Biojätteet hyödyntyvät biokaasuksi ja mullaksi

Biokaasun tankkaus ei päällisin puolin eroa paljonkaan totutusta. Autoaan tankkaamassa Jari Hakala.

Biojätteet roskikseen ja kansi kiinni. Myöhemmin paikalle kolistelee jäteauto, joka kippaa maatuvan jätteen kitaansa. Mitä kerätylle biojätteelle sen jälkeen tapahtuu, siitä lähdimme ottamaan selvää Jyväskylään Mustankorkean jätekeskukseen.

Kelataan pikakelauksella neljä viikkoa eteenpäin. Jyväskylässä mökkeilevä Jari Hakala tankkaa autoonsa biokaasua Mustankorkean biokaasuasemalla. Hintaa tankilliselle tulee vajaa 20 € ja sillä pääsee ainakin 350 km, hän laskeskelee. Kaasu on valmistunut samoista biojätteistä, jotka reilu neljä viikkoa sitten kipattiin roskikseen. Edullista ja ympäristöystävällistä ajamista, sanoo Hakala tyytyväisenä.

Yhdeksän vuoden ja 250 000 km:n kokemuksella hän tietää mistä puhuu. Hän onkin käännyttänyt monta lähipiirin ihmistä kaasuauton käyttäjäksi, muun muassa naapurinsa. Asemia on tarpeeksi ympäri Suomea lukuun ottamatta Lappia ja Itä-Suomea Kuopiosta ylöspäin, eikä tankkaus aiheuta sen kummempia kiertoja reitille, hän tuumaa. Kotona Vihdissä lähin asema on parin kilometrin päässä kotoa.