Huolestuttaako sähkön hinnannousu? Keräsimme vastauksia kysymyksiin ja vinkkejä sähkönkäyttäjille

Sähköjohto ja pistorasia

Nopeasti kohonneet sähköenergian hinnat huolettavat erityisesti sähköllä lämmittäviä pientaloasukkaita. Omakotiliittoon tulee aiheesta paljon yhteydenottoja jäseniltä. Kokosimme yhteen askarruttavat kysymykset sekä vinkit sähkösopimuksen valintaan ja sähkön säästämiseen.

Miksi sähkön hinta on noussut niin paljon?

Suomi on osa Pohjoismaiden sähkömarkkinoita, jotka kytkeytyvät suoraan Keski-Eurooppaan, ja hinnat määräytyvät niiden mukaan. Sähkön hinta nousi Euroopassa jo ennen Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainaan. Keski-Euroopassa sähköä tuotetaan paljon maakaasulla, ja nyt kun venäläistä maakaasua ei ole käytettävissä, ajaudutaan kohti energiapulaa. Hinnankorotus näkyy myös Suomessa. Emme ole irrallinen saareke, vaan meillä on piuhat muihin maihin, mikä mahdollistaa viennin ja tuonnin. Olkiluodon kolmosreaktorin käynnistymistä odotetaan, mutta se yksin ei takaa sähköomavaraisuutta, jos sen tuottamaa sähköä myydään kovemmalla hinnalla Keski-Eurooppaan.