Kuntotarkastus antaa perinpohjaista tietoa talon kunnosta

Mitä tapahtuu kuntotarkastuksessa? Lähdimme mukaan, kun tuusulalaiseen tiilitaloon tehtiin sukupolvenvaihdoksen yhteydessä perusteellinen selvitys. Kuntotarkastuksessa käydään monipuolisesti läpi talon kunto, korjaustarpeet ja riskit sekä esitetään ehdotuksia toimenpiteistä. Omakotiliiton huoltokirjaan vuosien varrella kirjatut toimenpiteet ja seuranta ovat iso apu kuntotarkastuksessa.

Punainen tiilitalo Tuusulan Kellokoskella on rakennettu vuonna 1988, ja nyt se on saamassa uudet asukkaat. On tullut sukupolvenvaihdoksen aika. Talossa 32 vuotta asunut Tuula Rinne muuttaa uuteen kerrostaloasuntoon Järvenpään keskustaan, ja nuoripari Jenny Rinne ja Vesperi Virtanen asettuvat taloksi. Talo on tuttu Jennylle jo lapsuudesta, sillä hänen vaarinsa asuu viereisessä talossa. Jenny iloitsee muutosta lähes 90-vuotiaan vaarinsa lähelle.

Ennen muuttoa on kuitenkin edessä kuntotarkastus. Suomen Talokatsastuksen Pekka Vaittinen on tullut paikalle vahvistamaan talon kunnon ja tutkimaan talon mahdolliset riskirakenteet. Kuntotarkastuksessa käydään monipuolisesti läpi talon rakennustekninen kunto sekä korjaustarpeet, vaurio-, terveys- ja käyttöturvallisuusriskit sekä esitetään toimenpide-ehdotuksia. Vaikka tarkastus on tapana tehdä yleensä talon myynnin ja oston yhteydessä, voi olla hyvä idea teettää se muulloinkin, etenkin jos jokin asia talossa mietityttää.

Vain Omakotiliiton jäsenille

Omakotiliiton jäsenyys kannattaa, koska pienellä jäsenmaksulla varmistat, että saat ajankohtaista ja tärkeää tietoa asumisesta, neuvontaa ja rahanarvoisia etuja!

Omakotilehti on Omakotiliiton jäsenlehti, jonka jäsenet saavat neljä kertaa vuodessa. Lehti tarjoaa ajankohtaista tietoa ja asiantuntijoiden artikkeleita monipuolisesti asumisen eri osa-alueilta.

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.