Valta vaihtuu Omakotiliitossa

Omakotiliiton strategia
Kuvitus Vilna Orrenmaa, Muotoilutoimisto Polku

Omakotiliiton päätösvalta vaihtuu, kun neljän vuoden välein järjestettävä liittokokous pidetään Joensuussa marraskuussa.

Omakotiliiton muodostavat omakotiyhdistykset ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistykset, joihin henkilöjäsenet kuuluvat. Omakotiyhdistysten toimintaa tukee 13 piirijärjestöä. Vapaa-ajan asukkaiden yhdistysten tukena toimii Omakotiliiton 14. piirijärjestö Vapaa-ajan asukkaiden liitto.

Omakotiliiton toimintaa ohjaavat liiton säännöt. Korkeinta valtaa käyttää neljän vuoden välein pidettävä liittokokous, johon jäsenyhdistykset valitsevat kokousedustajansa päättämään liiton puheenjohtajan, liittohallituksen ja liittovaltuuston valinnasta sekä liiton sääntömuutoksista.

Piirijärjestöt valmistelevat liittokokoukseen esitykset sekä liittohallituksen että liittovaltuuston kokoonpanosta.

Liittohallitus käyttää liiton ylintä toimeenpanovaltaa ja sen toimikausi on nelivuotinen. Liittohallitus valitsee keskuudestaan työvaliokunnan, joka valmistelee hallituksen päätettäväksi tulevat asiat.

Liittovaltuusto kokoontuu vuosittain kaksi kertaa päättämään muun muassa liiton jäsenmaksusta, talousarvioista, toimintasuunnitelmasta sekä vastuuvapauden myöntämisestä. Liittovaltuuston jäsenet edustavat jäsenyhdistyksiä, joten yhdistysten ääni kuuluu liiton keskeisimmistä asioista päätettäessä.

Uusi puheenjohtaja valitaan

Omakotiliitolle valitaan liittokokouksessa uusi hallituksen puheenjohtaja. Tähän mennessä uusiksi puheenjohtajiksi on ilmoittautunut kaksi ehdokasta, ja esittelemme heidät alla. Kokoukseen mennessä ehdokkaita voi tulla vielä lisää.

• Syntynyt 1975
  • Asianajaja (OTM), ekonomi (KTM), LKV, julkinen kaupanvahvistaja
  • Luottamustehtävät Omakotiliiton parissa:
    • Uudenmaan piirin varapuheenjohtaja
    • Uudenmaan piirin työvaliokunnan jäsen
    • Omakotiliiton edunvalvontatoimikunnan jäsen

1. Miksi haet Omakotiliiton hallituksen puheenjohtajaksi?

Haen Omakotiliiton puheenjohtajaksi, koska minua on pyydetty ja elämäntilanteeni on sopiva. Kokemukseni ja osaamiseni liittyy tehtävään, jossa yhdistyvät järjestötoiminta, edunvalvonta ja asumisen asiat. Kun osallistuu lainkäyttöön, on hyvä tuntuma siihen, miten hyvä laki syntyy. Oikeudenkäyntien lisäksi teen sopimuksia ja kauppakirjoja. Tunnen hyvin energia-, ilmasto- ja jäteasiat sekä niiden kustannustekijät.

2. Millaisia tavoitteita sinulla on puheenjohtajakaudelle ja miten ne saavutetaan?

Jos minut valitaan puheenjohtajaksi, lupaan, että liitto kilpailuttaa jäsenten hyväksi vuosittain kiinteähintaisen sähkösopimuksen, mikä lisää kiinnostusta tulla mukaan ja kasvattaa jäsenmäärää. Vastustamme asumisen pakollisten kustannusten nousua ja haluamme laajentaa kotitalousvähennyksen käyttöalaa. Tarjoamme palkkatuettua työtä ja omakotitalkkarien palveluja koteihin yhteistyössä kunnallisten TE-palvelujen kanssa.

3. Miksi liiton ja omakotiyhdistysten toiminta on sinulle tärkeää?

Liityin Omakotiliittoon, kun tontti oli hankittu. Jäsenyys kannattaa alennusten, neuvontapalvelujen ja verkostojen muodossa. Esimerkiksi hartiapankkirakentajan tai remontoijan aikaa ja vaivaa säästää, kun joku muukin on jo käyttänyt samaa toimittajaa ja ollut tyytyväinen palveluun.

4. Millaisessa talossa itse asut ja millainen asukas olet?

Asun kymmenen vuotta vanhassa matalaenergiatalossa. Asujana olen omatoiminen puuhastelija. Osaan esimerkiksi rakentaa puutarhakeinun.

• Syntynyt 1960
    • Yhteiskuntatieteiden maisteri (YTM); eläköitymässä oleva kokenut liitto-, kunta- ja yritysjohtaja
    • Luottamustehtävät Omakotiliiton parissa:
      • Kirkkonummen Pienkiinteistöyhdistyksen
        hallituksen jäsen
      • Uudenmaan piirin hallituksen varajäsen
      • Omakotiliiton hallituksen varajäsen
      • Omakotiliiton asuntosijoitustyöryhmän käynnistäjä

1. Miksi haet Omakotiliiton hallituksen puheenjohtajaksi?

Uudistuva Omakotiliitto tarvitsee puheenjohtajakseen jämäkän, notkean ja energisen suunnannäyttäjän – henkilön, jonka tiimitaidot, kyvyt ja kokemus ovat kohdallaan. Henkilön, jonka sydän palaa aatteelle ja jolla on mahdollisuus keskittyä rooliin. Tiedän, mitä tehtävä vaatii ja olen siihen valmis!

• Uudistamme liiton johtamisjärjestelmän!
    • Motivoimme myös nuoremman polven mukaan!
    • Rakennamme yhteistyössä kumppaneidemme kanssa vertaansa vailla olevan asiantuntijaverkoston, jonka kautta teemme Omakotiliitosta kiinteistö- ja rakentamisalan parhaan palvelujärjestön, joka taistelee jäsentensä puolesta leijonaemon tavoin viestien, vaikuttaen ja nostaen omakotiasumisen elinvoiman ja suosion täysin uudelle tasolle!

Tämä ja paljon muuta toteutuu osaavalla, innostavalla ja yhteistyöhakuisella johtamistyöllä, jonka tuon mukanani.

3. Miksi liiton ja omakotiyhdistysten toiminta on sinulle tärkeää?

Olen kasvanut kiinni tähän yhteisöön. Olen yksi meistä. On suuri kunnia palvella tätä hienoa liikettä!

4. Millaisessa talossa itse asut ja millainen asukas olet?

Asun kaksikerroksisessa puisessa omakotitalossa. Asukkaana olen aktiivinen ja yhteistyökykyinen. Minulle on kunnia-asia pitää oma talo, tontti ja suhteet naapureihin tip-top-kunnossa.

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.