Nuorisoristeilyn osallistujat yhteiskuvassa
Omakotiliiton nuorisoristeilyn osallistujat yhteiskuvassa

Omakotiliiton nuorisoristeily Tukholmaan – Kaikki paatissa, uudet jäsenet haaviin!

Omakotiliiton nuorisoristeily Tukholmaan oli taas täynnä vilskettä ja vipinää. Viikonloppu toi mukanaan monenlaisia elämyksiä ja uusia ideoita, mutta ennen kaikkea se toi meidät nuoret yhteen pohtimaan tulevaisuuden suunnitelmia ja keinoja uusien jäsenten houkuttelemiseksi.

Ensimmäinen päivä alkoi Omakotiliiton kuulumisten merkeissä. Mietimme, miten saisimme enemmän nuoria liittymään mukaan toimintaan. Olimme yhtä mieltä siitä, että pelkkä kahvitarjoilu ei aina riitä. Tarvitaan vetovoimaisia tapahtumia, aktiivista viestintää ja ennen kaikkea yhteisöllisyyttä. Työpajassa syntyi monia hyviä ideoita uusien jäsenten hankkimiseksi. Yhteistyö peruskoulujen kanssa ja nuorille kohdennetut jäsenedut nousivat esiin uusina mahdollisuuksina. Lisäksi pohdimme, miten yhdistyksen epämuodolliset tapahtumat, kaverien suosittelut ja kunnan tervetulopaketti, jossa Omakotiliitto voisi olla mukana, voisivat innostaa ihmisiä liittymään mukaan. Erityisesti korostettiin, että yhdistyksen tulee olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa, myös YouTubessa ja TikTokissa. Voisimmeko houkutella nuoria mukaan tarjoamalla heille koeasumismahdollisuuksia kuten Rääkkylässä tai kesätalkkaripestejä?

Tukholman vanhan kaupungin kapeat kadut ja historialliset rakennukset veivät meidät ajassa taaksepäin. Ihastelimme upeita rakennuksia ja aukioita, jotka kertoivat kaupungin pitkästä historiasta.

Laivalla paluuillallisella tunnelma ja yhteishenki olivat korkealla. Oli aika koota päivän aikana syntyneet ideat yhteen ja laatia suunnitelma, jonka voisimme esittää liitolle. Päätimme ryhtyä suunnittelemaan tapahtumia, joissa uudet ja vanhat jäsenet voisivat kohdata rennossa ympäristössä. Lisäksi päätimme hyödyntää sosiaalista mediaa entistä aktiivisemmin, sillä siellä ne nuoret jäsenet ovat. Tapahtumat lapsiperheille, kuten majanrakennuskurssit, ja paikallislehtien sekä -radioiden kampanjat nousivat esiin konkreettisina ideoina.

Pohdimme myös, miten voisimme tehdä yhdistyksestä houkuttelevamman ja helpommin lähestyttävän. Selkeämpi organisaatiorakenne ja sen informointi jäsenistölle, aktiiveille suunnatut valtakunnalliset tapahtumat sekä yhdistyskoulutus nousivat tärkeinä teemoina esiin. Lisäksi päätimme, että talkoolaisten huomioiminen on ensiarvoisen tärkeää – kunnon tarjoilut kevät- ja syyskokouksissa, kokouspalkkiot ja kilometrikorvaukset voivat tehdä osallistumisesta houkuttelevampaa.

Risteily Tukholmaan ei ollut vain reissu Ruotsiin, vaan se oli matka ideoinnin ja yhteisöllisyyden ytimeen. Nyt on aika ryhtyä sanoista tekoihin ja rakentaa Omakotiliitosta entistä vahvempi ja vetovoimaisempi yhteisö.

Kai Ikonen, Kitee, Keski-Karjalan omakotiyhdistys ry

Teuvan Omakotiyhdistys mukana Saunaparaatissa

Siirrettävät saunat kulkivat kunnan keskustaajaman läpi pitkässä letkassa Teuvan Saunaparaatissa heinäkuussa. Saunoja oli saapunut paraatiin useita kymmeniä eri puolilta Suomea.

Teuvan Omakotiyhdistys osallistui ensimmäistä kertaa paraatiin Teuvan Mökki- ja Sorvituote oy:ltä lainaamallaan saunalla. Lavetin lainasi Maatalousyhtymä Rintakomsi ja traktorin tarjosi teuvalainen muusikko Kari Komsi sekä RuisRalli -patukka. Komsi veti itse saunayhdistelmäämme. Hanuristi soitteli matkan varrella kesäistä musiikkia yleisölle, jota oli kadun varret täynnä. Saunayhdistelmä koristeltiin luonnosta poimituilla oksilla ja kukilla sekä teettämillämme Omakotiliiton markkinointimateriaaleilla. Saimme paljon positiivista huomiota perinteiseen saunomiseen panostamisesta.

Työt tehtiin tietenkin kökkähengessä. Yhteistyössä on voimaa ja sidosryhmät ovat tärkeitä!

Teuvan Omakotiyhdistys ry

Asikkalan kesäfoorumin aiheena tänä vuonna turvallisuus

Asikkalan vapaa-ajan asukkaiden kesäfoorumin teemana oli tänä vuonna turvallisuus. Kurhila-Hillilän kesätorin yhteydessä pidetyssä paneelissa 11.8. käsiteltiin asumisen turvallisuutta pelastustoimen, varautumisen, hälytyslaitteiden ja juridisten kysymysten kautta. Paneelin juontaneen Omakotiliiton järjestöpäällikkö Sami Toivasen ja yleisön kysymyksistä virisi vilkas keskustelu, ja askarruttaviin asioihin saatiin asiantuntevat vastaukset. Panelisteina olivat Pasi Murto, Marjo Oksanen, Janne Nuutinen ja Markku Sipilä. Tilaisuuden avasi ja yleisön toivotti tervetulleeksi yhdistyksen puheenjohtaja Ilkka Eskola.

Asikkalan vapaa-ajan asukkaat ry

Kuopion ja Varkauden yhdistykset viettivät yhteisen kulttuuripäivän Villa Wallessa

Kuopion Seudun Omakotiyhdistyksen ja Varkauden Seudun Omakotiyhdistyksen väki kokoontui yhteiseen kulttuuripäivään Villa Walleen Leppävirralle 10.8. Päivä alkoi lounaalla ja tutustumisella Villa Wallen historiaan ja nykypäivään Riitta Wallen opastamana. Luonnonyrttien tunnistamiseen ja hyödyntämiseen opasti Pirjo Rinne. Raija Purkunen kertoi yrttien monipuolisista terveysvaikutuksista. Liiton tervehdyksen toi järjestöpäällikkö Sami Toivanen alustamalla yhdistysten paikallisen vaikuttamisen mahdollisuuksista ja keinoista. Päivän musiikkiannista vastasi Timo Tuominen taidokkaalla soitollaan ja laulullaan.

Pohjois-Savon piirin kesäretki Taidekeskus Salmelaan

Pohjois-Savon piirin jäsenyhdistysten kesäretki suuntautui iki-ihanaan, luonnonkauniissa ympäristössä sijaitsevaan Tuomas Hoikkalan isännöimään Taidekeskus Salmelaan Mäntyharjulle.

Salmelassa vietettiin kesänäyttelyiden 35-vuotisjuhlaa. Korkeatasoisen taiteen lisäksi oli mahdollista tutustua Salmelan vastapäätä sijaitsevaan Suomen toiseksi suurimpaan, juuri remontoituun Mäntyharjun puukirkkoon, joka vähäeleisenä mutta mahtavana hirsikirkkona on seissyt paikallaan vuodesta 1822.

Kauniin kesäpäivän musiikkinautinnon meille tarjosi Salmelan ulkolavalla valloittava esiintyjä ja laulaja Laura Voutilainen taidokkaiden tulkintojensa välityksellä. Taas kerran bussi täyttyi ääriään myöten!

Omakotiliiton Pohjois-Savon piiri

Välivainion alueen omakotiyhdistys 70 vuotta

Oulussa toimiva Välivainion alueen omakotiyhdistys juhlisti 70-vuotista aktiivista toimintaansa 17.8. Päivän aikana nautittiin monipuolisesta musiikkikattauksesta kamariorkesterista trubaduurin kautta deathmetalliin. Juhlapäivä tarjosi loistavan tilaisuuden tutustua oman alueen asukkaisiin rennon jutustelun ja maittavien tarjoilujen lomassa. Kuvassa Omakotiliiton tervehdyksen juhlaan tuonut järjestöpäällikkö Sami Toivanen luovuttaa liiton viirin yhdistyksen puheenjohtaja Jarmo Kiurulle.

Välivainion alueen omakotiyhdistys

Tulevia tapahtumia

Egnahemsföreningen på Kimitoöns höstfest & -mötet

Kom ihåg förenings höstfest den 21.09. ute på Kasnäs Udde. Höstmötet hålles den 17.10. på Strandhotellet. Mer infor per epost och i Annonsbladet!

Lappeenrannan Omakotiyhdistyksen laki-illat

Laki-illat ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Illat pidetään Lappeenrannan kirjastossa IsoKristiinan 2. kerroksessa monitoimitila Ollissa osoitteessa Kaivokatu 5, Lappeenranta.

30.9. Edunvalvonta ja testamentti
22.10. Turvallinen asuntokauppa

Riidaton talokauppa -luennot

Löydät tarkemmat tiedot kellonajasta ja paikasta kyseisten paikallisyhdistysten kotisivuilta.

11.9. Varsinais-Suomen piiri / Lieto
19.9. Kajaani
25.9. Tuusula
9.10. Oulu
10.10. Ylä-Savo / Iisalmi
7.11. Siilinjärvi

Kerro yhdistyksesi kuulumisista Yhdessä-palstalla!

Yhdistyksen tilaisuuden sisällöstä voi kertoa muutamalla rivillä ja mahdollisella valokuvalla. Merkkimäärä yhdelle ilmoitukselle on max. 350 merkkiä välilyönteineen. Omakotilehdessä ei voida valitettavasti julkaista uutisia kaikista tapahtumista tilan puutteen vuoksi. Pyrimme siihen, että lehdestä voi lukea yhdistysten järjestämien tilaisuuksien koko kirjoa eli mahdollisimman monen eri teemaan liittyvän tapahtuman uutinen voitaisiin julkaista. Tapahtumat ja ilmoitukset lisätään myös liiton kotisivuille. Omakotilehden toimitus muokkaa aineiston lehteen sopivaksi tapauskohtaisesti. Materiaalin tapahtumista voi toimittaa osoitteeseen: omakotilehti@omakotiliitto.fi

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.