Kolme henkilöä seisoo nurmikolla ja taustalla on järvi ja puita. Vasemmalla Kai Munukka, keskellä Katja Kalenius ja oikealla Erkki Lehtimäki.
Mäntyharjun kausiasukkaiden hallitukseen kuuluvat Kai Munukka, Katja Kalenius ja Erkki Lehtimäki.

Suosittuun mökkipaikkakuntaan Mäntyharjuun perustettiin kesällä 2023 Kausiasukkaiden yhdistys, jonka tarkoituksena on toimia yhdistävänä foorumina kausiasukkaille, kuntalaisille, yhdistyksille ja yrityksille.

Mäntyharju on vilkas mökkikunta Etelä-Savossa, jossa on 5 000 vapaa-ajan asuntoa ja jonka asukasmäärä kasvaa kesäkaudella nelinkertaiseksi. Kausiasukkaiden merkitys koetaan kunnassa äärettömän tärkeäksi, ja heidät haluttiin mukaan toimintaan aiempaa vahvemmin.

Tähän tarpeeseen perustettiin Kausiasukkaiden yhdistys.

”Yhdistyksen tärkein tehtävä on luoda yhteisöllisyyttä paikkakunnalla toimivien yhdistysten, yritysten ja asukkaiden välille”, kertoo Mäntyharjun kunnan elinvoimakehittäjä ja Kausiasukkaiden yhdistyksen puheenjohtaja Katja Kalenius.

Hän toivoo, että uuden yhdistyksen myötä kausiasukkaat voivat tavata uusia ihmisiä ja löytävät Mäntyharjun palvelut. Tarkoituksena on lisätä tietoa ja sen kulkua eri osapuolten välillä.

”Paikallisten yritysten ja yhdistysten kiinnostus kausiasukkaita kohtaan on suurta. Kaikki haluavat kausiasukkaat osallistumaan toimintaan ja kunnan kehittämiseen”, sanoo Kalenius.

”Kausiasukkailla puolestaan on valtavasti voimaa yhteisönä sekä rakkautta Mäntyharjua kohtaan.”

Osa kausiasukkaista tarvitsee tietyt palvelut

Kausiasukkaita on erilaisia, näkee Kalenius. Osa on aktiivisia, he viettävät paljon aikaa alueella ja kaipaavat tietoa erilaisista tapahtumista. Heillä on palveluiden nälkä ja he tarvitsevat asumiseen tietyn tason.

Etätöiden tekijät kuuluvat tähän joukkoon. Koska mökillä tehdään töitä, nousevat tärkeiksi myös netin ja sähkön hinta sekä esimerkiksi valokuiden saatavuus.

”Heillä on usein myös kiinnostusta vaikuttaa kunnan asioihin, ja tähän kausiasukkaiden yhdistys tarjoaa parhaan kanavan”, sanoo Kalenius.

Yhdistyksessä nähdään tärkeänä, ettei tiedon jakaminen rajoitu vain yhdistyksen jäseniin. Facebook on ensisijainen tiedonjakelukanava. Lisäksi jäsenille tulee lähtemään säännöllinen sähköinen jäsenkirje.

”Kiva pieni hallitusporukka”

Katja Kaleniuksella on kunnan elinvoimakehittäjänä ja yhdistyksen puheenjohtajana päässään kaksoishattu.

”Toki olisi ollut hyvä löytää puheenjohtaja kausiasukkaista, mutta tässäkin järjestelyssä ainakin näin alkuun on puolensa”, Kalenius sanoo. ”Roolit tukevat toisiaan. Koska olen kunnassa töissä, pystyn jakamaan paljon tietoa eri asioista.”

Mäntyharjun Kausiasukkaiden yhdistyksen hallitusporukkaan kuuluu kolme ihmistä. Kalenius asuu heistä ainoana alueella, kaksi muuta ovat kausiasukkaita.

”Hallitusporukkamme on kiva, pieni ja tiivis, ja meillä on vireä whatsapp-ryhmä”, sanoo Kalenius. Edellinen hallituksen kokous järjestettiin hybridinä, johon yksi osallistui etänä ja kaksi paikan päällä.

Omakotiliitosta ja Vapaa-ajan asukkaiden liitoista apua perustamiseen

Yhdistyksen käynnistäminen sai alkunsa siitä, kun kunnassa alettiin keskustella kausiasukkaiden roolista.

Varsinainen lähtöpolkaisu yhdistyksen toimintaan tapahtui helatorstain tienoilla toukokuussa 2023, jolloin kunnassa järjestettiin Kesäkauden avajaiset. Paikalla olivat Omakotiliiton järjestöpäällikkö Sami Toivanen sekä Vapaa-ajan asukkaiden liiton puheenjohtaja Tapio Tervo kertomassa omakotiyhdistyksen toiminnasta. Tapahtumasta kerättiin 20 sähköpostiosoitetta kiinnostuneilta.

Varsinainen perustamiskokous pidettiin keskikesällä heinäkuussa, jolloin mahdollisimman moni kausiasukas oli maastossa. Paikalle tuli 14 ihmistä, osa uusia, osa alusta lähtien mukana olleita.

Talven aikana tietoiskuja hyödyllisistä aiheista

Kausiasukkaiden kiinnostus yhdistystä kohtaan on ollut suurta. Ensi kesänä yhdistyksellä onkin varmasti tohina päällä.

”Suunnitelmia toimintaan on vaikka kuinka ja paljon”, kertoo Katja Kalenius.
”Talven ja kevään hiljaisempaan kauteen olemme suunnitelleet Teamsin välityksellä infopläjäyksiä, joiden aiheina voivat olla esimerkiksi tiet, vesiosuuskunnat ja rakennuslakivalvonta. Yritämme ottaa agendalle asukkaita koskettavia ja heille hyödyllisiä asioita.”

”Jos tulevaisuudessa vastaan tulee jokin erityinen asia, johon koetaan tarvetta vaikuttaa, sitä lähdetään varmasti ajamaan”, sanoo Kalenius. Tällä hetkellä sellaista ei kuitenkaan vielä ole noussut esiin. Siksi nyt yhdistyksen tärkein tehtävä on toimia nimenomaan yhteisönä ja tiedonjakelukanavana.

”Uskon hirveästi yhteisöihin. Toivon, että voimme toimia alustana, jossa kausiasukkaat voivat tavata ihmisiä, joita he eivät muuten tapaisi”, Kalenius tiivistää.

Vaikuttaminen on tehokkaampaa kuin valittaminen

Omakotiliiton järjestöpäällikkö Sami Toivasella on taivaan kirkas näkemys kysymykseen, miksi kausiasukkaiden yhdistys on tärkeä.

”Koska vaikuttaminen on tehokkaampaa kuin valittaminen. Kunta tekee vuosittain useita kausiasukkaita koskevia päätöksiä. Niihin vaikuttaminen onnistuu, kun vuoropuhelu kunnan kanssa on systemaattista ja suunnitelmallista.
Parhaiten tämä keskusteluyhteys syntyy ja säilyy valtakunnallisesti verkostoituneen yhdistyksen kautta. Kausiasukkaat voivat näin auttaa kuntaa tekemään kokonaisuuden kannalta oikeita päätöksiä.

Kausiasukkaiden paikkakunnalle jättämät tuhdit euromäärät paisuttavat kuntien elinkeinoelämää tuntuvasti. Samoin kulttuuripalveluiden kysyntä elävöittää kunnan tapahtumakalenterin sisältöä. Yritykset, kausiasukkaat ja kunta muodostavatkin tiiviin kolmiyhteyden, jossa on mahdollisuus saavuttaa yhdessä enemmän kuin yksin puurtaen.

Huomionarvoista on, että ulkopaikkakuntalaiset eivät voi vaikuttaa vaaleissa kunnan päätöksiin, mutta VAAL:ssa (eli Vapaa-ajan asukkaiden liitossa) on paikka kausiasumisen sisäpiirin vaikuttamiskanaviin. ”

Haluatko perustaa Vapaa-ajan asukkaiden yhdistyksen?

Ota yhteyttä järjestöpäällikkö Sami Toivaseen (sami.toivanen@omakotiliitto.fi) tai puhelimitse 040 847 4440

Pientalo- ja vapaa-ajan asukkaiden tuki, turva ja puolestapuhuja

Omakotiliitto on alansa ainoa valtakunnallinen pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Vapaa-ajan asukkaiden asiaa ajetaan yhdessä Omakotiliittoon kuuluvan Vapaa-ajan asukkaiden liiton, VAAL, kanssa. Omakotiliitto on puoluepoliittisesti sitoutumaton, ja siihen kuuluu 233 paikallisyhdistyksen kautta jo yli 70 000 jäsentä (kotitaloutta). Suomessa on yhteensä noin 1,2 miljoonaa pientaloa ja noin 0,5 miljoonaa vapaa-ajan asuntoa.

Yhdessä paikallisyhdistystensä kanssa Omakotiliitto ja VAAL tarjoavat jäsenilleen tietoa ja neuvontaa sekä auttavat jäseniään pitämään kotinsa, vapaa-ajan asuntonsa ja lähiympäristönsä hyvässä kunnossa. Liittojen edunvalvontatyön päämääränä on kohottaa omakoti- ja vapaa-ajan asumisen arvostusta sekä kunnallisessa että valtakunnallisessa päätöksenteossa ja linjauksissa.

Tavoitteitamme ovat

1. Turvata omakoti- ja vapaa-ajan asumisen kustannusten ja velvoitteiden kohtuullisuus ja oikeudenmukaisuus. Vapaa-ajan asumisen osalta mm. jätehuolto, vesien suojelu, terveyspalvelut, yksityisteiden hoito, verkkoyhteydet ja kiinteistövero.
  2. Edistää pientalon ja vapaa-ajan asumisen remontointiin, peruskorjaukseen ja rakentamiseen sekä näiden teettämiseen liittyvää tietoutta ja neuvontaa.
  3. Saada pientalon ja vapaa-ajanasunnon omistajan ääni kuuluviin edistämällä kansalaisvaikuttamista.

Omakotiliittoon kuuluu 233 paikallisyhdistystä ja yli 70 000 jäsentä. Suomessa on yhteensä noin 1,2 miljoonaa pientaloa ja noin 0,5 miljoonaa vapaa-ajan asuntoa. Omakotiyhdistyksen tarkoituksena on koota yhteen alueen pientalo- ja vapaa-ajan asukkaat ja sen myötä yhdessä vaikuttaa paikallisesti asumisen asioihin. Tervetuloa mukaan!

Lue tästä, miksi omakotiyhdistyksen jäsenyys kannattaa!

Jäsenmaksu vaihtelee yhdistyksittäin. Jokaisen yhdistyksen jäsenmaksun suuruus löytyy sen kotisivuilta, jotka löydät täältä. Jos et tiedä yhdistystäsi, jätä valinta tyhjäksi liittymislomakkeella ja me etsimme sinulle sopivan yhdistyksen osoitteesi perusteella.

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.