Lohjan Asuntomessuilla luonto on läsnä sisätiloissakin

Monimuotoista rakentamista Lohjan asuntomessuilla. Oikealla pientalo Pyörre, sen vieressä asunto-osuuskunta Hiidenkoti ja taustalla mustavalkoinen Hoivatalo.

Lohjalla 9.7.–8.8.21 järjestettävillä Asuntomessuilla on nähtävillä 15 omakotitaloa, paritaloista koostuva asunto-osuuskunta, korjauskohde sekä kaksi minitaloratkaisuista koostuvaa kokonaisuutta. Kävimme kurkistamassa vielä viimeistelemättömiin kohteisiin etukäteen.

Tämän vuotisia Lohjan asuntomessuja leimaavat yhteiselo, vihreät teot, hyvä olo ja arjen ilot. Yhteiselo konkretisoituu Hoivatalossa, jossa kohtaavat ikääntyneet ja lapset, sillä talossa on päiväkoti ja palveluasuntoja. Asunto-osuuskunta Hiidenkodissa puolestaan pilotoidaan Suomessa melko harvinaista asumismuotoa, jossa osuuskunnan jäsenet päättävät yhdessä osuuskunnan asioista, ja omistus on yhteistä.

Alue on muutaman kilometrin päässä Lohjan keskustasta, joten palvelut ovat kävely- ja pyörämatkan päässä. Rakentajia on opastettu ilmastoystävällisiin ratkaisuihin, mikä näkyy energiatehokkaina taloina, lämmitysratkaisuina ja aurinkoenergian käytössä.