Talokaupoissa on kerrottava kaikki tiedot ja epäilyt

Myyjä ja ostaja tekemässä asuntokauppoja

Talon myyjällä on paljon vastuita, mutta talon myynti voidaan toteuttaa turvallisesti huolellisella valmistelulla kuntotarkastuksineen sekä hyvällä kauppakirjalla.

Oman talon myyminen saattaa pelottaa, jos tuntuu, että vastuu painaa monta myyntiä seuraavaa vuotta. Riitatilanteita taklataan ennakkoon kertomalla kaikki mahdolliset tiedot talosta, teettämällä kunnollinen ja riittävä kuntotarkastus ja valmistelemalla kauppakirja huolellisesti.

Myyjän vastuuta kiinteistön kaupassa sääntelee maakaari. Se pätee sekä omalla tontilla että vuokratontilla sijaitsevan talon kaupassa. Maakaaren mukaan myyjä on vastuussa myymästään talosta viisi vuotta hallinnanluovutuksesta lukien ellei toisin sovita. Jos on kyse myyjän törkeän huolimattomasta tai kunnianvastaisesta ja arvottomasta menettelystä, vastuuaika voi olla pidempi.

Vain Omakotiliiton jäsenille

Omakotiliiton jäsenyys kannattaa, koska pienellä jäsenmaksulla varmistat, että saat ajankohtaista ja tärkeää tietoa asumisesta, neuvontaa ja rahanarvoisia etuja!

Omakotilehti on Omakotiliiton jäsenlehti, jonka jäsenet saavat neljä kertaa vuodessa. Lehti tarjoaa ajankohtaista tietoa ja asiantuntijoiden artikkeleita monipuolisesti asumisen eri osa-alueilta.

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.