Gör dig själv och ditt hem en tjänst: ta i bruk en underhållsbok för hemmet

Julkaistu

Varje byggnad åldras i samma takt som dess boende. Även byggnader behöver underhållas. Regelbundna underhållsarbeten och reparationer upprätthåller värdet och skicket på hemmet. I samband med renoveringar lönar det sig också att beakta och förbättra energieffektiviteten. En underhållsbok för hemmet hjälper dig att komma ihåg de arbeten och åtgärder du har utfört, bara du först registrerar dem i boken.

”En underhållsbok för hemmet gör det lättare att komma ihåg och utföra regelbundna underhållsarbeten. Den är också ett värdefullt dokument när man säljer ett småhus. Med hjälp av den är det lätt att bevisa för dem som är intresserade av huset att det har utförts reparationer och underhåll som påverkar husets värde”, säger Päivi Suur-Uski, ledande expert på Motiva.

Det lönar sig att ta i bruk underhållsboken senast i samband med höstunderhållet. Småhus från 2000-talet har i allmänhet redan en underhållsbok, men äldre hus har det sällan. Med aktiv användning är underhållsboken ett nyttigt hjälpmedel för de boende i ett småhus.

Som medlem i Egnahemsförbundet kan du ta nytt av förbundets underhållsbok eller elektronisk underhållsbok utan kostnad. Med den kan du hålla dig uppdaterad med ditt hus skick och kunna förutse framtida renoveringar och deras kostnader. Med den upprätthåller du också energieffektiviteten hos enheter och strukturer. En välskött underhållsbok är värd tusentals euro i samband med en fastighetsaffär.

En renoveringsplan stakar ut vägen till husets framtid

En plan på längre sikt för de förbättringar och reparationer som hemmet behöver är underhållsbokens bästa kompis. Den beaktar och schemalägger uppgraderingar och reparationer av konstruktioner och tekniska system. Planen baseras på information om husets skick, konstruktionernas och de hustekniska systemens ålder samt de reparations- och underhållsarbeten som har utförts.

”Som kompis till underhållsboken lönar det sig också att göra upp en totalrenoveringsplan, där man preliminärt har schemalagt kommande större renoveringar och reparationer. En grov totalrenoveringsplan kan utarbetas av husägaren själv, men det är förnuftigt att utnyttja experter. Information till planen kan hämtas från underhållsboken, energicertifikatet, olika tekniska dokument och en eventuell konditionsbesiktning eller konditionsundersökning”, tillägger Suur-Uski.

Renoveringar kan spridas ut över flera år

Av ekonomiska skäl är det vanligt att renoveringar sprids ut över flera år, vilket gör planeringen ännu viktigare.

”Vanligtvis lönar det sig att vidta de åtgärder som ger den snabbaste och mest energibesparande effekten först. Det är bra att satsa på att minska energiförbrukningen för uppvärmning. Det är dock viktigt att vara förnuftig när det gäller rätt ordning för genomförandet. Det lönar sig till exempel att renovera taket innan man installerar solpaneler, så att taket är i gott skick och håller under panelernas hela livslängd”, säger Suur-Uski.

Genom att investera i ny teknik kan man uppgradera även ett gammalt hus till modern standard. Styrning och automatisering av elförbrukningen gör det till exempel lättare att förlägga energianvändningen till de tidpunkter då elen är som billigast.

Det finns vägledning och tips för att utarbeta en underhållsbok och en totalrenoveringsplan på Motivas webbplats Hem och boende. I energirådgivningen för konsumenter kan man alltid fråga om råd vad gäller hemmets energiangelägenheter och renoveringar som förbättrar energieffektiviteten. Rådgivningen betjänar: kuluttajaneuvonta@motiva.fi

Beställ Egnahemsförbundets tryckta underhållsbok här eller ladda ner en elektronisk underhållsbok (på finska).

Mer information:

ledande expert Päivi Suur-Uski Motiva paivi.suur-uski@motiva.fi tfn 044 300 1369

Kommunikationsforumet för husteknik

Tips i energirådgivningen för konsumenter

Enligt förpliktelserna i byggnadsdirektivet om energiprestanda sker kommunikationen för att förbättra energieffektiviteten i olika värme-, ventilations- och luftkonditioneringssystem via Kommunikationsforumet för husteknik, som är sammansatt av aktörer inom branschen. Finlands Egnahemsförbundet är engagerad i kommunikationsforum. Motiva koordinerar forumets verksamhet på uppdrag av miljöministeriet.

Finlands Egnahemsförbundet erbjuder sina medlemmar energirådgivning per telefon eller elektroniskt. Se mer information här (på finska).

Motivas nationella energirådgivning samt regionala energirådgivare ger hushåll och husbolag vägledning i frågor som gäller val eller byte av uppvärmningsform samt kylning.

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.