Koti kevätkuntoon – lämmityskausi päättyy

Julkaistu

Lämmityskauden päättyminen lähenee sään lämmetessä. Kodin sesonkitöissä se merkitsee lämmitysjärjestelmän ja ilmanvaihdon siirtämistä kesäasetukselle. Katu- ja siitepölyn tukkimat suodattimet on hyvä pestä tai vaihtaa uusiin raikkaan ja puhtaan sisäilman varmistamiseksi. Lämmityskauden ulkopuolella on myös järkevää teettää perushuollot ja talvella havaittujen vikojen korjaukset.

Painovoimaisen ilmanvaihdon venttiilit tulee avata sään lämmetessä.

Pientalon lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmien säännölliset huollot ja vuodenajan mukaiset säädöt auttavat ylläpitämään asumismukavuutta ja terveellisiä olosuhteita. Samalla varmistuu, että järjestelmät toimivat oikein ja energiatehokkaasti.

Säännöllisiä huoltotoimia on tehtävä kaikissa pientaloissa riippumatta siitä, millainen ilmanvaihto- tai lämmitysjärjestelmä siinä on. Urakasta selviää muutamassa tunnissa, kun tuntee oman kodin järjestelmät. Tukena toimivat laitteiden käyttöoppaat ja omia muistiinpanoja voi tehdä esimerkiksi Motivan Paikat kunnossa? -tarkastuslistaan tai kodin huoltokirjaan, vinkkaa johtava asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivasta.

Viimeistään alkukesästä lämmitys kytketään kokonaan pois päältä. Muut huoltotoimet riippuvat lämmitysjärjestelmästä. Lämpöpumppujen suodattimet puhdistetaan tai vaihdetaan, likasihdit tai lianerottimet puhdistetaan, kondenssivesi tyhjennetään ja ulkoyksikön puhaltimista poistetaan roskat ja lehdet. Lämmityskattiloista tyhjennetään tuhkat ja tulipesä puhdistetaan.

– Termostaatit suljetaan lämpöpattereista, mahdolliset lisälämmittimet siirretään varastoon ja ilmalämpöpumppu sammutetaan kesäksi.
Suur-Uski ei suosittele automaattisen jäähdytystoiminnon käyttämistä, sillä jäähdytystä ei tarvita läpi kesän.

Omatoimisen keväthuollon yhteydessä kannattaa tilata ammattilaiselta perushuollot ja talvella havaittujen vikojen korjaukset, jotta välttyy syksyn korjausruuhkasta. Omat ja tilatut huoltotoimet kannattaa merkitä kodin huoltokirjaan, niin oman muistin tueksi kuin kotia myytäessä osoittamaan kodin hyvästä huolenpidosta.

Toimivalla ilmanvaihdolla hillitään helteitä

Tärkeä osa keväthuoltotöitä on ilmanvaihdon säätö kesäasetuksille, toimivuuden tarkastus ja puhdistus. Katu- ja siitepöly voivat tukkia tulo- ja raitisilmasuodattimet ja likaiset venttiilit heikentävät sisäilman laatua. Myös liesituulettimen rasvasuodatin on syytä pestä samassa yhteydessä.

– Talvella painovoimaista ilmanvaihtoa hillitään ja lautasventtiileitä säädetään pienemmälle. Jos venttiileitä ei nyt sään lämmetessä muista avata, ilmanvaihto heikkenee, sisäilma alkaa tuntua tunkkaiselta ja sisätilat lämpenevät tarpeettomankin paljon. Kesäaikaan ilma vaihtuu heikosti painovoimalla, Suur-Uski sanoo.

Kaikki ilmanvaihtokoneet vaativat puhdistamista ja säätöä vuodenajan mukaan, jotta ne toimivat oikein ja energiatehokkaasti.
– Keväällä laitteen puhdistuksen yhteydessä poistoilman lämmöntalteenoton ohitus ja tuloilman asetusarvo asetetaan talvikautta alhaisemmalle tasolle.

Taloyhtiössä koneen huoltovastuu ja suodattimien vaihto voi olla huoltoyhtiölläkin, mutta vähintään jokaisen on hyvä olla tietoinen asukkaan vastuulla olevista huoltotoimista ja oppia tekemään tarpeelliset säädöt itsenäisesti.

Koneellista ilmanvaihtoa ei saa sammuttaa, vaikka lähtisi koko kesäksi mökille, mutta sen asetusarvon voi säätää pienemmälle poissaoloasetukselle. Tehostettua ilmanvaihtoa voi puolestaan käyttää kuormituksen noustessa, esimerkiksi kun kotona valmistellaan ja järjestetään kevään juhlia.

Motivan verkkosivuilta löydät myös:

• Paikat kunnossa? Tarkastuslista omatoimiseen kodin huoltoon ja ylläpitoon
  • Pientalon huoltokirjan, joka on täydennettävä päiväkirja sisältäen tiedot ja käyttöajan tavoitteet keskeisille teknisille järjestelmille.

Jäsenenä voit täyttää Omakotiliiton sähköistä huoltokirjaa jäsensivuilla. Voit myös tilata painetun jäsenkirjan.

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.