Luo pihastasi pörriäisten keidas

Pihalle monipuolisesti luonnonkukkia ja ekokäytäviä, monipuolista maaperää kuivaa hiekkamaata unohtamatta sekä ötököille elinrauha. Ötökkäasiantuntija Leena Luodon ohjeet pörriäisten elinolojen parantamiseen ovat simppelit. Tärkeintä on huomioida pölyttäjät vuoden ympäri. Pienelläkin pihalla voi mainiosti huomioida luonnontilaisuutta.

Pihamaamme on täynnä muutamia vuosia sitten istutettuja, vielä pienehköjä hyötykasveja. Hedelmäpuita, marjapensaita, vadelmia, jopa aprikoosipuu on kotiutunut meille eräältä innostuneelta puutarhurilta. Ne ovat saaneet hellää hoitoa, lannoitusta, varjelua ja vettä. Lasten kanssa odotamme loppukesäisin innolla marjoja ja hedelmiä, ja pikkuinen sato käytetään tarkasti hyödyksi.

Mutta tänä keväänä olen havahtunut siihen, etten ole osannut huomioida hyötykasvien elintärkeitä kavereita: pörriäisiä, pölyttäjiä, pieniä ötököitä. Ilman maassa mönkivien ja ilmassa surraavien otusten hyvinvointia saamme turhaan odotella pihallamme runsaita satoja.

Vain Omakotiliiton jäsenille

Omakotiliiton jäsenyys kannattaa, koska pienellä jäsenmaksulla varmistat, että saat ajankohtaista ja tärkeää tietoa asumisesta, neuvontaa ja rahanarvoisia etuja!

Omakotilehti on Omakotiliiton jäsenlehti, jonka jäsenet saavat neljä kertaa vuodessa. Lehti tarjoaa ajankohtaista tietoa ja asiantuntijoiden artikkeleita monipuolisesti asumisen eri osa-alueilta.

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.