Heinäveden pientaloasukkaat järjestäytyivät yhdistykseksi

Julkaistu

Joukko heinäveteläisiä vakituisia ja kausiasukkaita kokoontui 24.8. perustamaan yhdistyksen tiivistääkseen asukkaiden ja kunnan vuoropuhelua. Yhdistys päätti hakea Suomen Omakotiliiton jäsenyyttä, mikä tuo Heinäveden osaksi valtakunnallista pientaloasukkaiden verkostoa. Kunta oli ainut Pohjois-Karjalan kunnista, joka ei kuulunut mihinkään Omakotiliiton jäsenyhdistyksen toimialueeseen. Uuden yhdistyksen nimeksi päätettiin Heinäveden omakoti- ja kausiasukkaat ry.

Uuden yhdistyksen väkeä. Vasemmalta varapuheenjohtaja Veikko Kekäläinen, puheenjohtaja Risto Kinnunen sekä hallituksen jäsenet Merja Järvisalo ja Eeva Mattila.

– Kunta tervehtii ilolla asukkaiden järjestäytymistä. Yhdistyksestä saamme tärkeän keskustelukumppanin kuntalaisten asioista päätettäessä. Tätä kautta toivomme myös saavamme kiinteämmän kosketuksen Heinäveden kausiasukkaisiin, ja pääsevämme kehittämään kuntaa kaikkien täällä aikaansa viettävien kanssa, toteaa kunnan tervehdyksen perustamiskokoukseen tuonut kunnanjohtaja Maarika Kasonen.

Yhdistyksen jäseniksi ovat tervetulleita kaikki asumisen asioista kiinnostuneet. Omakotiliiton jäsenenä yhdistyksen jäsenet saavat ilmaista neuvontaa mm. laki-, rakennus-, energia- ja puutarha-asioissa. Jäsenetuina ovat lisäksi useiden yritysten tuntuvat alennukset sekä Omakotilehti.

Yhdistyksen ensimmäisen toimintavuoden painopisteinä ovat tunnettuuden lisääminen, jäsenhankinta sekä yhteistyön avaaminen kunnan ja muiden yhdistysten kanssa. Lisäksi yhdistys pystyy tarjoamaan koulutuksia monipuolisista aiheista Omakotiliiton asiantuntijaverkoston avulla.

– Tavoitteenamme on lisätä asukkaiden äänen kuuluvuutta Heinäveden kehittämisessä. Kunnassa on meneillään lukuisia hankkeita, joilla on selkeä sidos yhdistyksen ydintoimintaan. Tahdomme antaa kokemusosaamisemme asumisen asioista päättäjille jo päätöstentekoa edeltävässä valmistelussa, valottaa puheenjohtajaksi valittu Risto Kinnunen yhdistyksen lähtökohtia.

Heinäveden omakoti- ja kausiasukkaat ry on Omakotiliiton Pohjois-Karjalan piirin kymmenes jäsenyhdistys. Omakotiliiton jäsenyys mahdollistaa kahdensuuntaisen viestinnän, jolloin Heinäveden tarpeet osataan huomioida valtakunnallisessa päätöksenteossa. Toisaalta Omakotiliiton jäsenenä yhdistys pääsee antamaan näkemyksensä koko Suomea koskeviin asumisen asioihin.

– Heinäveden omakoti- ja kausiasukkaiden yhdistyksen perustaminen täydentää loistavasti pohjois-karjalaista pientaloasukkaiden palvelua ja edunvalvontaa. Yhdistyksen kautta kuntalaisten osallisuus päätöksentekoon nousee uudelle tasolle. Ilahduttavaa on todeta kunnan asenne ottaa yhdistys aidoksi kumppanikseen, iloitsee Omakotiliiton järjestöpäällikkö Sami Toivanen.

Yhdistyksen varapuheenjohtajaksi valittiin Veikko Kekäläinen. Hallituksen muiksi jäseniksi tulivat Merja Järvisalo ja Eeva Mattila.

– Omakotiliiton jäsenyyden vahvistuttua saamme syyskuussa auki omat nettisivumme, joista löytyy tietoa toiminnastamme. Toivomme heinäveteläisiä tulemaan mukaan toimintaamme avoimin mielin perisuomalaisessa talkoohengessä. Yhdessä voimme vaikuttaa Heinäveden tulevaisuuteen, kannustaa Kinnunen uuden yhdistyksen nykyisiä ja tulevia jäseniä.

Omakotiliitto on ainoa valtakunnallinen pientalo- ja vapaa-ajan asukkaiden neuvonta- ja palvelujärjestö. Liiton viimeaikainen edunvalvonta on kohdistunut sähkön siirtohintoihin, EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiiviin, maankäyttö- ja rakennuslainmuutokseen sekä kiinteistöveron uudistamiseen. Liittoon kuuluu 225 jäsenyhdistystä, joissa on yhteensä 70000 henkilöjäsentä. Pohjois-Karjalan piiri on liiton kolmanneksi suurin piirijärjestö yli 6500 jäsenellään.

Lisätietoja:
Heinäveden omakoti- ja kausiasukkaat ry, puheenjohtaja Risto Kinnunen, 0400 883 351, risto_kinnunen@yahoo.com
Suomen Omakotiliitto ry, järjestöpäällikkö Sami Toivanen, 040 847 4440, sami.toivanen@omakotiliitto.fi

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.