Keskeisiä teemoja tulisijalämmityksestä erityisesti paloturvallisuuden näkökulmasta. Asiantuntijana Jari Valtonen, Industria Oy.

Ilmoittaudu 16.10. mennessä. Linkki webinaariin lähetetään ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen webinaaripäivänä.

Tapahtuman tiedot

Alkaa: 17.10.2024 17:30
Päättyy: 17.10.2024 18:30

Sijainti

Verkossa

Ilmoittaudu tapahtumaan

Tulisijalämmitykseen liittyvät tulipalot ovat pelastustoimen tilastoinnin perusteella olleet viime vuosina vain lievästi laskusuunnassa (-10 % vv. 2018-2022) nykytason ollessa noin 1000 tulipaloa vuodessa. Hallitusohjelman mukainen tavoite on puolittaa tulipalot vuoteen 2030 mennessä. Tämä edellyttää erityisesti tulisijan käyttäjiltä selkeää ryhtiliikettä, jotta tavoitteisiin päästään.

17.10. klo 17.30–18.30 pidettävä webinaari Tulisijalämmitys paloturvalliseksi – mitä huomioin valinnassa, asennuksessa ja käytössä? sisältää keskeisiä teemoja tulisijalämmityksestä huomioiden erityisesti paloturvallisuusnäkökohdat:

Valinta ja hyödyt. Minkälainen tulisija sopii käyttötarpeisiini? Mitä eroa on eri savupiipuilla? Mitä rahallista hyötyä vuositasolla saan lämmittämällä säännöllisesti tulisijalla?

Asentaminen. Tarvitsenko ammattilaista esim. kiukaan vaihtoon? Entä mitä lupia tarvitaan tulisijaa vaihdettaessa? Mitä tulee huomioita suojaetäisyyksien kohdalla? Miten toteutetaan paloturvallinen läpivienti?

Tulisijan käyttö. Oikeaoppinen sytyttäminen. Tuhkan käsittely. Milloin saan sulkea pellit ilman häkävaaraa? Voinko polttaa brikettejä ja pellettejä tulisijassani?

Huolto. Tulisijan ja savupiipun nuohous. Nuohouksen hyödyt. Voinko nuohoa itse?

Tulisijoja ja savupiippuja koskevat asetukset, määräykset ja ohjeet koetaan tyypillisesti haastaviksi. Tyypillisesti rautakaupat eivät riittävästi ohjeista kuluttajaa, vaan ohjaavat tulkinnoissa viranomaisen puoleen. Tämä yhteydenotto jää usein kuitenkin tekemättä ja muutostyöt tehdään omatoimisesti puutteellisin tiedoin- ja usein valitettavasti paloturvallisuutta huomioimatta.

Asiantuntijana webinaarissa toimii Jari Valtonen Industria Oy:stä. Jari toimii RIL Tulisijan valinta- ja käyttöoppaan päätoimittajana sekä projektipäällikkönä loppuvuodesta käynnistyvässä neuvontahankkeessa ”Tulisijalämmityksen paloturvallisuus suunnittelusta käyttöön”.

Tutustu RIL Tulisijan valinta- ja käyttöoppaaseen, jonka voit ladata maksutta PDF-tiedostona RIL:n verkkosivuilta.

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.