Mehiläishoitajan antoisa harrastus

Eini Mäntylä opetteli hoitamaan mehiläisiä. Ensimmäinen harjoituskesä on kaiken opettelua ja tutustumista, mutta helpompaa ja paljon palkitsevampaa, kuin hän osasi etukäteen kuvitella.

Mehiläispesät seisovat yllättävän huomaamattomina Vesunnan kartanon pihapiirin sivussa, puiden ja korkeaksi kasvaneen heinän keskellä, Hämeenlinnan likellä. Lähempää huomaa pesän edessä lentelevän mehiläisiä, mutta kaikki on yllättävän rauhallista. Hiljaista. Vasta tarkemmalla tarkastelulla huomaa, että joukko mehiläisiä löyhyttää siipiään aivan pesän suuaukon edessä.

Ei uskoisi, että kahdessa pesässä asustaa yhteensä 20 000 mehiläistä. Kesän kuumuus on läkähdyttänyt pörriäisetkin.