Huolettaako kodin sisäilma?

Ilmanvaihtoventtiili

Omakotiliiton neuvonnasta saat rahanarvoista tietoa!

Ilmeneekö asunnossa tai sen tietyssä huoneessa outoja hajuja tai sisäilma on muuten huono? Mietityttääkö, mitä asialle voi tehdä? Omakotiliiton jäsenet saavat puhelimitse tai sähköisesti neuvontaa rakennusteknisissä asioissa. Neuvonta on jäsenille maksutonta. Neuvoa voi kysyä esimerkiksi sisäilmaan ja rakennusterveyteen liittyvissä asioissa, mutta myös muista rakentamiseen ja remontointiin liittyvistä aiheista.

Miten huono sisäilma ilmenee?

Esimerkiksi kemiallinen tai niin sanottu perunakellarin haju asunnossa tai huoneessa viittaa selkeästi siihen, että kyseessä on sisäilmaongelma. Tyypillinen oire huonosta sisäilmasta on myös se, jos toistuvasti aamulla heti herätessä on tunkkainen, nuutunut fiilis tai jopa päänsärky. Sisäilmaongelmista kertovat myös yleinen väsyneisyys ja nuutunut, ”kaikkensa antanut” olo sekä selittämätön huimaus.

Ilmanvaihtokanavat auki ja pölyt pois

Joskus sisäilmaongelmaan voi löytyä yksinkertainenkin ratkaisu, kuten ilmanvaihtokanavien avaaminen, jos ne on jostain syystä peitetty tai suljettu.

Myös siivoamisen laiminlyönti aiheuttaa huonoa sisäilmaa. Ongelmat ja niiden ratkaisut ovat kuitenkin tapauskohtaisia, ja jokainen tilanne pitää arvioida paikan päällä erikseen. Puhelimitse ei voi antaa suoria remontointiohjeita, vaan konsultoinnin jälkeen kannattaa ottaa yhteyttä lähimpään alan asiantuntijaan.

Selvitä ammattilaisen taustat

Asukkaan pitää olla itse valveutunut, kun etsii ammattilaista toteuttamaan mahdollisen remontin. Remontin tilaajan on syytä varmistaa työntekijän ammattitaito, ja yksi keino on tarkistaa ammattilaisen sertifikaatit. Henkilökohtaisten sertifikaattien voimassaolon voi tarkistaa sertifikaattihaku.fi– palvelusta. Lisäksi kannattaa katsoa ammattilaisten saamaa julkista palautetta ja lukea vertaisarviointeja, joita löytyy hyvin netistä ja sosiaalisesta mediasta.

Soita maksuttomaan neuvontanumeroomme

Katso puhelinnumero ja neuvonta-ajat rakennusneuvonnan sivulta.