Näin siistit laattasaumat ja vaihdat silikonit

Kylpyhuoneen laattasaumojen pesuun on sopivan kapeita saumaharjoja.

Kylpyhuoneen pintojen putsaamisessa olennaista on säännöllisyys ja oikeanlaiset likaan tepsivät aineet. Lue ohjeet laattasaumojen puhdistukseen ja silikonien vaihtoon.

Kellertyvätkö suihkutilan laatat ja saumat? Rakoilevatko tai pilkuttuvatko silikonit? Kylpyhuone pysyy parhaiten siistinä jatkuvalla pienellä huolenpidolla. Siihen kuuluu laattojen pintojen ja saumojen putsaus sekä silikonien vaihto aika ajoin. Kylpyhuoneen hyvä ilmanvaihto ja laattojen kuivaaminen suihkun jälkeen pidentävät huoltoväliä.

Tehokkaan siivouksen salaisuus on kemiassa. Suihkutilan pintoihin ei kerry vain yhdenlaista likaa, johon tepsisi yksi puhdistusaine. Värjäymiä aiheuttavat niin rasva, pesuainejäämät, kalkki kuin ruostekin. Kalkkisaostumat lähtevät vain happamalla puhdistusaineella, kun taas rasvaiseen likaan käytetään emäksisiä puhdistusaineita. Useimmat kylpyhuoneen puhdistusaineet ovat happamia, eli niiden pH on alle 6. Emäksisissä aineissa pH on yli 8. Pintojen puhtaaksi saaminen voi vaatia useamman putsauksen vuorotellen happamalla ja emäksisellä puhdistusaineella. Tarvitset siis yhden molempia. Tutustu valitsemiesi puhdistusaineiden käyttöohjeisiin ja noudata niitä.