Biokimppa on vaihtoehto biojätteen keräykseen

Biojätettä jäteastiassa

Omakotiasujalle biojätteen keräysvelvollisuus aiheuttaa uudenlaista pohdintaa. Tilatako pihalle oma biojäteastia, hankkiako lämpökompostori vai perustaako biokimppa, jossa biojäteastiaa käytetään yhteisesti naapureiden kanssa?

Jos kompostointi ei innosta tai muuten vain onnistu, on biokimppa monelle varteenotettava vaihtoehto. Otimme selvää, millaisia kokemuksia siihen päätyneellä on sekä miten biokimpan perustaminen toimii HSY:llä.

Tampereella asuvalla Anu Toppilalla on ollut biojätteen kimppakeräys kahden lähinaapurin kanssa loppukesästä lähtien. Jäteyhtiöstä tullut kirje keräysvelvoitteesta patisti pohtimaan eri vaihtoehtoja. Juttelukierros lähimpien naapurien kanssa paljasti, että kaikilla oli käynnissä sama pohdinta, eikä kukaan ollut ryhtymässä kompostoimaan.