Omannäköiseen elämään rakennettu

Minna Nerg

Mikä saa suomalaisen rakentamaan oman talon? Kysymyksestä kiinnostui sosiologi Minna Nerg huomatessaan, ettei suomalaisten motiiveja talon rakentamiseen ole juurikaan tutkittu, vaikka olemme harvinaisen innokkaita omakotirakentajia.

On kunniakysymys rakentaa oma talo, ja se nousee omalle maalle ja pitkälti omin voimin. Näin oppi Minna Nerg lapsena rakennusmestari-isänsä työn kautta, seuratessaan talojen rakentumista ympärillään, haistellessaan sahanpurua ja kuunnellessaan sirkkelin ulinaa.

Mutta kun oma sosiologian pro gradu -työ 30 vuotta myöhemmin vei hänet talonrakentajien moninaiseen maailmaan, kävi selväksi, että oman talon rakentamisen motiivit ovat muuttuneet. Samalla koko talonrakentamisen käsite on uudistunut.