Näin saat kasveja puutarhaan ilmaiseksi

Kuvassa varjoliljan siemenkota.
Varjoliljan siemeniä on helppo kerätä. Leikkaa kokonainen kuiva siemenkota ja ravistele siemenet siitä paperipussiin.

Puutarhaan saa tunnetusti uppoamaan rahaa, mutta kaikesta ei tarvitse maksaa. On monta tapaa saada kasveja aivan ilmaiseksi: jaa, siirrä, kerää, vaihda!

Pienellä kekseliäisyydellä ja vaivannäöllä puutarhaan ja parvekkeelle voi saada kukkia ja kasveja maksutta. Kukkia ja hyötykasveja voi kasvattaa omista ja kerätyistä siemenistä. Pistokkaita voi lisätä huonekasvien lisäksi esimerkiksi tomaatista, kesäkukista ja pensaista.

Perennoja voi jakaa itselle ja kaverille. Maanpeittoperennoja voi kysellä naapurilta tai kasvinvaihtajaisista. Joitakin puuvartisia voi lisätä taivukkaista. Puutarhaan voi siirtää tietyin ehdoin myös luonnonkasveja.