Aurinkosähkön tarjoussivusto avattu
Motivan Aurinkosähköä kotiin -kampanjasivustolla on julkaistu järjestelmiä toimittavien yritysten uudet tarjoukset aurinkosähkön avaimet käteen -toimituksista. Hinnat ovat edelleen laskusuunnassa. Taloyhtiöille on nyt tarjolla vertailutietoa aiempaa suuremmista, yli 20 kWp:n aurinkosähköjärjestelmistä. Ne kiinnostavat etenkin suuria taloyhtiöitä, joille sähköverkkoyhtiö tarjoaa hyvityslaskentapalvelua.
Aurinkosähköä kotiin -verkkosivusto on uudistunut ja vastaa entistä paremmin taloyhtiöissä heränneeseen kiinnostukseen aurinkovoimaloita kohtaan. Sivustolla on selkeä ohjeistus aurinkosähköhankinnan vaiheista, mikä auttaa sekä pientalo-omistajia että taloyhtiöitä oikein mitoitetun järjestelmän valinnassa.
– Aurinkosähköjärjestelmien keskikoko on kasvussa sekä pientaloissa että taloyhtiössä. Taloyhtiöitä kiinnostavat aiempaa suuremmat laitteistot, sillä osa sähköverkkoyhtiöistä tarjoaa hyvityslaskentapalvelua. Sen ansiosta omalla aurinkosähköllä voi kattaa myös asuinhuoneistojen kulutusta. Pientaloissa koon kasvu voi johtua paneeleiden hintojen alenemisen ohella sähköautojen yleistymisestä ja paremmin aurinkosähkön huomioivasta sähkönkulutuksen ohjauksesta, asiantuntija Teemu Kettunen Motiva Oy:stä sanoo.
Tänä vuonna yritykset tarjoavat pientaloihin järjestelmiä, joiden nimellisteho on keskimäärin 5,6 piikkikilowattia (kWp) ja järjestelmän hinnaksi tulee noin 7 360 euroa. Keskimäärin hinta asettuu noin 1 370 euroon kilowattia kohden. Taloyhtiöille ja pk-yrityksiin soveltuvissa järjestelmissä pienempi 10-20 kWp:n järjestelmä heltiää keskimäärin 1 250 eurolla ja 21-50 kWp:n järjestelmä keskimäärin 1 070 eurolla kilowattia kohden.
– Loppupeleissä hintaan vaikuttaa laitteiden ja tarjoajan hinnoittelun lisäksi myös järjestelmän koko. Kun sähkön kulutus on suurta, niin katolle voidaan asentaa kookkaampi ja tehokkaampi aurinkosähköjärjestelmä, jolloin paneelitehoa saa edullisemmin katolle, Kettunen toteaa.
– Kokoluokasta riippumatta järjestelmän taloudellisen mitoituksen kannalta on tärkeää tietää sähkönkulutus niinä vuoden- ja vuorokauden aikoina, kun aurinkovoimala tuottaa paljon sähköä. Kulutusta on myös hyödyllistä pystyä ohjaamaan aurinkoisille tunneille, Kettunen huomauttaa.
Webinaareista ja energianeuvojilta opastusta aurinkosähkön hankintaan
Kampanjaan on ilmoittautunut tähän mennessä yhteensä 22 yritystä ja tarjouskoneessa on kaikkiaan 61 tarjousta eri kokoluokissa. Tarjouksen julkaisun edellytyksenä on muun muassa se, että yritys huolehtii lainsäädännön velvoitteista sekä antaa aurinkosähkötoimituksista kattavasti tietoa omalla verkkosivustollaan. Tarjouksia vastaanotetaan vuoden loppuun saakka.
– Kannustamme kotitalouksia ja taloyhtiöitä perehtymään huolellisesti yrityksiin, tutustumaan referensseihin ja tutkimaan tarjousasiakirjat takuuehtoineen. Sivuston tarjousten pohjalta voi hyvin tehdä hintavertailua ja saa käsityksen nykyisestä hintatasosta ja laitetarjonnasta, vaikka päätyisi pyytämään tarjouksen muultakin kuin kampanjaan osallistuvalta yritykseltä, Kettunen opastaa.
Alueelliset energianeuvojat ja Motiva järjestävät keväällä aurinkosähkön hankinnasta verkkotapahtumia, joissa käydään läpi aurinkosähkön mitoitusta, hankinnan etenemistä ja tekniikkaa. Tapahtumien tiedot julkaistaan kampanjasivulla.
– Taloyhtiöiden olisi järkevä teettää riippumattomalla asiantuntijalla aurinkosähköselvitys ennen hankintapäätöstä. Pienempien järjestelmien osalta soveltuvuuden arvioi yleensä järjestelmätoimittaja. Jos on epävarma hankinnasta, kannattaa olla yhteydessä oman alueen energianeuvojaan ja käydä soveltuvuuteen ja mitoitukseen liittyviä kysymyksiä yhdessä läpi, Teemu Kettunen kannustaa.
Lisätietoja: Motiva Oy, Teemu Kettunen, teemu.kettunen@motiva.fi, puh. 050 568 9445
Tutustu kampanjaan: https://aurinkosahkoakotiin.fi
Webinaarit: https://aurinkosahkoakotiin.fi/category/infotilaisuudet/
Alueelliset energianeuvojat: Energianeuvojat maakunnissa
Motivan energianeuvonnan tavoittaa Facebookissa Asiaa energiasta -sivun Messenger-pikaviestillä tai sähköpostitse kuluttajaneuvonta@motiva.fi