Näin teet koristeellisen jäälyhdyn

Kuva: Instagram @auanpuutarha

Jäälyhdyn kauneus nousee aivan omaan luokkaansa, kun sen koristelee kukin tai kasvein. Suosittuja koristeita ovat värikkäät tulppaanit. Myös jo nuupahtaneet tulppaanit ovat näyttäviä jäätyneinä. Koristeena voi käyttää myös esimerkiksi ruusuja, hyasintteja, heiniä, havuja tai lehtikuusen oksia käpyineen.

Jäälyhtyjen teko onnistuu jo viiden asteen pakkasella. Silloin jäätymiseen voi mennä vuorokausikin. Kovalla pakkasella lyhty voi jäätyä muutamassa tunnissa. Kovalla pakkasella jää jäätyy kirkkaammaksi, lauhemmalla säällä jää voi jäädä maitolasimaiseksi.

Koristellun jäälyhdyn tekoon on eri tapoja sen mukaan, tekeekö kynttilälle tyhjän tilan ämpäriä pienemmällä astialla vai jäähdyttääkö ämpäriä vain sen verran, että sula vesi jättää tyhjän tilan.