Valaise joulun aikaa – muista paloturvallisuus

Perhe ja kynttilä jouluna

Joulukuun hämärässä on mukavaa rauhoittua kynttilävalon hehkussa. Jotta se käy huoletta, muista asettaa kynttilät palamattomalle alustalle ja sammuta ulkotulet, jos niitä ei valvota. Huolehdi myös ikääntyneestä läheisestä, jotta hänenkin kotinsa on paloturvallinen.

Kun ulkona viuhuu sade ja valo imeytyy asfaltiin, kuten usein eteläisessä Suomessa joulukuussa, tai lumipeite on jo vaalentanut maan ja järven jää soittaa jäätymisen ääniään, on ihanaa istua sisällä ja sytyttää tuli kynttilään tai takkaan.

Jotta sohvalla voi huoletta istua ja unohtaa stressaamisen, on tärkeää muistaa turvallinen tulenkäyttö. Kuistit ja terassit ovat keittiön ja saunan ohella yleisimpiä tulipalojen syttymispaikkoja. Terassilta alkunsa saanut palo voi levitä talon seiniin, eivätkä palovaroittimet välttämättä reagoi ulkoapäin leviävään paloon tarpeeksi ajoissa. Aidon näköiset led-kynttilät ovat turvallinen valinta paikkoihin, joissa et ole jatkuvasti.