Eroon kurtturuususta, espanjansiruetanoista ja muista epätoivotuista lajeista

Kurtturuusun kukat ovat aniliininpunaiset tai valkoiset ja yksinkertaiset. Niissä on yleensä viisi terälehteä.

Kurtturuusu, tuo pulleat ja makeat punaiset ruusunmarjat kehittävä vieraslaji, on saanut pihamailta lopulliset lähtöpassit. Kysyimme puutarhaneuvojalta, miten sen ja pihan muiden epätoivottujen lajien kanssa tulisi toimia.

Kurtturuusun kasvattaminen pihoilla on ollut kiellettyä kesäkuusta 2022 lähtien. Myös ruusun poistamatta jättäminen lasketaan kasvattamiseksi. Ruusun poistaminen on kiinteistössä vakituisesti asuvan vastuulla, oli kyseessä sitten oma tai vuokratontti.

Vaikka pihalla kurtturuusu näyttäisikin pysyvät suht siististi paikallaan, on ongelma erityisesti sen siemenet, joita linnut levittävät mukanaan syödessään pehmeäkuorisia ja mehukkaita ruusunmarjoja. Kurtturuusu syrjäyttää nopeasti muun kasvillisuuden. Rannikoilla sitä esiintyy valtaisina kasvustoina, joka hävittää tieltään alkuperäiset kasvit. Samalla katoavat myös hyönteiset – ja ihmiset, sillä ruusujen valtaamia rantoja ei virkistyskäyttöön voi käyttää.