Lapin sivukylillä asuminen on asennekysymys

Miten elämä soljuu kahdessa etelälappilaisessa sivukylässä Posion kunnassa? Vuolteilla työmatkaa on jopa 65 kilometriä suuntaansa ja kauppa on 45 kilometrin päässä, mutta matkat eivät väsytä, kun saa asua unelmiensa paikassa.

Pakkasmittari näyttää -15 astetta lauantaiaamuna, kun Raija Vuollet vetää liukulumikengät jalkaansa ja sitoo Hillan hihnan vyötäisilleen. Yöllä on tupruttanut lunta, ja ladut ovat peittyneet pehmeän lumen alle. Läheiselle vaaralle on puolen tunnin nousu, ja siellä, ikikuusien lomassa, asiat asettuvat oikeisiin mittasuhteisiin. Yleensä repussa on eväitä, ja aikaa koko päivä.

Päivä valkenee posiolaisessa Maaninkavaaran kylässä verkalleen. Verkalleen käy muukin elämä. ”Täällä asuessa pitää hoitaa yksi asia päivässä ja varautua kaikkeen”, sanoo Jouni Vuollet. ”Asiat eivät käy käden käänteessä. Niin kuin tänään saapuneen uuden kiukaan kanssa, jonka asentamista odoteltiin kuukausi.”

Vain Omakotiliiton jäsenille

Omakotiliiton jäsenyys kannattaa, koska pienellä jäsenmaksulla varmistat, että saat ajankohtaista ja tärkeää tietoa asumisesta, neuvontaa ja rahanarvoisia etuja!

Omakotilehti on Omakotiliiton jäsenlehti, jonka jäsenet saavat neljä kertaa vuodessa. Lehti tarjoaa ajankohtaista tietoa ja asiantuntijoiden artikkeleita monipuolisesti asumisen eri osa-alueilta.

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.