteissa, yhdistystoiminnan kehittämisessä ja paikallisessa vaikuttamisessa.

Omakotiliiton sivuilta löydät tietoa yhdistystoimijoiden tueksi. Tiedot näkyvät, jos kirjautuneelle henkilölle on jäsenrekisteriin merkitty yhdistyksen tehtävä.

Omakotiliittoon kuuluvien yhdistysten toimihenkilöt voivat osallistua maksutta Opintokeskus Siviksen järjestämiin koulutuksiin. Koulutuksen aiheina ovat kouluttaja- ja ohjaajakoulutus, järjestö- ja kansalaistoiminta sekä tieto- ja viestintätekniikka.

Omakotiliitto on vakuuttanut If-järjestövakuutuksella järjestön, Omakotiliiton jäsenjärjestöt, sekä niiden jäsenet ja toimihenkilöt järjestötehtävissä ja -tilaisuuksissa ollessaan. Vakuutus sisältää omaisuusvakuutuksen, vastuuvakuutuksen sekä tapaturma- ja matkavakuutuksen.

Lisäksi vakuutukseen sisältyy linnunpönttötalkoot tapaturman osalta myös ulkopuolisille ei liiton jäsenille eri puolilla Suomea. Tapaturmasta korvataan vain hoitokuluja enintään 5.000 euroon saakka per tapaturma. Turva on toissijainen. Järjestötehtäviksi ei katsota säännöllisesti järjestettyä urheilu- ja harrastetoimintaa.

Yhdistyspalveluissa auttavat:

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.