Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander istuu hymyilevänä Valkeakosken talonäyttelyssä esitellyn kodin keltaisen pöydän ääressä.

Edunvalvonnan syksy on alkanut vilkkaana monissa eri aiheissa.

Omakotiliitto on mukana monissa tärkeissä hankkeissa, ja olemme antaneet lausuntoja muun muassa sähkömarkkinalain ja tuloverolain uudistamiseen. Samalla odotamme edelleen esitystä kiinteistöverouudistukseksi, joka on kestänyt oletettua pidempään. Mielenkiinnolla odotamme, millaisia vaikutuksia nämä uudistukset tuovat pientalo- ja vapaa-ajan asukkaille.

Elokuussa julkaisimme 14:ttä kertaa Asumismenot 2024 -selvityksen yhteistyössä Kiinteistöliiton kanssa. Asumiskustannusten nousuvauhti on hieman hidastunut, erityisesti sähkön hinnan ja asuntolainojen korkojen laskun myötä. Monilla kotitalouksilla tilanne on edelleen tiukka muiden asumismenojen, kuten vesi- ja jätemaksujen, jatkaessa nousuaan. On kuitenkin ilahduttavaa nähdä, että inflaatio on laantunut, mikä tekee ajasta otollisen harkita esimerkiksi oman kodin remontointia.

Inflaatio on laantunut, mikä tekee ajasta otollisen harkita esimerkiksi oman kodin remontointia.

Syksyn budjettiriihessä on asumiseen liittyviä leikkausesityksiä tapetilla. Olemme toimittaneet näkemyksemme hallitukselle. Emme pidä kotitalousvähennyksen leikkaamista järkevänä tässä tilanteessa, kun olisi erinomainen hetki investoida esimerkiksi energiatehokkuusremontteihin.

Omakotiliitto jatkaa aktiivista osallistumista lainsäädäntövalmisteluun muun muassa ympäristöministeriön työryhmissä. Sähkön siirtomaksujen kehittyminen puhuttaa myös edelleen ja jatkamme tässä pitkäjänteistä vaikuttamistyötämme asukkaiden puolesta.

Energiamarkkinoilla tapahtuu jatkuvaa kehitystä, ja uudet mahdollisuudet ovat jäsenillemme tärkeitä. Olemme koonneet vinkkejä omakotitalon lämpöpumppujen kulutusjoustoratkaisuista. Olemme myös tällä hetkellä useammassa hankkeessa mukana, joissa kehitetään juuri pientalojen mahdollisuuksia osallistua aktiivisina toimijoina energiamarkkinoilla.

Pientaloasumisen edistäminen on yksi Omakotiliiton keskeisistä tavoitteista. Tässä numerossa pääset tutustumaan, miten monta sukupolvea asuu saman katon alla. Lisäksi sukellamme muun muassa kotimyynnin ajankohtaisiin kysymyksiin ja haasteisiin, keittiöremonttiin ja pihasuunnittelun saloihin.

Järjestötoiminnassa meillä on tärkeä vuosi. Marraskuussa suuntaamme Joensuuhun Omakotiliiton liittokokoukseen, jossa valitaan uusi luottamusjohto seuraavalle nelivuotiskaudelle ja päätetään toimintamme linjauksista. Tervetuloa viihtymään syksyisen Omakotilehden pariin ja olemaan mukanamme aktiivisena omakotiasumisen puolustajana!

Marju Silander

Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.