Vinkkejä talven sähkökatkojen varalle

Pistorasia

Ensi talvesta ennustetaan energian kannalta hankalaa. Lue vinkkimme, miten mahdollisiin sähkökatkoihin kannattaa varautua.

Suomalaisia kehotetaan varautumaan sähköpulaan ensi talvena. Suunnitellut sähkökatkot ovat mahdollisia, jos pitkä ja tuuleton pakkasjakso aiheuttaa sähköpulaa tai sähkön tuotannossa tai siirrossa on häiriöitä. Lue tästä jutusta, mitä sähkökatkoista pitää tietää ja miten niihin voi varautua.

Sähköntarve on yleensä suurimmillaan arkiaamuina klo 8–10 ja alkuiltaisin klo 16–20. Sähköpula ajoittuu luultavasti juuri kulutuspiikkeihin. Sähkökatkot ovat kuitenkin viimeinen vaihtoehto sähköjärjestelmän tasapainon ylläpitämiseksi. Kun sähköpulan riski tiedetään ennalta, siitä kerrotaan esimerkiksi uutisissa. Jos sähköpulatilanne syntyy yllättäen, ei siitä aina ole mahdollista tiedottaa etukäteen. Ennakkotiedottamiseen pyritään aina, kun se on mahdollista.