Kun tontilla tuulee kovaa

Tuuli on väistämätön olosuhde, johon tontilla on sopeuduttava. Yleisin tuulituho aiheutuu, kun tuuli paiskoo sateen rakenteisiin. Rakennukset pitäisi suunnitella tuulen ehdoilla, mutta näin ei aina ole. Lue tärkeät tärpit, miten kalliita vaurioita voi torjua.

Kova tuuli tai suoranainen myrsky voi aiheuttaa tontilla monenlaisia vahinkoja. Tuuli repii tai nytkyttää kattorakenteita tai riuhtaisee kevyen piharakennuksen irti maasta. Puiden kaatuminen on iso riski ihmisille, rakennuksille ja muulle omaisuudelle.

– Yleisin tuulen aiheuttamista ongelmista on kuitenkin kosteusvaurio. Tuuli kuljettaa tehokkaasti mukanaan vettä rakenteisiin. Tuulen siivittämänä vesi kiipeää helposti myös ’ylämäkeen’ eli talon ulkopintaa ylöspäin, sanoo rakennusmestari Timo Jokela PRKK Peruskorjaamisen ja Rakentamisen Kehittämiskeskus ry:stä.

Vain Omakotiliiton jäsenille

Omakotiliiton jäsenyys kannattaa, koska pienellä jäsenmaksulla varmistat, että saat ajankohtaista ja tärkeää tietoa asumisesta, neuvontaa ja rahanarvoisia etuja!

Omakotilehti on Omakotiliiton jäsenlehti, jonka jäsenet saavat neljä kertaa vuodessa. Lehti tarjoaa ajankohtaista tietoa ja asiantuntijoiden artikkeleita monipuolisesti asumisen eri osa-alueilta.