Rennosti puutarhan keväthommiin – Maa-analyysi paljastaa maan kunnon

Kevätkukat ilahduttavat puutarhassa.

Valon lisääntyminen ja kevään tuoksut saavat suuntaamaan askeleet entistä useammin pihalle ja puutarhaan. Mitä puutarhassa kannattaa tehdä keväisin, ja mitä jos aikaa tai energiaa ei ole? Entä millaisia vaikutuksia ilmastonmuutoksen äärisäillä on puutarhalle? Toimittaja kävi haastattelemassa hortonomia.

Valoisat aamut yllättävät keväällä, ja lintujen siritys pensaikossa saa talvihorrokseen vaipuneen tallaajan havahtumaan ja ilon läikähtämään. Kevät tulee! Uuden elämän kasvua on aina yhtä innostavaa seurata, ja puutarha alkaa vetää puoleensa magneetin tavoin. Aikakauslehtiin alkaa ilmestyä puutarhanhoito-ohjeita, joiden mukaan nyt on aika olla puuhakas: Leikkaa puut ja pensaat, kalkitse ja lannoita, tyhjennä komposti, siisti perennapenkit, pistele nurmikkoon ilmareikiä, poista talvisuojaukset ja kastele ikivihantoja kasveja, jos maa on roudassa.

Kevätpuutarhan työlista on melkoinen, ja mieleen alkaa jo hiipiä stressi. Huh, ehdinkö ja jaksanko kaikkea! On aika kääntyä puutarhaopettaja, hortonomi Kirsi Tuomisen puoleen ja kysyä hänen mielipidettään leikkaamisesta, lannoittamisesta ja hoidosta.

Vain Omakotiliiton jäsenille

Omakotiliiton jäsenyys kannattaa, koska pienellä jäsenmaksulla varmistat, että saat ajankohtaista ja tärkeää tietoa asumisesta, neuvontaa ja rahanarvoisia etuja!

Omakotilehti on Omakotiliiton jäsenlehti, jonka jäsenet saavat neljä kertaa vuodessa. Lehti tarjoaa ajankohtaista tietoa ja asiantuntijoiden artikkeleita monipuolisesti asumisen eri osa-alueilta.

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.