Miten säästää sähköä mökillä poissaoloaikana?

Ilmakuva mökistä lumisen metsän keskellä

Vapaa-ajan asuntojen poissaoloajan energian ja sähkön käyttöä voidaan alentaa ilman, että sisäilmaston olosuhteissa ja rakennuksen kunnossa tapahtuu heikkenemistä. Lämpötilan säätäminen poissaoloajaksi edellyttää eri lämmitystapojen huomioimista.

Tampereen ammattikorkeakoulun hankkeessa laadittu ohjeistus käsittelee lämmityksen toteutuksen, asetteluarvojen, ilmalämpöpumpun ja lämminvesivaraajan hallintaa energiatehokkuuden parantamiseksi.

Kuivanapitolämmitys on energiatehokas vaihtoehto kohteissa ilman vesijärjestelmiä, kun sisälämpötilat voidaan päästää jopa pakkaselle. Kuivanapitolämmityksessä energiaa käytetään vain sisäilman suhteellisen kosteuden noustessa. Kuivanapitolämmitys käyttää sähköä vain pienen osan verrattuna peruslämpöratkaisuun, joten se tuo selvää säästöä.