Kostea talvi homehduttaa talon ulkopintoja

Hometta ulko-ovessa

Ulko-ovessa tervehtii kotiin palaajaa ikävä näky: oven maalipinta on alkanut homehtua, ja ulkokuistilla näyttävät kukkivan myös katto ja kaidepuut. Lauha talvi eteläisessä ja jopa keskisessä Suomessa aiheuttaa talon omistajalle uusia ongelmia. Mitä ulkorakenteiden homeelle pitäisi tehdä ja miten sitä voi estää?

”Ulkopintojen home on täysin luonnollista tällaisena talvena”, rauhoittelee Omakotiliiton rakennusneuvoja Ensio Laaksonen. Etenkin talon pohjoispuolelle tai paikkoihin, joihin tuuli ei pääse, hometta tulee helpommin. Myös ulkoseinissä tai räystäslautojen ulkopinnalla home on yleistyvä ilmiö. Kosteat talvet ovat pahentaneet ongelmaa.

Oven ulkopinnan homehtumista lisäävät mahdolliset huonot eristeet tai vuosien varrella tapahtunut oven rapistuminen, jolloin lämpöä vuotaa ulos. Käytännössä home tarvitsee muodostuakseen orgaanista ainetta kuten puuta ja happea sekä lisäksi lämpöä ja kosteutta, joita nyt siis riittää yllin kyllin osassa Suomea.